Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εμείς, αυτοί, οι άλλοι και οι μετανάστες
ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εμείς, αυτοί, οι άλλοι και οι μετανάστες

  • A-
  • A+

Τεράστιο το πρόβλημα· σχεδόν τριάντα χρόνια τώρα. Τεράστιο και πολυσύνθετο: πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, τέλος… ηθικό· αν και το τελευταίο, με τα χρόνια γίνεται συνήθεια, εξασθενεί όλο και περισσότερο και φθίνει. Στους «εμείς» βάζω όλους όσοι βλέπουν το πρόβλημα, το αναγνωρίζουν σαν διττό: μετανάστες και πρόσφυγες, οικονομικοί και πολιτικοί, και προσπαθούν να βρουν μια λύση πιο κοντά στον άνθρωπο και πιο μακριά από την τυραννία των αριθμών· ισορροπημένη.

Στους «αυτούς», βάζω όλους εν γένει τους ξενοφοβικούς που επικαλούμενοι νομότυπες και παράτυπες διαδικασίες σαν πρόσχημα, είναι θιασώτες των κλειστών συνόρων και της απώθησης, αδιαφορώντας πού θα πάνε όλοι αυτοί οι άνθρωποι (σε 250 εκατομμύρια τους υπολογίζουν οι μετρήσεις του ΟΗΕ· περίπου το 3% του παγκόσμιου πληθυσμού), ενώ από το αναμφισβήτητο δίπτυχο: μετανάστες/πρόσφυγες, επιτηδείως, αφαιρούν τη δεύτερη πτυχή, που συμβαίνει να είναι και η πιο δύσκολη να απαντηθεί· λες ένα «μετανάστης», τους τσουβαλιάζεις όλους και ξεμπερδεύεις· με τον «πολιτικό πρόσφυγα» όμως δεν ξεμπερδεύεις και τόσο εύκολα. Αυτός δίνει τον έσχατο αγώνα επιβίωσης, κι εσύ που τον απωθείς, εμμέσως, σκοτώνεις έναν άνθρωπο. Διαστέλλουμε λοιπόν τον όρο «μετανάστες», συστέλλουμε τον όρο «πρόσφυγες» κι έχουμε καθαρή συνείδηση· λέγεται και «πατριωτική»..

Στους «άλλους»; Ποιους συμπεριλαμβάνουμε στους «άλλους»; Ποιος είναι ο άλλος; Είναι αυτός που δεν είναι εσύ. Μόνο που εδώ η διάκριση δεν είναι δεδομένη. Γιατί ο άλλος ορίζει και το διαφορετικό. Είναι άλλος επειδή διαφέρετε. Σεβαστό; Σεβαστό εκ πρώτης όψεως: εσύ και ο άλλος, δουλειά σου και δουλειά του. Αν όμως ο άλλος μπλέκει στα πόδια σου, τότε τι γίνεται; Μήπως η επόμενη «ιδιότητα» του άλλου, η «εναλλακτική», είναι «εχθρός»; Για μπες στη θέση του και μέτρα; Τα ξαναλέμε…

  

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πρώτα οι εξαγγελίες και μετά οι στατιστικές
Τώρα (δεν ξέρω με ποια στοιχεία…), βαφτίζουν τους πρόσφυγες, μετανάστες, οπότε, από μετανάστες θα γίνουν (αναποφεύκτως) κρατούμενοι και, κάπως έτσι… απλουστεύουν τα πράγματα… Νομίζουν! Δεν είναι τόσο η...
Πρώτα οι εξαγγελίες και μετά οι στατιστικές
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Των φρονίμων και των προσφύγων ολίγα
Στο βάθος, να θέλεις για σένα μία και μόνη διάκριση: την τιμή να λέγεσαι και να είσαι άνθρωπος. Ετσι τουλάχιστον κατανοώ το παροιμιώδες «των φρονίμων ολίγα». Ετσι βλέπω και το «των προσφύγων» του σημερινού...
Των φρονίμων και των προσφύγων ολίγα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από την πολλή σκέψη χάθηκε ο τίτλος
Αφού διάβασα προσεχτικά, υπογράμμισα τα εδάφια που με ενδιέφεραν, πέρασα ώρα με τη σκέψη: ποιο τίτλο να βάλω στο σημερινό χρονογράφημα; Εν τέλει, από την πολλή σκέψη, χάθηκε ο τίτλος. Πρόσφυγες· είναι αρκετό...
Από την πολλή σκέψη χάθηκε ο τίτλος
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εθνικισμοί και μαγκιές εκ του ασφαλούς
Πάλι οι τέσσερις της διαβόητης, ξενοφοβικής ομάδας του Βίσεγκραντ (και της Ε.Ε.): Ουγγαρίας, Πολωνίας, Σλοβακίας και Τσεχίας, αυτή τη φορά περί τη διάσκεψη της Βιέννης, είχαν τις γνωστές «επιφυλάξεις» στο...
Εθνικισμοί και μαγκιές εκ του ασφαλούς
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Hot spot σημαίνει και καυτό σημείο
Εκείνο όμως που δεν μπορώ με τίποτα να χωνέψω, είναι κάποιοι δικοί μας -Ελληνες θέλω να πω- αιρετοί και… αυθαίρετοι που ανέλαβαν να κάνουν τα hot spots καυτά σημεία, δίκην εργολαβιών… αντιπαροχής. Μ’ αυτούς...
Hot spot σημαίνει και καυτό σημείο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το δαχτυλίδι της Ψωροκώσταινας
Πυρά στο ψαχνό από ΠΓΔΜ στους πρόσφυγες της Ειδομένης που επιχείρησαν να περάσουν τα σύνορα. Ρατσιστικά τάγματα με κράνη και κοντάρια περιπολούν στον Πειραιά. Αντιρατσιστικές συγκεντρώσεις…
Το δαχτυλίδι της Ψωροκώσταινας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας