Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα

  • A-
  • A+

Μια ακόμα παράσταση και ακόμα μία διασκευή του «Πύργου» του Κάφκα. Δεν έχει σημασία πόσοι «Πύργοι», με αντίστοιχες διασκευές, έχουν ανεβεί έως τώρα στην Ελλάδα, μετά την πρώτη, προδικτατορικά, από τον Αλέξη Σολομό στο «Βεάκειο», που θυμάμαι αμυδρά, σε μια από τις πρώτες θεατρικές εξόδους μου, έφηβος τότε.

Ο τωρινός «Πύργος», διασκευή Ελσας Ανδριανού, ανέβηκε για 15 παραστάσεις, που ολοκληρώνονται την Κυριακή, στο «Σύγχρονο Θέατρο», Ευμολπιδών 45, Γκάζι, από τον Ορέστη Τάτση και τους περίπου τακτικούς συνεργάτες του, ηθοποιούς και λοιπούς συντελεστές, μιας, άτυπης ίσως, αλλά με δημιουργικές ανησυχίες ομάδας που κάνει θέατρο. Παίζει δηλαδή και πείθει το κοινό ότι παίζει. Αυτό εννοώ: «κάνει θέατρο». Δεν τους βλέπω για πρώτη φορά.

Δεν είναι και το ευκολότερο να «λογοκρίνεις» Κάφκα, να σκηνογραφήσεις, να ντύσεις, να βρεις τις κατάλληλες επί σκηνής λύσεις κρίσιμων διλημμάτων, να κινήσεις, να βάλεις μουσική και να τον παρουσιάσεις στο κοινό, έτσι που όχι να μην πλήξει, αλλά και να νιώσει: τον κόσμο του Κάφκα. Που όσο είναι, στα επί μέρους, απτός, τόσο είναι, στο όλον, δυσπρόσιτος έως αμφιλεγόμενος.

Εργο –κλασικό πια στην ανατρεπτικότητά του, θεμέλιο για συγγραφείς μεταγενέστερους– που διαρκεί, διαβάζεται, αναλύεται, σπάνε κώδικές του, αλλά ξαναγεννιούνται νέοι. Ανθρωποι μόνοι, που τους καταπίνει, τους εκμηδενίζει ένας πολυπρόσωπος, πλην αθέατος, Λεβιάθαν, που συμβολίζεται με και συμβολίζει τη γραφειοκρατία. Αλλά, ακόμα και χαμένος στης γραφειοκρατίας τον Λαβύρινθο, ξέρεις –και αν δεν ξέρεις, ο Κάφκα σε βοηθάει ασφαλώς να υποθέσεις και η παράσταση συνηγορεί– ότι στο βάθος είναι ενθρονισμένος ο Μινώταυρος. Η... κρατογραφία της εξουσίας.

Ο Κάφκα ενταφιάστηκε στο Νέο Εβραϊκό Νεκροταφείο της Πράγας σαν σήμερα: 11 Ιουνίου 1924 ενώπιον κοινού εκατό ατόμων. Ηταν 41 χρόνων.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μακρύς μονόλογος για την κρίση
«Εξόριστοι εις τας Αθήνας», από θεατρική ομάδα και για λίγες παραστάσεις, μέχρι 30 Δεκεμβρίου, στο θέατρο «Rabbithole», Γερμανικού 20, Μεταξουργείο. Σκηνοθεσία Ορέστης Τάτσης, σκηνικά/ένδυση Κωνσταντίνος...
Μακρύς μονόλογος για την κρίση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
Εξαιρετική παράσταση: «Οπερέτα» του Βίτολ Γκομπρόβιτς στο Εθνικό (Κοτοπούλη-Ρεξ στην Πανεπιστημίου), σκηνοθεσία Νίκος Καραθάνος, μουσική Αγγελος Τριανταφύλλου (ζωντανή ορχήστρα), όμορφη και καλοδουλεμένη,...
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
Καλοκαιρινό σινεμά. «Κάποτε στο Χόλιγουντ», Ταραντίνο με Ντι Κάπριο και Πιτ. Καλό. Θα μπορούσε και καλύτερο· υπερβολικά… Χόλιγουντ. Πίσω μου κάθεται ζευγάρι. Δεν βλέπω, λαθρακούω. Ηλικία γκρίνιας. Ο άντρας...
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εκεί που η εξουσία παραγίνεται γελοία
Τους είδα πρόσφατα τους «Ανθρωποφύλακες», θεατροποιημένους, στο Τέχνης. Και θυμήθηκα το έμεσμα του Σπανού τώρα που διάβασα ότι στη Μόσχα, η αστυνομία συνέλαβε τον δημοσιογράφο Ιβάν Γκουλόνοφ, με τέσσερα...
Εκεί που η εξουσία παραγίνεται γελοία
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Με ένα φεγγάρι ολόγιομο
Φεγγάρι ολόγιομο. Τελευταία πανσέληνος του χρόνου. Παγωμένο Φεγγάρι. Ακούω από μακριά, στο Τρίτο Πρόγραμμα, θέατρο στο ραδιόφωνο. «Θέατρο της Δευτέρας», νομίζω το λέγανε παλιά. Πάντως, παλιά ηχογράφηση από το...
Με ένα φεγγάρι ολόγιομο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες
​Στο καφενείο του Λουκά, στο Παγκράτι. Αφηγείται ο Γιώργος Παπαστεφάνου. Θεατρικά ανέκδοτα. Κατ’ αρχήν δεν ήξερα πως ο συνθέτης Σπήλιος Μεντής, πατέρας της ηθοποιού Νένας Μεντή, ήταν αδέλφια με τον ηθοποιό...
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας