Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά

  • A-
  • A+

Αποδίδεται στον Κλεμανσώ: Στη δεύτερη πρωθυπουργία του (η πρώτη, 1906-1909, αμέσως με την αποκατάσταση του Ντρέιφους, στην οποία, μαζί με τον Ζολά συνέβαλαν τα μέγιστα), μες στη φωτιά του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, επέλεξε, μαζί με την πρωθυπουργία, και το υπουργείο Στρατιωτικών, με την αμίμητη αιτιολογία, ιστορική πλέον: «Ο πόλεμος είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, για να την εμπιστευθούμε στους στρατιωτικούς».

Επειδή ο χρονογράφος συχνά καταφεύγει σε αποφθέγματα μεγάλων ανδρών, τους οποίους και κατακλέβει, μπαίνω στον πειρασμό να παραλλάξω κάπως τη ρήση του Κλεμανσώ: Ο πολιτισμός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση γα να την εμπιστευθείς στους πολιτικούς.

Δεν ξέρω πώς του ήρθε του πρωθυπουργού η ιδέα να ζητήσουμε από την Αγγλία να μας δανείσει τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα –ως εκδήλωση καλής θελήσεως υποθέτω– ενόψει των εθνικών εορτασμών από τα 200 χρόνια της Επανάστασης. Μόνος του το σκέφτηκε; Ή κάποιος από τους (πολλούς) ειδικούς συμβούλους (δεν καταλαβαίνω, γιατί όλοι αυτοί σπεύδουν να δηλώνουν ότι «ορίζονται αμισθί»· δεν τους κατηγόρησε κανείς για αργομισθία) του το ψιθύρισε: «Πες κι αυτό. Στη βράση κολλάει το σίδερο. Τώρα που είναι στην πρέσα του Brexit, μπορεί και να τσιμπήσουν…».

Ούτε που πέρασε από το μυαλό (κάτι που σχολιάστηκε βέβαια εκτεταμένα) ότι, αν ζητάς να σου δανείσουν τα κλεμμένα, τότε είναι σαν να ξεπλένεις την κλοπή και να δέχεσαι τον κάτοχο των κλοπιμαίων (κλεπταποδόχος είναι στην ουσία το βρετανικό κράτος: αγόρασε κλεμμένα. Σκάνδαλο ξέσπασε τότε στο Λονδίνο) ότι είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης…

Τα σκεφτόμουν όλα αυτά, διαβάζοντας στην «Εφ.Συν.» του Σαββατοκύριακου (Σταύρου Μαλαγκονιάρη: «Ο Οθωνας ήταν πιο προσεκτικός…») ότι από το 1836 η Ελλάδα ζητάει πίσω τα κλεμμένα. Με ευελιξία! Διακριτικά! Πρώτη φορά Ελληνας πρωθυπουργός μίλησε για δάνειο!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τιμητικές διακρίσεις και κάποιες απορίες
Ποιος δεν χαίρεται, που ελληνικές αρχαιότητες υψηλής Τέχνης, από ελληνικά μουσεία, αλλά και του εξωτερικού, εκτέθηκαν με μεγάλη επιτυχία, από τον Μάρτιο, στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης και που...
Τιμητικές διακρίσεις και κάποιες απορίες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ετσι έμαθα ποιος είναι ο Μπακνανάς…
Πήρα το τραμ από Καλαμάκι. Μας κατέβασε μια στάση πριν από το (νέο) τέρμα της Κασομούλη, στην Μπακνανά. «Κάποιο πρόβλημα» είπε η οδηγός. «Ελλάδα! Ολο και κάπου θα παρουσιάζεται “κάποιο πρόβλημα”!», οργισμένος...
Ετσι έμαθα ποιος είναι ο Μπακνανάς…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ελαύνω, παρελαύνω, προελαύνω, επελαύνω…
Τι θα έλεγε ο -ηθοποιός- δήμαρχος, αν παρελαύνανε μπροστά του, ένστολοι, με βήμα στρατιωτικό, ο Βέγγος, με τον Χατζηχρήστο, τον Μανέλη και τον Στολίγκα… Οι παρελάσεις είναι ασέβεια. Ισως κάποτε γίνει αντιληπτό.
Ελαύνω, παρελαύνω, προελαύνω, επελαύνω…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα
Πρώτη φορά επισκεπτόμουν το Μουσείο Μπενάκη Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, Κριεζώτου 3. Χρόνια έλεγα να πάω και πήγαινα από αναβολή σε αναβολή. Το Σάββατο, 5 Οκτωβρίου, δεν σήκωνε άλλο. Να χάσεις λογοτεχνική...
Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μαθήματα Ιστορίας από σπόντα ανοήτου
Δεν ξέρω αν και κατά πόσο γνωρίζει, τι περί αιχμαλώτων πολέμου διαλαμβάνει η Σύμβαση της Γενεύης, ο στωμύλος (κοινώς, παρλαπίπας) υποψήφιος βουλευτής της Ν.Δ. που... επιδαψίλευσε στους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ...
Μαθήματα Ιστορίας από σπόντα ανοήτου
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οι εκλογές και η νοθεία τους
Θυμάμαι αρκούντως τις εκλογές του 1961, που πέρασαν στην Ιστορία ως «εκλογές της βίας και νοθείας». Τη βία την ένιωσα και προσωπικά, το δε νοθευμένο αποτέλεσμά τους –όπως καταγράφηκε λεπτομερώς τότε στη «Μαύρη...
Οι εκλογές και η νοθεία τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας