Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χορός από εσπέρας έως πρωίας

Χορευτική παράσταση «Βορεάδες», χορογραφία-έρευνα Πωλίνα Κρεμαστά, μουσική Μπάμπης Παπαδόπουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χορός από εσπέρας έως πρωίας

  • A-
  • A+

Ο σωστός τίτλος θα ήταν «Χορός από αυγής έως εσπέρας», όπου αυγή είναι η γέννηση και εσπέρα το τέλος, το προσωρινό, γιατί ο χορός, επειδή είναι όρχηση, κύκλος, δεν τελειώνει ποτέ· κλείνει ένας, ανοίγει άλλος· κάτι σαν μέτρημα χρόνου, σαν αιώνιο.

Πρώτο συναίσθημα από τη χορευτική παράσταση «Βορεάδες», χορογραφία-έρευνα Πωλίνα Κρεμαστά, μουσική Μπάμπης Παπαδόπουλος, επτά χορεύτριες, δύο χορευτές, πολλοί συνεργάτες. Χορευτική παίδευση και… παιδεμός· μια ώρα να δίνεσαι στη σκηνή, σε διαρκή κίνηση, δεν είναι και ό,τι το ανετότερο. Αυτή είναι και η πρόθεση, η ευγενής καλλιτεχνική φιλοδοξία: μια νέα κινητική πρόταση, από μελέτη παραδοσιακών ρυθμών και χορών, συνυφασμένη με τον σύγχρονο χορό.

Και πρώτα ο τίτλος: Βορεάδες, ο μύθος, η γέννηση: Ζήτης και Κάλαης, δίδυμοι του Βορέα και της Ωρείθυιας, κόρης του φτερωτού Ερεχθέα, γενάρχη (των Αθηναίων, άνευ χορευτικής σημασίας), φτερωτοί επίσης, αθλητές ταχύτατοι (ωκύποδες), σύμβολα συνεργασίας και κοινής δράσης· άρα πρώτη, θεμελιακή προϋπόθεση του χορού, της κάθε ομαδικής δημιουργίας: συνεργασία – κοινή δράση (φαντάσου να τα είχαμε στην πολιτική! Θα πετούσαμε σαν τους Βορεάδες!).

Κορύβαντες, άλλοι μυθικοί αυτοί, πρωτάνθρωποι, δενδροφυείς (ριζωμένοι), γεννημένοι από δάκρυα του Δία (βροχή) ή παιδιά της Κυβέλης, πρώτοι χορευτές στην ιστορία των ονείρων, εννέα επίσης, όπως οι «Βορεάδες» της παράστασης, λατρεύονταν με οργιαστικούς χορούς πιστών. Τελετουργία ο χορός, από μίμηση, πίστη και βάσανο· θηλυκή αυτή: η βάσανος. Τίποτα καλό δεν γεννιέται αβασάνιστα. Πάρε και τον πόνο της γέννας. Ούτε ο άνθρωπος –αυτός προπαντός– γεννιέται ανώδυνα.

Κορύβαντες, αρχαίες ορχήσεις του δράματος, μεσαιωνικές διαδρομές, αντικριστοί της θάλασσας, συρτοί, ζεϊμπέκικοι, λυγμικοί, ερωτικοί, ποντιακά ανάγλυφα και εκρηκτικοί πεντοζάληδες. Η αυλαία. Που είπαμε, δεν υπάρχει αυλαία. Ο χορός συνεχίζεται έως πρωίας!

  

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης
Οι γυναίκες διαθέτουν σωματική διάπλαση καταλληλότερη για χορό από τους άντρες. Κυρίως, όμως, έχουν ενδιάθετη επιθυμία, ψυχή, δόσιμο να χορέψουν· ίσως επειδή ο χορός απελευθερώνει. Δεν είναι τυχαίο πως ο Λόρκα...
Λίγα ακόμα περί χορού και Τέχνης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μέρες οργής για αμαρτίες…
Απόλυτη όμως σχέση (συνάφεια) με τυχόν ανθρώπινες ενέργειες και παραλείψεις που, ενδεχομένως, μας έφεραν (την ανθρωπότητα) στις σημερινές… μετανεωτερικού ζόφου Ημέρες οργής…
Μέρες οργής για αμαρτίες…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
Πώς έρχεται το κέφι στον άνθρωπο: Αίσθηση που δύσκολα περιγράφεται. Μία κουβέντα έξυπνη ή ευαίσθητη… μία νότα σε μουσικό όργανο. Ξαφνικά. Εκεί που δεν τα περίμενες. Και οι μονάδες γίνονται ομάδες και σύνολα,...
Πλανόδιος μουσικός συνετός και ολιγαρκής
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
Ο Μότσαρτ πέθανε, 5 Δεκεμβρίου 1791, 35 χρόνων στη Βιέννη. Κηδεύτηκε, ένα πρωινό που χιόνιζε, με ελάχιστους παρόντες, έναν σκύλο και δαπάναις του δήμου. Θάφτηκε στο «περιθωριακό» νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου...
Μοιάζουν, αλλά δεν είναι συμπτώσεις…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη
«Οι πόρτες (…) έκλεισαν τον Απρίλιο του 1990. Η Columbia, το “γενικό στρατηγείο” της ελληνικής δισκογραφίας, σίγησε ύστερα από 60 χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Ριζούπολη, λεωφόρος Ηρακλείου 127. Δίπλα στις...
Μακάρι να είναι έργο συλλέκτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας