Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με είδε να κλαδεύω μια τριαντα-φυλλιά…

Ο Νίκος Γούναρης υπηρέτησε με συνέπεια το λεγόμενο «ελαφρό» τραγούδι

Με είδε να κλαδεύω μια τριαντα-φυλλιά…

  • A-
  • A+

Μ’ αρέσουν οι συμπτώσεις! Είναι, άλλωστε, πρώτη ύλη για χρονογράφημα: μπορείς και παίζεις! Ζήτησα από φίλη ειδήμονα να με βοηθήσει, τον αδαή, σε κάτι στον υπολογιστή, καθώς με πέτυχε στο κλάδεμα της τριανταφυλλιάς. Παρ’ ότι πολύ νεότερή μου, αγέννητη όταν πέθανε ο Γούναρης, παρατήρησε εύθυμα: «Σε είδα να κλαδεύεις μια τριανταφυλλιά…».

Εκπληκτος, διαπίστωσα πως όχι μόνον ήξερε τον Νίκο Γούναρη, αλλά της ήταν και ο πιο αγαπητός από τους τρεις μεγάλους του «ελαφρού» τραγουδιού (ουδέποτε εννόησα γιατί αυτό το, δυτικής μουσικής επίδρασης, τραγούδι λέγεται «ελαφρό», όπως και ο Χατζιδάκις απορούσε, γιατί λέγανε «σοβαρή» την κλασική μουσική και τα ραδιόφωνα τη μετέδιδαν, ιδίως, σε μέρες πένθιμες!). Οι άλλοι δύο ήταν ο Τώνης Μαρούδας και ο Φώτης Πολυμέρης. Γνωρίζω πως οι νεότεροι παίζουν στα δάχτυλα (πολλοί και κυριολεκτικά!) τους ρεμπέτες. Δεν ήξερα ότι το «ρετρό» έχει φτάσει και στους… δυτικότροπους τραγουδιστές/συνθέτες! Θυμίζω πως και οι τρεις, Γούναρης, Μαρούδας, Πολυμέρης, εκτός από εξαίρετες φωνές, ήταν βιρτουόζοι κιθαριστές αλλά και συνθέτες μεγάλων επιτυχιών!

Λίγο μετά, που η φίλη… τραγούδησε Γούναρη, πήρα με την αλληλογραφία τη μηνιαία εφημερίδα των Κωνσταντινουπολιτών (ευχαριστώ την κ. Τσουκάτου που μου τη στέλνει ανελλιπώς) «ο Πολίτης» (φύλλο Μαρτίου). Είδηση: «Σύλλογος Φίλων του Ελαφρού Τραγουδιού – Ημερολόγιο 2015». Φωτογραφία; Νίκος Γούναρης! Αφιέρωμα στα εκατό χρόνια από τη γέννηση (Ζαγορά Πηλίου 1915) και στα πενήντα από τον θάνατο (Αθήνα, 5 Μαΐου 1965)!

ΥΓ.: Αμπελόκηποι, δεκαετία του ’50. Καλοκαίρι. Αλεξάνδρας και Εσλιν. Υπαίθριο κέντρο διασκέδασης «Αστυ». Φράκτης από πράσινα μπακλαβαδωτά πηχάκια. Μια δεκαριά ζευγάρια διψασμένα παιδικά ματάκια πασχίζουν να διαρρήξουν πλέγμα από γιασεμί κι αγιόκλημα. Στο φωταγωγημένο πάλκο σταματάει ο χρόνος: Φώτης Πολυμέρης - Νίκος Γούναρης! Τότε που, σαν αύριο, με την παρέλαση της 25ης Μαρτίου… παρελαύνανε και τα πρώτα της χρονιάς λευκοφορεμένα καροτσάκια των παγωτατζήδων…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ακατάλληλο. Απαραίτητη η γονική συναίνεση
Ο τύπος λοιπόν, ο αξημέρωτος. Συμπαθής φυσιογνωμικά: μπόλικο μαλλί στην αφετηρία του γκρι, γένια, επίσης γκριζαρισμένα, μελαχρινός, μέτριος στο ανάστημα, λεπτός, μαύρα ρούχα, παραπατάει (αυτό το είπαμε) και...
Ακατάλληλο. Απαραίτητη η γονική συναίνεση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Καθώς ο καιρός περνάει και αραιώνουμε…
Είπα σήμερα, καθώς ο καιρός περνάει (και αραιώνουμε), να αφιερώσω αυτό το τραγούδι που υμνεί τη νοσταλγία, στους συμμαθητές μου (στους πολλούς που ζουν και στους ελάχιστους που δεν είναι πια ανάμεσά μας),...
Καθώς ο καιρός περνάει και αραιώνουμε…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ελληνικός Υμνος του Φρεντερίκ Μιστράλ
Ετσι το ’φερε η κουβέντα, μετά από ωραία χορευτική παράσταση (περισσότερο, συγκινητική, γιατί χορεύτριες –και ένας χορευτής!– δεν είναι επαγγελματίες, άλλη είναι η βιοποριστική τους εργασία και κλέβουν χρόνο...
Ελληνικός Υμνος του Φρεντερίκ Μιστράλ
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γλέντι εξ οβολών για ένα μπουζούκι
Γλέντι στη «Μουριά», στο στέκι της παρέας, Χαριλάου Τρικούπη και Καλλιδρομίου∙ άδεια καφενείου από το 1915, αιώνας και κάτι μήνες! Κυριακή του αγίου Αντωνίου και εορτή… εγκαινίων, εν χορδαίς και… χορδαίς,...
Γλέντι εξ οβολών για ένα μπουζούκι
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κόσμος πάει κι έρχεται
«Κόσμος πάει κι έρχεται κι έρχεται και χάνεται/ όπως ένας χείμαρρος στο μεγάλο δρόμο/ και ζητώντας τ’ όνειρο που ποτέ δεν πιάνεται/ τα χαμένα χρόνια μου σκέφτομαι με τρόμο…». Ηταν ένα παλιό τραγούδι, ένα...
Κόσμος πάει κι έρχεται
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ο φίλος μου ο Στάθης
Πρώτες γουλιές του καφέ στη μικρή αυλή με θέα μέρος του χωριού· αναμμένα ακόμα τα φώτα. Γλυκό ξημέρωμα. Δροσιά, φρεσκάδα και ησυχία, όχι από τις ξερές ησυχίες που σε απωθούν.
Ο φίλος μου ο Στάθης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας