Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…

  • A-
  • A+

Κυριακή ξημερώματα, γύρω στις πέντε και μισή. Ακούω, στο Τρίτο, κοντσέρτο του Μότσαρτ για δύο πιάνα και ορχήστρα (δεξιοτέχνης πιανίστρια ήταν επίσης και η αδελφή του). Η εκφωνήτρια αναγγέλλει ότι το συγκεκριμένο κοντσέρτο συνέθεσε ο Μότσαρτ στα 23 του «και θεωρείται το τελευταίο που συνέθεσε στο Ζάλτσμπουργκ (γενέτειρά του), λίγο προτού φύγει να αναζητήσει την τύχη του στη Βιέννη». Ακολούθησαν δύο βαλς του Μπραμς.

Κάθισα στο γραφείο με τον καφέ μου (που δεν τον λέω ούτε τούρκικο ούτε ελληνικό, τον λέω πολίτικο, επειδή –μεγάλη ιστορία…– ο συγκεκριμένος τύπος καβουρδισμένου και ψημένου σε μπρίκι καφέ πρωτοφτιάχτηκε στην Πόλη, από Ρωμιούς παρασκευαστές –ταμπήδες– και τον έπιναν κυρίως Ελληνες πελάτες· οι Τούρκοι έπιναν τσάι) να δω –να… γκουγκλάρω!– ποια χρονιά ο Μόσταρτ ήταν 23 χρόνων.

Ηταν λοιπόν το 1779, αφού γεννήθηκε το 1756. Και χαρά στο πράγμα, θα πεις. Ετσι είπα κι εγώ: Και τι έγινε; Μόνο που, όταν πρόσεξα περισσότερο, είδα ότι δεν γεννήθηκε απλώς το 1756, αλλά ακριβώς στις 27 Ιανουαρίου. Χθες δηλαδή συμπληρώνονταν 263 χρόνια από τη γέννησή του. Πιθανότατα, η επιμελήτρια της εκπομπής επέλεξε Μότσαρτ επειδή γνώριζε πως ήταν η μέρα γενεθλίων του. Δεν γνώριζε όμως ότι ακριβώς τη στιγμή της εκφώνησης θα άνοιγα το ραδιόφωνο (σταθερά συντονισμένο στο Τρίτο), επειδή ξύπνησα νωρίς, διότι κοιμήθηκα νωρίς. Σύμπτωση; Κατά Μπόρχες –διά στόματος του φίλου Γιώργου Ζεβελάκη– οι συμπτώσεις είναι ραντεβού!

Ο Μότσαρτ πέθανε, 5 Δεκεμβρίου 1791, 35 χρόνων στη Βιέννη. Κηδεύτηκε, ένα πρωινό που χιόνιζε, με ελάχιστους παρόντες, έναν σκύλο και δαπάναις του δήμου. Θάφτηκε στο «περιθωριακό» νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου σε ομαδικό τάφο, που ουδέποτε εντοπίστηκε ακριβώς. Επίσημος τάφος: κενοτάφιο, πτέρυγα τιμωμένων, κεντρικού νεκροταφείου της Βιέννης…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
Πώς έρχεται το κέφι στον άνθρωπο: Αίσθηση που δύσκολα περιγράφεται. Μία κουβέντα έξυπνη ή ευαίσθητη… μία νότα σε μουσικό όργανο. Ξαφνικά. Εκεί που δεν τα περίμενες. Και οι μονάδες γίνονται ομάδες και σύνολα,...
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες
​Στο καφενείο του Λουκά, στο Παγκράτι. Αφηγείται ο Γιώργος Παπαστεφάνου. Θεατρικά ανέκδοτα. Κατ’ αρχήν δεν ήξερα πως ο συνθέτης Σπήλιος Μεντής, πατέρας της ηθοποιού Νένας Μεντή, ήταν αδέλφια με τον ηθοποιό...
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη
«Οι πόρτες (…) έκλεισαν τον Απρίλιο του 1990. Η Columbia, το “γενικό στρατηγείο” της ελληνικής δισκογραφίας, σίγησε ύστερα από 60 χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Ριζούπολη, λεωφόρος Ηρακλείου 127. Δίπλα στις...
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μουσικοί του δρόμου και της αίθουσας…
Πώς μπορείς αλήθεια, μεταξύ μουσικών, να ξεχωρίσεις αυτούς «του δρόμου» –κατάλληλοι να παίζουν μόνο στο ύπαιθρο ή στα βαγόνια του Ηλεκτρικού–, τους πλανόδιους, από τους άλλους… και πώς να τους πεις; «της...
Μουσικοί του δρόμου και της αίθουσας…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ηρώδειο - Πήλιο, μουσικές που ενώνουν
Τραγούδια και χοροί, παραδοσιακοί της Ελλάδας· από τα χρόνια τα αρχαία: του άδειν (άσμα, τραγούδι), του βαλλείν (χορός αντικριστός, από κει ετυμολογικά ο μπάλος και το βαλς), του ορχείσθαι (κυκλικοί και...
Ηρώδειο - Πήλιο, μουσικές που ενώνουν
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης
Οι γυναίκες διαθέτουν σωματική διάπλαση καταλληλότερη για χορό από τους άντρες. Κυρίως, όμως, έχουν ενδιάθετη επιθυμία, ψυχή, δόσιμο να χορέψουν· ίσως επειδή ο χορός απελευθερώνει. Δεν είναι τυχαίο πως ο Λόρκα...
Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας