Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό

  • A-
  • A+

Αναζητώντας μια λεπτομέρεια για το χρονογράφημα της Παρασκευής περί Λυκαβηττού (συμπτωματικά, ίδια μέρα δημοσιευόταν και άρθρο της Χαράς Τζαναβάρα: «Πώς ο Λυκαβηττός θα γίνει… όαση». Είθε!) χάθηκα στις λεπτομέρειες και παρασύρθηκα από το ψηφιακό ρεύμα αναζητήσεων! Κράτησα, όμως, από το ψάξιμο αρκετά, που τα ενέταξα στον (ψηφιακό τώρα πια) φάκελό μου για τον Λυκαβηττό (χρόνια τον μελετάω τον κύριο…), από όπου και αντιγράφω:

Αγνοούσα, λόγου χάριν –κάτι που θα ψάξω περισσότερο– πως η ονομασία Λυκαβηττός δόθηκε μετά την επανάσταση, βασισμένη σε αρχαία κείμενα· τότε που η νέα χώρα έψαχνε τα βήματά της αναζητώντας σχέσεις συνέχειας με την αρχαία Ελλάδα. Εως τότε, η οροσειρά που χώριζε από Βορρά προς Νότο το Λεκανοπέδιο, ονομαζόταν Αγχεσμος ή Αγχεσμός. Διαπιστωμένα, σε παλαιότερα κείμενα, ο Λυκαβηττός αναφέρεται και ως Αγχεσμος ή Αγχεσμός.

Αγχεσμού, άλλωστε, ήταν η πρώτη ονομασία της Βουκουρεστίου, που μετονομάστηκε από τη Συνθήκη Βουκουρεστίου, του 1913, η οποία καθόρισε και τα Βαλκάνια, τουλάχιστον μέχρι τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας το ’90-’91!

Αγχεσμός, πάντως, σήμερα (που κατά μία έννοια σημαίνει οξυκόρυφος) είναι η αρχαία ονομασία των Τουρκοβουνίων, που κι αυτά, στα παλιότερα χρόνια, πριν από την Τουρκοκρατία, στα βυζαντινά, τα λέγανε Λυκοβούνια· άμεση ετυμολογική συνάφεια με τον Λυκαβηττό.

Ταξιδεύουν οι λέξεις, ενίοτε και διασταυρώνονται. Είπα εντέλει το χρονογράφημα (της Παρασκευής) για τον Λυκαβηττό να το κάνω μόνο με δικές μου «δυνάμεις». Να μην καταφύγω σε «πηγές», εξακριβώσεις κ.λπ., που άμα το καλοεξετάσεις, στην Ιστορία είναι διαρκές ζητούμενο: το νέο εκτοπίζει το παλιό· αλλάζουν οι «αλήθειες», όπως σε όλη την επιστήμη και τη γνώση. Είπα για σήμερα να δώσω και λίγο χώρο στο παραμύθι. Στον Λυκαβηττό, άλλωστε, με τους παιδικούς μου συντρόφους, σκαρώσαμε τα πρώτα μας παραμύθια!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μια κάμπια μα ποια κάμπια…
Είπα να παίξω σήμερα, με μια παραλλαγή του γνωστού… γλωσσοδέτη: μια πάπια, μα ποια πάπια. Αλλά να παίξω ανοιξιάτικα, καθώς χθες, μάλλον έκπληκτος, είδα κάμπια στην Πανεπιστημιούπολη έρημη και μόνη, που την...
Μια κάμπια μα ποια κάμπια…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τη θάλασσα, τη θάλασσα, ποιος να την εξαντλήσει;
Από πόσων το μυαλό έχει περάσει η σκέψη πως η Αθήνα είναι πόλη παραθαλάσσια; Και πως οι αρχαίοι έτσι την αντιμετώπιζαν: σαν παράλια πόλη, που τους παρείχε φυσική προστασία, γι’ αυτό και έφτιαχναν οχυρά και...
Τη θάλασσα, τη θάλασσα, ποιος να την εξαντλήσει;
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πρώτη μέρα στην Αθήνα
Αθήνα μάνας, αδελφή, ερωμένη… Εικόνα ταπεινή που (βάζει τα δυνατά της και) υψούται. Γιατί δεν χρειάζονται πολλά για να υψωθεί κανείς. Λίγη ευαισθησία φτάνει για να πιάσεις τα νοήματα των εποχών και των...
Πρώτη μέρα στην Αθήνα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κάθε αρχή και δύσκολη
Θα διαφυλαχθούν οι απομείναντες ελεύθεροι χώροι στην Αττική, διαβεβαίωσε ο Γιάννης Τσιρώνης στην πρώτη ομιλία του ως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και έκρινε ως «αποτέλεσμα συνειδητής υποβάθμισης, για να...
Κάθε αρχή και δύσκολη
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μια βόλτα στον Λυκαβηττό από καθήκον…
Ενας Λυκαβηττός, να τον περπατάς και να ευχαριστιέσαι καθαριότητα και φροντίδα. Ακόμα και η τάφρος, που πριν από τρία χρόνια είχε πλημμυρίσει προκαλώντας ζημιές σε παρόδια υπόγεια, ήταν καθαρισμένη, με όλα τα...
Μια βόλτα στον Λυκαβηττό από καθήκον…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αυτόπτης μάρτυρας σε καβγά που δεν έγινε
Αυτόπτης μάρτυρας παραλίγο τροχαίου: μαύρο μεγάλο βαν (φταίχτης), μηχανάκι (αθώος, παραλίγο θύμα). Ο εμφανώς παραβάτης –πιο παραβάτης δεν γινόταν: αναστροφή με απαγορευτική πινακίδα εξόφθαλμη!– πήγαινε να βγει...
Αυτόπτης μάρτυρας σε καβγά που δεν έγινε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας