Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας

  • A-
  • A+

Αντιγράφω από το ημερολόγιό μου: «Διαπρέπει αυτές τις μέρες, σπάει ταμεία, ταινία, ακατάλληλη από 18 και κάτω. Λέγεται Joker. Χαλάει κόσμο, παγκοσμίως. Αλλά στην ημεδαπή –που είμαστε Μπαλκάνια, είμαστε και παίξε-γέλασε κι όποιον πάρει ο χάρος.....– έστειλε “ειδοποιημένη”, αρμοδίως, αστυνομία σε κινηματογραφικές αίθουσες, η οποία μετρούσε και... απέβαλλε από τους κινηματογράφους, δακτυλοδεικτούμενους (αρμοδίως!) έφηβους 15 έως 17 χρόνων, ορισμένους με τους πατεράδες τους· κάποιοι μάλιστα -γονείς και παιδιά- κρατήθηκαν σε αστυνομικό τμήμα, από τη μία το μεσημέρι μέχρι τις επτά το απόγευμα, οπότε και αφέθηκαν...».

Δεν υπήρχε πληροφορία ότι κάποιοι από τους 17χρονους ανήλικους (για «ακατάλληλα»), όμως κατάλληλους για ψηφοφόρους, ήταν με τα κορίτσια τους. Ημουν στην Ακαδημίας το απόγευμα της Τρίτης. Η ταινία (που είχα προγραμματίσει να την δω πριν από τις γελοιότητες) παιζόταν στο «Οπερα». Ομως η προβολή ήταν στις οχτώ και η ώρα ήταν εφτά. Εφυγα. Αδεια η στοά, αλλά μπροστά στο σινεμά έκοβε βόλτες, βαριεστημένος, νεαρός αστυνομικός... Gotham City made in Greece.

Στην πρωτότυπη εκδοχή (του κόμικ, που ενέπνευσε τις επόμενες ταινίες Joker, 1951), ο «κακός» πήρε το παρατσούκλι Τζόκερ, από σοβαρό εργατικό ατύχημα, όπου τον παραμόρφωσαν χημικές ουσίες, ενώ εργαζόταν σε εργοστάσιο τραπουλόχαρτων. Του έμεινε από τότε να γελάει πάντα, ακόμα κι όταν ήθελε να κλάψει· από παραμόρφωση: κάθε σύσπαση στο πρόσωπο, του έβγαινε με γέλιο· στην οδύνη, σπαρακτικό...

Joker: αστείος, πλακατζής, φαρσέρ, αλλά και κλόουν και γελωτοποιός και... Rigoletto, που κλαίει σπαρακτικά (Γέλα παλιάτσο...) πάνω από το πτώμα της δολοφονημένης κόρης του, της Τζίλντα, από δολοφόνο (κορύφωμα τραγωδίας· πλάνη!) που πλήρωσε ο ίδιος. Από τον Ουγκώ («Ο βασιλιάς διασκεδάζει») στον Βέρντι («Ριγκολέτο») και –σε παραλλαγή, πιστεύω– στον Joker της Gotham City. Γελοιοποίησαν την τραγωδία οι αθεόφοβοι. Συνεχίζεται...

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
Σπεύδω, σε συνέχεια του χθεσινού χρονογραφήματος περί Joker –ταινίας και των περί αυτήν γελοιοτήτων σε κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας–, να σημειώσω εξ αρχής ότι είδα την ταινία την Τετάρτη, σε περιβάλλον...
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Δύσκολη υπόθεση η σάτιρα, παγίδα
«Ο θάνατος του Στάλιν». Το είδα, ένα βράδυ που ’βρεχε… Βρετανός ο σκηνοθέτης, αν και με όνομα ευρωπαϊκού νότου, Αρμάντο Ιανούτσι. Δεν τον γνώριζα. Πήγα για να δω πολιτική σάτιρα πάνω στις πρώτες ώρες μετά τον...
Δύσκολη υπόθεση η σάτιρα, παγίδα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
«Manchester by the sea» («Μια πόλη πλάι στη θάλασσα»). Αλλη ταινία ξεκίνησα να δω: το «Γκλόρι», στο Ιντεάλ. Μπερδεύτηκα όμως με την ώρα. Δεν είχα διαβάσει και τα σχετικά. Με παρέσυρε κι ο τίτλος∙ φαντάστηκα...
Μπροστά σε μία αμερικανική μελαγχολία;
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Περπατώντας στη βροχή σαν σε ταινία
​Ο σημερινός τίτλος είναι περίπου δανεισμένος από το χολιγουντιανό φιλμ «Τραγουδώντας στη βροχή» («Singing in the Rain», 1952), από τα καλύτερα μιούζικαλ από καταβολής είδους. Το έχω δει έξι-εφτά φορές (σε...
Περπατώντας στη βροχή σαν σε ταινία
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οποιοδήποτε, αρκεί να μπορεί να προεδρεύει
«Ποιο αποτέλεσμα θα θεωρούσατε επιτυχία;» ρωτήθηκε ο Βλαντίμιρ Πούτιν, προσερχόμενος στο εκλογικό του τμήμα, στις εκλογές της Κυριακής. «Οποιοδήποτε που θα μου δίνει το δικαίωμα να ασκήσω την προεδρία»,...
Οποιοδήποτε, αρκεί να μπορεί να προεδρεύει
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πριν από 47 χρόνια σαν και σήμερα…
Ετυχε να δω την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ «The Post: Απαγορευμένα μυστικά». Αν το θέμα της ταινίας ήταν η αρχή του τέλους της «ηγεμονίας» Νίξον προσωπικά, θα ήθελα να ελπίσω πως η ταινία του Σπίλμπεργκ (που...
Πριν από 47 χρόνια σαν και σήμερα…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας