Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ιωάννης Κομένιος για την Ενωμένη Ευρώπη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιωάννης Κομένιος για την Ενωμένη Ευρώπη

  • A-
  • A+

Στο «περιθώριο» των μεθαυριανών τετραπλών εκλογών, στο ένα τέταρτο ψηφίζουμε και για την Ευρώπη. Την Ενωμένη ή τη διασπασμένη. Με πλήθος από προβλήματα στην Ευρώπη, το κοινό σπίτι της προσδοκίας κάποιων (όπως ο επιγραφόμενος) ή της ασυδοσίας, της αυθαιρεσίας κάποιων άλλων που επιζητούν αυτό το σπίτι να το κατεδαφίσουν.

Εθνικισμοί, ρατσισμοί, ξενοφοβίες, όλα όσα δυο φορές σ’ έναν αιώνα έφεραν την Ευρώπη στην άβυσσο του αίματος δυο πολέμων, αναβιώνουν σήμερα με τόση ωμότητα, λες και η Ευρώπη έως τώρα ήταν… ειρηνικό λιβάδι, χωρίς προβλήματα, στρωμένο με ροδοπέταλα.

Είδα στην προχθεσινή «Εφ.Συν.» την πρόσκληση του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν στο Ελιζέ των 30 φιλοευρωπαίων διανοητών, που τον Γενάρη δημοσίευσαν στη «Λιμπερασιόν» το «Μανιφέστο των Ευρωπαίων Πατριωτών» υπέρ μίας Ευρώπης που κινδυνεύει. «Η κληρονομιά του Ερασμου, του Δάντη, του Γκέτε και του Κομένιους», σημείωναν, «χρειάζεται υπεράσπιση από τις δυνάμεις του λαϊκισμού που επελαύνουν», συμπληρώνοντας: «Οι φιλοευρωπαίοι δεν έχουμε πια άλλη επιλογή, αλλιώς αυτές οι ευρωεκλογές θα είναι οι πιο καταστροφικές που γνωρίσαμε ποτέ…».

Από τους τέσσερις Ευρωπαίους διαφωτιστές που αναφέρονται στο μανιφέστο (Ερασμος, Δάντης, Γκέτε και Κομένιους) στάθηκα (στον σημερινό τίτλο) στον Κομένιους ή Κομένιο Ιωάννη με παλιά εξελληνισμένη γραφή, σπουδαίο Βοημό (σήμερα Τσεχία) διαφωτιστή του 17ου αιώνα. Φιλόσοφος, εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής, κληρικός, θερμός υποστηρικτής της δημόσιας εκπαίδευσης, πατέρας του όρου (κάποτε τον κάναμε ψωμοτύρι στην Ελλάδα…) διά βίου μάθηση. Γύρισε όλη την τότε γνωστή Ευρώπη.

Αλλοτε προσκεκλημένος να διδάξει τη σοφία του. Κι άλλοτε αποπομπαίος, θρησκευτικός και πολιτικός πρόσφυγας και εξόριστος, με κατασχεμένη την περιουσία του και λεηλατημένα τα χειρόγραφά του. Στο τέλος κατέφυγε στο Αμστερνταμ, όπου και πέθανε το 1670. Ευρωπαίος πρώτης γραμμής, ενάντια στην ευρωπαϊκή απομόνωση.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η Ολλανδία με τη ματιά του Βολταίρου
Γενικά για την Ολλανδία, πίστευε ότι είναι χώρα σε μια γωνιά της Ευρώπης, πάνω σε βάρκα που σκαμπανεβάζει, έχει θεό το εμπόριο και μπορεί να πουλήσει ακόμα και το νερό και τον αέρα. Η γνώμη τώρα των Ολλανδών...
Η Ολλανδία με τη ματιά του Βολταίρου
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μητροπόλεις του καπιταλισμού και φορολογικοί παράδεισοι
Ετσι, λέμε τώρα… Μας εκπλήσσει αυτό που θα έπρεπε να το περιμένουμε και μάλλον μας αφήνει αδιάφορους αυτό που θα έπρεπε να μας εκπλήσσει. Παραδοξολόγημα του χρονογράφου; Χρονογράφος είναι, γράφει ό,τι του...
Μητροπόλεις του καπιταλισμού και φορολογικοί παράδεισοι
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Δεν αρκεί να μη θέλεις κουβέντα…
Μπορεί να συμπαθώ τον Αριστοτέλη, αλλά δεν είμαι της περιπατητικής σχολής. Στο περπάτημα δεν γουστάρω καθόλου ούτε φιλοσοφία ούτε κουβέντα. Θέλω μόνο να σκέφτομαι ό,τι να ’ναι και, όσο είναι δυνατόν, να μη...
Δεν αρκεί να μη θέλεις κουβέντα…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τα φορτώσαμε στον κόκορα
Ο κόκορας, μαζί με τον γάιδαρο, είναι πρωταγωνιστής της λαογραφίας, μέγας αποδιοπομπαίος και εξορκιστής· μεγαλύτερος κι από τον τράγο. Αν στον τράγο φορτώνεις μία αμαρτία (του ανθρώπου, ο τράγος αυτοπροσώπως...
Τα φορτώσαμε στον κόκορα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τρόπος οδήγησης, καθρέφτης συμπεριφοράς
Τι τα θέλουμε τόσα αυτοκίνητα. Πώς και πόσο μας έγιναν απαραίτητα, σχεδόν συναφή με τον εαυτό μας, αλλά και καθρέφτης του χαρακτήρα μας. Και –η αισιόδοξη έως απίθανη διάσταση του θέματος– τι μπορούμε να...
Τρόπος οδήγησης, καθρέφτης συμπεριφοράς
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κάτι χρωστάμε και στους δασκάλους μας
Θυμήθηκα το θέμα που εξετάστηκα στα θρησκευτικά στις εισαγωγικές για το Γυμνάσιο· τότε δίναμε εξετάσεις για να περάσουμε στο Γυμνάσιο. (Ιερο)εξεταστής, ένας ιδιοφυής μαθηματικός, ριγμένος λόγω φρονημάτων....
Κάτι χρωστάμε και στους δασκάλους μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας