Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης

  • A-
  • A+

Δεν παρακολούθησα μόνος τη χορευτική παράσταση «Βορεάδες», των Πωλίνας Κρεμαστά (χορογραφία-έρευνα) και Μπάμπη Παπαδόπουλου (μουσική σύνθεση), που έγραφα χθες. Ημουν με μικρανιψιά μου, εγγονή αδελφού μου, σπουδάστρια χορού. Ενα ζήτημα με τον χορό είναι, όπως έχω ξαναπαρατηρήσει, ότι πλεονάζουν εντυπωσιακά οι γυναίκες. Δεν ξέρω κι αν είναι ζήτημα ή ο χορός (σ’ αυτό με βοήθησε η ανιψούλα μου) είναι κυρίως γυναικεία υπόθεση.

Οι γυναίκες διαθέτουν σωματική διάπλαση καταλληλότερη για χορό από τους άντρες. Κυρίως, όμως, έχουν ενδιάθετη επιθυμία, ψυχή, δόσιμο να χορέψουν· ίσως επειδή ο χορός απελευθερώνει. Δεν είναι τυχαίο πως ο Λόρκα στο «Ντουέντε» (κρυφή φλόγα των Ισπανών, ιδίως των Τσιγγάνων της Ανδαλουσίας· πυροδοτείται στο φλαμένκο), κορυφαίο παράδειγμα φέρνει ηλικιωμένη Τσιγγάνα, παχύσαρκη, που χόρευε φλαμένκο περίπου ακίνητη· όλη της η παρουσία ενσάρκωνε τον χορό.

Μετά την παράσταση, μιλήσαμε με την ανιψιά μου και για… υλικά ζητήματα χορού (Τέχνης): πώς επιβιώνουν, ιδίως στην Ελλάδα σήμερα, όσοι νέοι μπαίνουν στην ωραία αλλά σκληρή περιπέτεια της Τέχνης. Η ίδια διέκοψε το πολυτεχνείο για το χορό· εύλογες ανησυχίες. Δεν δαμάζεται η καλλιτεχνική ροπή, παρά μόνο με την Τέχνη. Πώς ζεις; Αλλο ζήτημα…

Είδα την Κυριακή μια εξαιρετική «Μήδεια» του Μποστ, από θίασο του Συλλόγου Εργαζομένων στα ΕΛ.ΤΑ. (σκηνοθεσία: Κώστας Ζωγραφόπουλος). Ενας χρόνος πρόβες! Χρόνος «κλεμμένος» από οικογένεια, παιδιά, εργασία… Θερμό χειροκρότημα. Η ανταμοιβή. Η στιγμή που κλέβεις από τον χρόνο. Η παράσταση επαναλαμβάνεται το Σαββατοκύριακο, απόγευμα, 3ης Σεπτεμβρίου 11, είσοδος δωρεάν.

Κλείνω με ευτράπελο που θα ενθουσίαζε τον Μποστ: Κυρία, εκπαιδευτικός, μου έλεγε πρόσφατα ότι έμαθε ορθογραφία από τριών ετών, γιατί ο πατέρας της την έβαζε να διορθώνει τα ορθογραφικά λάθη του Μποστ!

  

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Χορός από εσπέρας έως πρωίας
Ο σωστός τίτλος θα ήταν «Χορός από αυγής έως εσπέρας», όπου αυγή είναι η γέννηση και εσπέρα το τέλος, το προσωρινό, γιατί ο χορός, επειδή είναι όρχηση, κύκλος, δεν τελειώνει ποτέ· κλείνει ένας, ανοίγει άλλος·...
Χορός από εσπέρας έως πρωίας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μέρες οργής για αμαρτίες…
Απόλυτη όμως σχέση (συνάφεια) με τυχόν ανθρώπινες ενέργειες και παραλείψεις που, ενδεχομένως, μας έφεραν (την ανθρωπότητα) στις σημερινές… μετανεωτερικού ζόφου Ημέρες οργής…
Μέρες οργής για αμαρτίες…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
Πώς έρχεται το κέφι στον άνθρωπο: Αίσθηση που δύσκολα περιγράφεται. Μία κουβέντα έξυπνη ή ευαίσθητη… μία νότα σε μουσικό όργανο. Ξαφνικά. Εκεί που δεν τα περίμενες. Και οι μονάδες γίνονται ομάδες και σύνολα,...
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
Ο Μότσαρτ πέθανε, 5 Δεκεμβρίου 1791, 35 χρόνων στη Βιέννη. Κηδεύτηκε, ένα πρωινό που χιόνιζε, με ελάχιστους παρόντες, έναν σκύλο και δαπάναις του δήμου. Θάφτηκε στο «περιθωριακό» νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου...
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη
«Οι πόρτες (…) έκλεισαν τον Απρίλιο του 1990. Η Columbia, το “γενικό στρατηγείο” της ελληνικής δισκογραφίας, σίγησε ύστερα από 60 χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Ριζούπολη, λεωφόρος Ηρακλείου 127. Δίπλα στις...
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας