Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα

Μπούστο γυναίκας, έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1994), Μουσείο Μπενάκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα

  • A-
  • A+

Πρώτη φορά επισκεπτόμουν το Μουσείο Μπενάκη Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, Κριεζώτου 3. Χρόνια έλεγα να πάω και πήγαινα από αναβολή σε αναβολή. Το Σάββατο, 5 Οκτωβρίου, δεν σήκωνε άλλο. Να χάσεις λογοτεχνική ξενάγηση στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία με τον Γιώργο Ζεβελάκη, είναι χειρότερο από έγκλημα, είναι λάθος...

Μουσείο και το κτίριο. Χαρακτηριστικό δείγμα αρχιτεκτονικής, πολυκατοικίας Μεσοπολέμου (1932). Σχεδίασε ο καθηγητής αρχιτεκτονικής Κωνσταντίνος Κιτσίκης. Οικογενειακό οίκημα των Χατζηκυριάκων. Τύχη αγαθή, ο σημαντικός ζωγράφος, γλύπτης και λόγιος Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας το δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη, με άπαντα τα ευρισκόμενα (1991), ενόσω ζούσε (πέθανε το ’94). Μετείχε μάλιστα, με υποδείξεις, στη διοργάνωση.

Εκεί επέλεξε το Μουσείο Μπενάκη (ο Αγγελος Δεληβοριάς) να εκθέσει, από τις συλλογές του, έργα των νεότερων ζωγράφων μας και, σε προθήκες, αρχειακό υλικό από μουσικούς και στιχουργούς, κυρίως από νεότερους λογοτέχνες μας. Εδώ πια είμαστε στο στοιχείο, στο... βασίλειο, του Ζεβελάκη. Ο γεωπόνος εν σπουδαίς Ζεβελάκης είναι ο... σκαπανέας της νεότερης λογοτεχνίας μας. Η μεγαλύτερη ιδιωτική συλλογή. Μυρμήγκι που μαζεύει χειμώνα-καλοκαίρι... «Πότε ξεκίνησες;», τον ρώτησα κάποτε. «Από τότε που... γεννήθηκα», απάντησε. Είναι και χαριτωμένος, και χαριτολόγος.

Ετσι έκανε και την ξενάγηση: χαριτωμένα και χαριτολογών. Δύο ώρες και πλέον, όρθιος, περιπατών, από ορόφου εις όροφον. Μέχρι τραγούδι είπε, α καπέλα! Οταν μπήκε δε στα νερά του: τον Νίκο-Κόλια Καββαδία και τον Μανώλη Αναγνωστάκη (στενοί του φίλοι αμφότεροι, προπαντός ο δεύτερος) εκεί έδωσε τα ρέστα του. Συμμετοχή; Περίπου τριάντα άνθρωποι! Παρακολούθηση; 100%! Δεν χάθηκε λέξη! Είδηση; Οπου να ’ναι κυκλοφορεί (Μεταίχμιο) Ανθολογία με 197 ποιήματα Ελλήνων ποιητών, που αγάπησε ο Αναγνωστάκης. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με ενσωματωμένη στον τόμο ακρόαση αφής, απαγγέλλει τα ποιήματα ο ίδιος ο Αναγνωστάκης. Επιμέλεια της έκδοσης; Τίνος άλλου; Του Ζεβελάκη!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Φοράει πάντα ωραία ρούχα
Η νοσταλγία φοράει πάντα ωραία ρούχα. Λούζεται, ντύνεται, στολίζεται και βγαίνει περιποιημένη, με απαλό άρωμα θλίψης, στις πλατείες της μνήμης, να θυμηθεί και να θυμίσει το αμετάκλητο∙ αυτό που ποτέ δεν...
Φοράει πάντα ωραία ρούχα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
Δεν ξέρω πώς του ήρθε του πρωθυπουργού η ιδέα να ζητήσουμε από την Αγγλία να μας δανείσει τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα –ως εκδήλωση καλής θελήσεως υποθέτω– ενόψει των εθνικών εορτασμών από τα 200 χρόνια...
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η ιδιοπαθής νόσος μουσείτιδα ή μουσείωση
Εγραφα χθες ότι επισκεπτόμενος το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης προσβλήθηκα από την ιδιοπαθή νόσο μουσείτιδα. Θεραπεία… μουσειακή απεξάρτηση τουλάχιστον τριών μηνών. Μετά, προσοχή, καθότι ευαίσθητος στη...
Η ιδιοπαθής νόσος μουσείτιδα ή μουσείωση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γειτονιές και στέκια που αντιστέκονται
Παρουσίαση βιβλίου στο βιβλιοπωλείο «Πλειάδες» της γειτονιάς, Σπύρου Μερκούρη, Παγκράτι. Γεμάτος ο χώρος. Αρκετοί, γνώριμα πρόσωπα. αλλά και ομοτράπεζοι στο Καφενείο της γωνίας. Γειτονιά. «Γειτονιές και στέκια...
Γειτονιές και στέκια που αντιστέκονται
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Προς σενιόρα Λουτσία 11.500 χρόνων
Σκεφτόμουν πως, αν δεν ζούσαμε σ’ αυτόν τον σχεδόν απομονωμένο ελληνικό μικρόκοσμο, ίσως πρωτοσέλιδο θέμα στις ελληνικές εφημερίδες, χθες, δεν θα ήταν π.χ. το… ασυνήθιστο Μακεδονικό και οι… σπάνιες αλλαγές...
Προς σενιόρα Λουτσία 11.500 χρόνων
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πύλη Διοχάρους εκ παραδρομής
​Ο δρόμος λέγεται Διοχάρους, είναι πίσω από το νοσοκομείο Συγγρού και έχει γούστο. Διότι ο αρχαίος Διοχάρης, ως πρόσωπο, είναι ο μόνος, εξ όσων γνωρίζω, ιδιοκτήτης οίκου ανοχής της αρχαιότητας που τον τιμά με...
Πύλη Διοχάρους εκ παραδρομής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας