Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μουσικοί του δρόμου και της αίθουσας…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μουσικοί του δρόμου και της αίθουσας…

  • A-
  • A+

Πώς μπορείς αλήθεια, μεταξύ μουσικών, να ξεχωρίσεις αυτούς «του δρόμου» –κατάλληλοι να παίζουν μόνο στο ύπαιθρο ή στα βαγόνια του Ηλεκτρικού–, τους πλανόδιους, από τους άλλους… και πώς να τους πεις; «της αίθουσας»; τους «σπουδαγμένους»; τους «σοβαρούς»;

Διάβασα στην «Εφ.Συν.» της 14/9 το ρεπορτάζ του Απόστολου Λυκεσά «Δεν είναι επαίτες, είναι κομμάτι της ιστορίας μας», όπου ο Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος, με αίτημά του στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, τεκμηριωμένο σε πέντε σελίδες (!), με ιστορικές αναφορές που ανάγονται στην πρώιμη αρχαιότητα και τους ραψωδούς, ζητάει να σταματήσουν οι διώξεις από την αστυνομία των πλανόδιων μουσικών επί επαιτεία, «ζήτημα που προέκυψε εντελώς αιφνιδίως», «αποτελεί φαινόμενο που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την κοινή μας κουλτούρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο» και «δεν έχει υπάρξει προηγούμενο σε ολόκληρο τον κόσμο».

Διαβάζοντας, μου ήρθαν στον νου δύο περιστατικά· ένα παλιό –αρχή της κρίσης– κι ένα εντελώς πρόσφατο: Στο πρώτο, διασχίζουμε με τον γνωστό μουσικό παραγωγό Γιώργο Παπαστεφάνου, μεσημεράκι, τη στοά Ορφέως (όχι με τη σημερινή της ερημία· υπήρχαν ακόμα ανοιχτά καταστήματα). Ξεκόβει ο Γιώργος, πάει χαιρετάει πλανόδιο μουσικό, μιλάνε λίγο μεταξύ τους και επανέρχεται. «Γνωρίζεστε;» ρώτησα. «Βέβαια. Εξαίρετος μουσικός! Εχουμε συνεργαστεί. Ηταν στη Συμφωνική των Τιράνων!».

Το δεύτερο περιστατικό, το αντιλήφθηκα αυτοπροσώπως, την περασμένη Παρασκευή, μεσημεράκι επίσης, στην είσοδο στο μετρό του Ευαγγελισμού από Ριζάρη: Νεαρός μουσικός, με άφθονα μαλλιά και γένια, καθισμένος στο πεζούλι, με την κιθάρα του παίζει και τραγουδάει το «Μινόρε της αυγής». «Ξύπνα μικρό μου κι άκουσε…». Ομως ακούω διφωνία –πρίμο-σεκόντο– και δεύτερο τραγουδιστή δεν βλέπω! Πλησιάζοντας αντιλαμβάνομαι την πλάτη του δεύτερου· όρθιος, παραδίπλα, πουλάει το περιοδικό των αστέγων «Σχεδία».

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εικόνα για να τη φωτογραφίσεις, αν...
Θα φωτογράφιζα τη σκηνή (με το κινητό μου!). Δεν το έκανα από σεβασμό· στον άνθρωπο, στη θρησκεία, στην ιερή στιγμή της ιδιωτικής ζωής καθενός... Αλλοι θα έψηναν χοιρινά έξω από καταυλισμούς μουσουλμάνων...
Εικόνα για να τη φωτογραφίσεις, αν...
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σύμβολα, δεύτερη ταυτότητα, αδιάψευστη
Στο βαγόνι του Ηλεκτρικού στο απέναντι κάθισμα ήταν μια συνεπιβάτης, που ο Μποστ, όπως κάποτε σχεδίασε την Ανεργίτσα βασισμένος στη Σουρπουίτσα, την κόρη του Καραγκιόζη, η συγκεκριμένη γυναίκα θα του ενέπνεε...
Σύμβολα, δεύτερη ταυτότητα, αδιάψευστη
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Βυζαντινά και βυζαντινισμοί στο μετρό Θεσσαλονίκης
Οχι πως οι προηγούμενοι δεν προσπάθησαν να «τακιμιάσουν» με εργολάβους. Αλλά ετούτοι εδώ, οι Αδώνιδες και λοιποί «αναπτυξιακοί», του πρωθυπουργού «χοροστατούντος», σαν να παραμπήκαν φουριόζοι στο κατάστημα.
Βυζαντινά και βυζαντινισμοί στο μετρό Θεσσαλονίκης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
Πώς έρχεται το κέφι στον άνθρωπο: Αίσθηση που δύσκολα περιγράφεται. Μία κουβέντα έξυπνη ή ευαίσθητη… μία νότα σε μουσικό όργανο. Ξαφνικά. Εκεί που δεν τα περίμενες. Και οι μονάδες γίνονται ομάδες και σύνολα,...
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
Ο Μότσαρτ πέθανε, 5 Δεκεμβρίου 1791, 35 χρόνων στη Βιέννη. Κηδεύτηκε, ένα πρωινό που χιόνιζε, με ελάχιστους παρόντες, έναν σκύλο και δαπάναις του δήμου. Θάφτηκε στο «περιθωριακό» νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου...
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας