Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα αγάλματα λυγίζουν και αφηγούνται
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα αγάλματα λυγίζουν και αφηγούνται

  • A-
  • A+

Το είδα το Σάββατο, στη συμβολή Ολγας και Αμαλίας. Εφιππος ανδριάντας, ορειχάλκινος σε ψηλό βάθρο, επίσης ορειχάλκινο. Πρωί και πήγαινα με τα πόδια στο Μοναστηράκι, στον Ηλεκτρικό. Πρώτη φορά το έβλεπα. Διαδρομή που κάνω συχνά. Εως τότε θυμόμουν τη νησίδα μικρότερη, πάνω της αεραγωγό του μετρό και κάποια φυτά. Πλησίασα με απορία. Είδα στο βάθρο, αν και δεν χρειάστηκε, ήταν φως-φανάρι: ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ και κάπου στο πλάι το όνομα του γλύπτη: Γιάννης Παππάς.

Δανείστηκα τον σημερινό τίτλο από τον Σεφέρη («Κι όμως τα αγάλματα λυγίζουν κάποτε…». «Κίχλη», «Ο Ηδονικός Ελπήνωρ») προσθέτοντας το «και αφηγούνται». Τι αφηγούνται; Πολλά και διάφορα. Κυρίως τις περιπέτειές τους.

Είναι και φορείς τα αγάλματα. Φέρουν και μεταφέρουν ιδεολογίες, σημασίες… Κάτι που με απασχόλησε ιδιαίτερα όταν έκανα περιήγηση αγαλμάτων της Αθήνας για το «Εψιλον» της «Ελευθεροτυπίας» (Μάρτιος του ’94). Ηταν και εκλογές την επομένη. Και ο Μεγαλέξανδρος –λόγω της γνωστής διαφοράς με τους γείτονες– θα έπαιζε (και θεωρώ πως έπαιξε) κρίσιμο ρόλο.

Ενας οδοκαθαριστής πλάι. «Ξέρεις πότε το βάλανε;», ρώτησα. «Θα ’ναι καμιά εικοσαριά μέρες…», απάντησε πρόθυμα. Το απόγευμα έψαξα στο Διαδίκτυο. Αναλυτικό ρεπορτάζ (Αστερόπη Λαζαρίδου, Protagon, 19/4/19).

Ημέρα επίσημων αποκαλυπτηρίων. Τοποθετήθηκε 17/4. Βιαστικά; Είπαμε: εκλογές (και Μακεδονικό ή με Μακεδονικό). Μόνο που οι περιπέτειες του έργου (καλαίσθητο κατά τη γνώμη μου) ανάγονται στην Κατοχή, που το εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης, στη δεκαετία του ’60 που ολοκλήρωσε την πρόταση, στο ’92 που εκτέθηκε πρώτη φορά, στο 2001 που αγοράστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού που το δώρισε στον Δήμο Αθηναίων. Ο Γιάννης Παππάς πέθανε το 2005!

Αλήθεια, τι γίνεται εκείνος ο έρμος Εφηβος του Θανάση Απάρτη, χρόνια εξαφανισμένος από Καλλιρρόης και Αθανασίου Διάκου; Ρωτάω απλώς…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τυχαίες γνωριμίες με την άγνωστη Αθήνα
Με την μπάλα των εγγονών μου, έχω την ευκαιρία, να βγαίνω από το «καβούκι» της γνωστής Αθήνας και να γνωρίζω, έστω φωτογραφικά, την άγνωστη, που είναι η Αθήνα των πολλών· δεκάδες δήμοι, χιλιάδες προβλήματα.
Τυχαίες γνωριμίες με την άγνωστη Αθήνα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό
Ταξιδεύουν οι λέξεις, ενίοτε και διασταυρώνονται. Είπα εντέλει το χρονογράφημα (της Παρασκευής) για τον Λυκαβηττό να το κάνω μόνο με δικές μου «δυνάμεις». Να μην καταφύγω σε «πηγές», εξακριβώσεις κ.λπ., που...
Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μια βόλτα στον Λυκαβηττό από καθήκον…
Ενας Λυκαβηττός, να τον περπατάς και να ευχαριστιέσαι καθαριότητα και φροντίδα. Ακόμα και η τάφρος, που πριν από τρία χρόνια είχε πλημμυρίσει προκαλώντας ζημιές σε παρόδια υπόγεια, ήταν καθαρισμένη, με όλα τα...
Μια βόλτα στον Λυκαβηττό από καθήκον…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αυτόπτης μάρτυρας σε καβγά που δεν έγινε
Αυτόπτης μάρτυρας παραλίγο τροχαίου: μαύρο μεγάλο βαν (φταίχτης), μηχανάκι (αθώος, παραλίγο θύμα). Ο εμφανώς παραβάτης –πιο παραβάτης δεν γινόταν: αναστροφή με απαγορευτική πινακίδα εξόφθαλμη!– πήγαινε να βγει...
Αυτόπτης μάρτυρας σε καβγά που δεν έγινε
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Των πεζοδρομίων κατειλημμένων ημείς άδομεν
Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει «ακαδημαϊκά» για προϋποθέσεις, ενέργειες είτε παραλείψεις, πολιτείας είτε δημοτικών αρχών, που ωθούν σε παραβατικές συμπεριφορές, όπως π.χ. η έλλειψη χώρων στάθμευσης.
Των πεζοδρομίων κατειλημμένων ημείς άδομεν
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αδιαφορία και του δήμαρχου και του κλητήρα…
Ενας ανοιχτός χώρος, που είχε διαμορφωθεί πριν από χρόνια, καμιά δεκαριά, σε πάρκο χρήσης περιοίκων τώρα χορτάριασε και πάει να ξεραθεί. Σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της Αθήνας. Παραμονές δημοτικών...
Αδιαφορία και του δήμαρχου και του κλητήρα…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας