Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το Κλειδί στην Ποταμιά Ευρυτανίας
EUROKINISSI

Το Κλειδί στην Ποταμιά Ευρυτανίας

  • A-
  • A+

Αρχή παιδεύσεως ονομάτων επίσκεψις. Αντισθένης· φιλόσοφος· κυνικός. Ο πρώτος στην Ιστορία οπλισμένος επισκέπτης λέξεων. Πατέρας των σημείων της γλώσσας· τι είναι σημαίνον και τι σημαινόμενο.

Εν αρχή ην η γλώσσα και η λειτουργία της. Χωρίς αυτήν τίποτα δεν γίνεται. Κλειδί – Ποταμιά ή κλειδί – ποταμιά. Με πεζά είναι ονόματα ουσιαστικά. Με κεφαλαία είναι σημεία γεωγραφικά· τοπωνύμια.

Ποταμιά –όσο το ένιωσα το 48ωρο που επισκέφτηκα τη (λέξη) Ευρυτανία– είναι κάτι σαν ο κεντρικός άξονας της Ευρυτανίας με κατεύθυνση νοτιοδυτική. Την Ποταμιά τη διασχίζει (πάλι λέξη-μήτρα) ο ποταμός Καρπενησιώτης.

Ρέει ανάμεσα στα βουνά-παραπαίδια του Τυμφρηστού: Βελούχι (λέξη πιθανότατα σλαβική, δηλωτική του χιονισμένου ή τόπου με πολλές πηγές)· στους πρόποδες το Καρπενήσι, Χελιδώνα («Τα παιδιά της Χελιδώνας», μυθιστόρημα του Διονύση Χαριτόπουλου και ομότιτλη ταινία του Κώστα Βρεττάκου, «συγκατοίκου» μου επί χούντας στου Αβέρωφ, που πέθανε πρόσφατα. Θέμα, ο απόηχος του Εμφύλιου) και Καλιακούδα.

Η Ποταμιά με τον Καρπενησιώτη περνούν (όσα είδα και περπάτησα) από το Κεφαλόβρυσο, όπου δόθηκε η μεγάλη μάχη του Καρπενησιού το 1823 κι έχασε τη ζωή του στα 33 ο Μάρκος Μπότσαρης (απέριττο το μνημείο του, όπως ταιριάζει). Από τις Κορυσχάδες (επίσκεψη στο σχολείο-μουσείο που έγινε η Εθνοσυνέλευση της Ελεύθερης Ελλάδας επί Κατοχής και η Κυβέρνηση του Βουνού).

Από το Μικρό Χωριό, το ένα τρίτο που έχει απομείνει μετά τη μεγάλη κατολίσθηση του 1963 (τη θυμάμαι), όπου και η μεγάλη μάχη του ΕΛΑΣ υπό τον Βελουχιώτη εναντίον των Ιταλών. Από το Μεγάλο Χωριό (ωραιότατο, πετρόχτιστο με τουριστικές υποδομές). Για να καταλήξει, η Ποταμιά, στις θέσεις Διπόταμα και Κλειδί (ομορφιά και δέος από γρανίτη), πέρασμα αγωνιστών του Εικοσιένα και της Εθνικής Αντίστασης προς την Αιτωλία πια και την Ιστορία.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μνήμες γκλωβισμένες, μνήμες ελεύθερες
Μνήμη-εργαλείο, ως αξία χρήσεως και παιδεύσεως. Αρχή παιδεύσεως ονομάτων επίσκεψις, Αντισθένης. Η μνήμη κατοικεί μέσα στα λιθάρια, Μίκης Θεοδωράκης, Στον άγνωστο ποιητή. Δικτατορία της χούντας. Τόποι εξορίας....
Μνήμες γκλωβισμένες, μνήμες ελεύθερες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γλώσσες φτιαχτές και γλώσσες γνήσιες
Ενδεικτικός ο σημερινός τίτλος. Ούτε είναι εύκολο να ξεχωρίσεις, τουλάχιστον από τις λέξεις που είναι η πρώτη ύλη της γλώσσας, ποια λέξη είναι φτιαχτή και ποια γνήσια∙ ας πούμε όπως την έφτιαξε η μάνα της και...
Γλώσσες φτιαχτές και γλώσσες γνήσιες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Φιλοσοφία μελέτη θανάτου εστί
Νεαρός καθηγητής της Φιλοσοφίας, κρατούμενος στη Μακρόνησο, ο Δεσποτόπουλος, είχε αποστομώσει έναν λοχαγό τότε, ονόματι Ιωαννίδη Δημήτριο, που τον είχε απειλήσει: «Εσένα, φιλόσοφε, μια μέρα θα σε σκοτώσω!»....
Φιλοσοφία μελέτη θανάτου εστί
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Προς τι οι 21 τιμητικές κανονιές
Εγραφα, επομένη της 28ης Οκτωβρίου, για τις 21 εορταστικές κανονιές του Λυκαβηττού. Ομως αγνοούσα το πόθεν του συγκεκριμένου αριθμού, για τον οποίο διατύπωνα, απλώς, την υπόθεση ότι θα ήταν, ενδεχομένως,...
Προς τι οι 21 τιμητικές κανονιές
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας
Το πρώτο που σκέφτηκα, ανατρέχοντας στο ιστορικό του φημισμένου, μονότοξου γεφυριού της Πλάκας, είναι ότι, τον Οκτώβριο του 1943, στις εκκαθαριστικές επιχειρήσεις τους εναντίον των ανταρτών στα Τζουμέρκα, οι...
Το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λιβύη – Βερολίνο, ώρα εθνικής περισυλλογής
Δεν είναι ώρα, νομίζω, να επιρρίψεις ευθύνες και να δημαγωγήσεις για το πώς και το γιατί φτάσαμε στον αποκλεισμό από τη διεθνή διάσκεψη του Βερολίνου για τη Λιβύη της προσεχούς Κυριακής, 19 Ιανουαρίου.
Λιβύη – Βερολίνο, ώρα εθνικής περισυλλογής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας