Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2

  • A-
  • A+

Σπεύδω, σε συνέχεια του χθεσινού χρονογραφήματος περί Joker –ταινίας και των περί αυτήν γελοιοτήτων σε κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας–, να σημειώσω εξ αρχής ότι είδα την ταινία την Τετάρτη, σε περιβάλλον κόσμιο και ειρηνικό, off Broadway, καταλήγοντας σε δύο σκέψεις· πέραν της ταινίας, που είναι καλή, θεαματική, φτιαγμένη με συνταγές Οσκαρ κι έναν ηθοποιό που σκίζει!

Πρώτη σκέψη, ότι το Gotham City –χώρος φανταστικής δράσης– κάνει ευρεία συνήχηση με το Gotham System. Δεύτερη σκέψη –χώρος πραγματικής δράσης, οι δύο αθηναϊκές κινηματογραφικές αίθουσες όπου δραματοποιήθηκε το γελοίον–, ότι η βία, κάποτε, μπορεί και να αντιμετωπιστεί, η βλακεία ουδεπόποτε.

Το Gotham City τώρα (ένα από τα υποκοριστικά της Νέας Υόρκης που αποδίδεται σε δημοσιογράφο), είναι εμπνευσμένο από πραγματικό Gotham village (μια χαρά χωριό σήμερα, στο Νότιγχαμ της Αγγλίας), που οι κάτοικοί του, τον 12ο προς 13ο αιώνα, παραφρόνησαν συμπούρμπουλοι ή πουλήσανε τρέλα και κάνανε ένα σωρό παλαβομάρες, ώστε να αποτρέψουν προγραμματισμένη επίσκεψη στο χωριό τους του βασιλιά Ιωάννη, αδελφού του Ριχάρδου του Λεοντόκαρδου.

Εντέλει η τρέλα τους έπεισε και ο βασιλιάς παρέκαμψε το χωριό. Εμεινε όμως στην ιστορία… γκοθαμέζοι να αποκαλούνται στις αγγλοσαξονικές γλώσσες γενικά οι ανόητοι.

Ε, λοιπόν, ψάχνοντας, με αφορμή κρούσματα γκοθαμισμού στο σημερινό υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και μεταξύ εκπροσώπων της Ν.Δ. στο Εθνικό Κοινοβούλιο (π.χ. Μπακογιάννη, Αμυράς, που ομολόγησαν, αφού πρώτα κατηγόρησαν, ότι είχαν κακή πληροφόρηση), είδα ότι γκοθαμισμό έχουμε κι εμείς· μάλιστα αρχαιότερο και διασημότερο.

Ονομάζεται αβδηριτισμός, επειδή οι αρχαίοι Αβδηρίτες, από τα Αβδηρα της Θράκης, περιοχή σημερινού Πόρτο Λάγος, αν και συμπατριώτες του Δημόκριτου, πιθανόν σαλταρισμένοι από τα πλούτη, έκαναν πράγματα ανήκουστα, που τους κατέγραψαν ως συνώνυμους των ανόητων, ειδικευμένων στην ανικανότητα να διαχειρίζονται δημόσια πράγματα…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
«Manchester by the sea» («Μια πόλη πλάι στη θάλασσα»). Αλλη ταινία ξεκίνησα να δω: το «Γκλόρι», στο Ιντεάλ. Μπερδεύτηκα όμως με την ώρα. Δεν είχα διαβάσει και τα σχετικά. Με παρέσυρε κι ο τίτλος∙ φαντάστηκα...
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας
Joker: αστείος, πλακατζής, φαρσέρ, αλλά και κλόουν και γελωτοποιός και... Rigoletto, που κλαίει σπαρακτικά (Γέλα παλιάτσο...) πάνω από το πτώμα της δολοφονημένης κόρης του, της Τζίλντα, από δολοφόνο (κορύφωμα...
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Δύσκολη υπόθεση η σάτιρα, παγίδα
«Ο θάνατος του Στάλιν». Το είδα, ένα βράδυ που ’βρεχε… Βρετανός ο σκηνοθέτης, αν και με όνομα ευρωπαϊκού νότου, Αρμάντο Ιανούτσι. Δεν τον γνώριζα. Πήγα για να δω πολιτική σάτιρα πάνω στις πρώτες ώρες μετά τον...
Δύσκολη υπόθεση η σάτιρα, παγίδα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Χέντι Λαμάρ, μια Δαλιδά που ήταν Εβραία
Χέντι Λαμάρ. Η πρώτη ηθοποιός που εμφάνισε γυμνό στήθος και υποκρίθηκε οργασμό στην οθόνη, επί χρόνια φαντασίωση Αμερικανών και εν γένει ανδρών της εποχής της. Ηταν ακόμα διαπρεπής επιστήμων. Μαζί με τον...
Χέντι Λαμάρ, μια Δαλιδά που ήταν Εβραία
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας