Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φωτιές και «μάτι»
EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φωτιές και «μάτι»

  • A-
  • A+

«Στο μάτι, το κακό, το μοβόρικο, δεν πιστεύω». Το έγραψα μία κι έχω ακόμη εκατό... Ναι, τιμωρία στον εαυτό μου έβαλα γιατί πέρασε η βλακώδης σκέψη από το μυαλό μου: «Ποιος μας μάτιαξε, ρε γαμώτο;» Αλλά ας αρχίσω από το μικρό χρονικό, μόλις ενός μήνα, για να δικαιολογήσω την ανόητη φράση μου.

Ξεκινήσαμε με σεισμούς, στη Μαγούλα, στο Λεκανοπέδιο, στην Κάρπαθο, στην Κρήτη – αυτοί εκτός σεζόν. Και συνεχίσαμε με τις φωτιές του καλοκαιριού και των ανέμων, της ΔΕΗ, των σκουπιδιών και των απερίσκεπτων (;) συμπολιτών. Κι έπεσαν όλοι οι μηχανισμοί με όλες τις δυνάμεις τους στη μάχη – οι κρατικοί μηχανισμοί προστασίας του πολίτη (όπως κι αν λέγονται) και οι τηλεοπτικοί μηχανισμοί προστασίας της κυβέρνησης.

Και άρχισαν οι συγκρίσεις, ανούσιες και αχρείαστες, με τη φωτιά στον Υμηττό, στην Παιανία, που τέθηκε αμέσως υπό έλεγχο. «Τι έγινε σ' αυτήν την περίπτωση που δεν έγινε στο Μάτι;» «Γιατί εδώ είχαμε κινητοποίηση και όχι στο Μάτι;» «Γιατί είχαμε καλύτερη οργάνωση του κρατικού μηχανισμού που ολιγώρησε στο Μάτι;» Κουδούνι έγινε το κεφάλι μου και είναι η στιγμή που μ' έπιασα να λέω: «Α, που να σου βγει το μάτι...»

Κι όταν είδα ο άνεμος ο τρελός να μη σταματάει, να λαμπαδιάζει το δάσος στην Εύβοια, να εκκενώνονται χωριά, να πνιγόμαστε στη στάχτη επανέλαβα: «Ποιος μας μάτιαξε, ρε γαμώτο;» Και αντιλήφθηκα πως βάζω στη σκέψη μου κάτι στο οποίο δεν πιστεύω. Γνωρίζω πως έχει μεγάλη πέραση το ξεμάτιασμα (κάτι σαν τα ζώδια είναι στη ζωή μας). Μόλις πεις ότι έχεις μια μικρή ζαλάδα, έναν πονοκέφαλο, ακόμη και στομαχόπονο, αρχίζουν τα τηλεφωνήματα στην ξεματιάστρα -μαμά, γιαγιά, θείος, φίλος- για ένα σταύρωμα, να σκάσει το λάδι πάνω στο νερό, μια προσευχή, ένα μακρόσυρτο χασμουρητό και φεύγει το κακό μάτι.

Εχει παράδοση το μάτι στη χώρα μας και έχει καταγραφεί με τον καλύτερο τρόπο στην «Κυρά μας τη μαμή». Το πιστεύουν όμως και σε άλλους πολιτισμούς, κυρίως της Ανατολής. Κι εκεί ξεματιάζουν λέγοντας διάφορες προσευχές στη δική τους γλώσσα, για τη δική τους θρησκεία. Δεν είναι του παρόντος να κάνουμε κοινωνιολογική / πολιτισμική ανάλυση επί του θέματος. Πάντως, καθώς εγώ θα γράφω την τιμωρία μου, και για το «μήπως» που μπορεί να σφηνώνει στο κεφάλι μας, δεν μαζεύεστε οι απανταχού ξεματιαστές για ένα μαζικό ξεμάτιασμα;

Φτύστε και τον κόρφο σας καλού κακού. Κι αφήστε τους κρατικούς μηχανισμούς να κάνουν τη δουλειά τους και τους εντεταλμένους δημοσιογράφους να κάνουν συγκρίσεις, να ξεχνούν τα πιο πριν, να αδικούν τα πριν και να αλληθωρίζουν στα νυν.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Φίλοι παιδικοί
​Ο Π. έκλαψε τον παιδικό του φίλο, όπως έκλαψε και τους άλλους γείτονες και συμπολίτες του που χάθηκαν στη μεγάλη φωτιά, με την ίδια αξιοπρέπεια, την ίδια καρτερία, την ίδια συγκρατημένη πίκρα. Ωστόσο -γιατί...
Φίλοι παιδικοί
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Δέντρο στην άκρη
Τα δέντρα θα είναι πάντα «ποιήματα που γράφει η γη προς τον ουρανό». Και εμείς θα εξακολουθούμε να τα «κόβουμε και να τα κάνουμε χαρτί, για να καταγράφουμε την κενότητά μας». Ή θα τα αφήνουμε να καίγονται κάθε...
Δέντρο στην άκρη
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αυτοί που πέφτουν στη φωτιά
Πρόσωπα κοκκινισμένα από τόσες πυρκαγιές. Αθέατοι άντρες πίσω από τη στολή, χάνονται μέσα σε σύννεφα καπνού. Με τον πύρινο ήχο στ’ αυτιά τους. Τους βλέπω τώρα να «ανακρίνονται» στα δελτία ειδήσεων. «Κάνατε...
Αυτοί που πέφτουν στη φωτιά
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πράγματα δικά τους, καθημερινά…
​Τα πράγματα των ανθρώπων που χάθηκαν. Πράγματα δικά τους καθημερινά. Τα τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα, τα κλειδιά, τα παιχνίδια, οι καρέκλες και τα τραπέζια του καλοκαιριού που «σκοτώθηκε» μέσα σε λίγες ώρες. Eνα...
Πράγματα δικά τους, καθημερινά…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πάνω πάνω το μαχαίρι
Πρωί πρωί με τη ζεστούλα ξεκινούσε η τηλεοπτική μετάδοση για τη φονική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική και δυο ώρες μετά τα μεσάνυχτα σταματούσε, όσο για μια ανάσα. Πρωταθλητές στον τηλεοπτικό μαραθώνιο η ΕΡΤ1...
Πάνω πάνω το μαχαίρι
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Διακοπή διακοπών μετά από 30 χρόνια
Μετά από 30 χρόνια διακόπτω διακοπές, για να θρηνήσω, από τη στήλη του χρονογραφήματός μου στην «Εφ. Συν.», πάλι δάση της Αττικής, προπαντός όμως ανθρώπους. Δεκάδες ανθρώπινες ζωές· οι περισσότερες που χάθηκαν...
Διακοπή διακοπών μετά από 30 χρόνια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας