Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παναγία των Παρισίων και της μνήμης

Η Νότρ Νταμ - Ιανουάριος 1987

AP Photo/Lionel Cironneau, File
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παναγία των Παρισίων και της μνήμης

  • A-
  • A+

Πρώτη φορά επισκέφτηκα το Παρίσι αρχή καλοκαιριού του 1979. Θυμάμαι ότι το αεροπλάνο προσγειώθηκε βράδυ και κατά τις δέκα, που κυκλοφορήσαμε στο ιστορικό κέντρο, ήταν ακόμα μέρα λόγω Βορρά. Το πρώτο που μας έδειξε ο φίλος που μας φιλοξένησε ήταν η Παναγία των Παρισίων, η Νοτρ Νταμ [Notre Dame· Ημετέρα Κυρία, αν μου επιτρέπεται η μετάφραση, στο πιο οικείο: Η Κυρά μας· Κυρά και Κουρά λένε την Παναγία και σε κάποια μέρη της Ελλάδας]. «Το καμάρι μας!» είπε ο φίλος καθώς μας την έδειχνε.

Επισκέφτηκα ακόμα τρεις φορές το Παρίσι. Η τελευταία, το 1999, ήταν Πάσχα, των καθολικών. Μπήκα στην Παναγία. Ο αρχιεπίσκοπος της Γαλλίας κήρυττε υπέρ ειρήνης του σύμπαντος κόσμου. Μεγάλη Δευτέρα, 20 χρόνια μετά, γίνηκε το κακό. Ανεπανόρθωτο.

Από μία ελληνική επιγραφή [προλογίζει στην πρώτη έκδοση της «Παναγίας των Παρισίων» ο Βίκτωρ Ουγκώ] εμπνεύστηκε το μυθιστόρημά του. Την ανακάλυψε σε σκοτεινή γωνιά ενός από τους δυο πύργους της Νοτρ Νταμ και ήταν, στα ελληνικά γραμμένη, η λέξη: ΑΝΑΓΚΗ.

Η «ανάγκη» είναι η συνήθης εξήγηση του ανεξήγητου: «Ηταν ανάγκη». «Ηταν ιστορική αναγκαιότητα», από μαρξιστική άποψη! Εδώ δεν ισχύει. Την αποτέφρωση του καμπαναριού, από όπου ο τραγικός Κουασιμόδος διαλαλούσε, στο Παρίσι και τον κόσμο, τον αφανέρωτο έρωτά του στην Εσμεράλδα με κωδωνοκρουσίες που ο ίδιος δεν άκουγε, δεν υπάρχει ιστορική αναγκαιότητα να την εξηγήσει.

Ελληνική λέξη διάλεξε και η χθεσινή «Λιμπερασιόν» να θρηνήσει, από την πρώτη σελίδα της, μέσα από τα αποκαΐδια, τη μεγάλη απώλεια, σε… δραματική παραλλαγή του Notre Dame: Notre Drame! Το Ημέτερο Δράμα. Το δικό μας δράμα. Τα μνημεία, όπου και αν βρίσκονται, είναι μνημεία του κόσμου ολόκληρου. Μια ζωντανή μνήμη κάηκε.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Παναγιά μας των Παρισίων
Η Παναγία των Παρισίων, η Κυρά των Γάλλων και όλων των άλλων λαών έγινε μπροστά στα μάτια μας παρανάλωμα του πυρός. Η ασύλληπτη αυτή εικόνα θρυμμάτισε τη βεβαιότητά μας ότι η εκκλησία αυτή, το αριστούργημα...
Η Παναγιά μας των Παρισίων
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Στο Μάτι, με την ελπίδα, όχι για τα μάτια
​Εύκολο το λογοπαίγνιο του τίτλου, για την προχθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Μάτι, 42 μέρες μετά τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου. Αλλά μακάρι η ευκολία να περιοριστεί στο λογοπαίγνιο και να μην...
Στο Μάτι, με την ελπίδα, όχι για τα μάτια
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Προς σενιόρα Λουτσία 11.500 χρόνων
Σκεφτόμουν πως, αν δεν ζούσαμε σ’ αυτόν τον σχεδόν απομονωμένο ελληνικό μικρόκοσμο, ίσως πρωτοσέλιδο θέμα στις ελληνικές εφημερίδες, χθες, δεν θα ήταν π.χ. το… ασυνήθιστο Μακεδονικό και οι… σπάνιες αλλαγές...
Προς σενιόρα Λουτσία 11.500 χρόνων
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Διακοπή διακοπών μετά από 30 χρόνια
Μετά από 30 χρόνια διακόπτω διακοπές, για να θρηνήσω, από τη στήλη του χρονογραφήματός μου στην «Εφ. Συν.», πάλι δάση της Αττικής, προπαντός όμως ανθρώπους. Δεκάδες ανθρώπινες ζωές· οι περισσότερες που χάθηκαν...
Διακοπή διακοπών μετά από 30 χρόνια
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Συμπτώσεις σαν παιχνίδια να μαθαίνεις Ιστορία
Παρακολουθούσα το βράδυ της Κυριακής τη Μαρίν Λεπέν και τους οπαδούς της να τραγουδούν τον εθνικό ύμνο της Γαλλίας, τη «Μασσαλιώτιδα». Σκεφτόμουν τον Οργουελ, που κάπου στη «Φάρμα των ζώων» λέει πως «Ολοι...
Συμπτώσεις σαν παιχνίδια να μαθαίνεις Ιστορία
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τα Μυστήρια των Παρισίων μυθιστόρημα σε συνέχειες
Το σημερινό λογοπαίγνιο του τίτλου είναι εμπνευσμένο από το λαϊκό μυθιστόρημα συνεχειών «Τα μυστήρια των Παρισίων», του Ευγένιου Σύη, το δημοφιλέστερο ίσως όλων των εποχών λαϊκό μυθιστόρημα επιφυλλίδων, που...
Τα Μυστήρια των Παρισίων μυθιστόρημα σε συνέχειες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας