Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτήσεις επιτρέπονται και επιστρέφονται
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερωτήσεις επιτρέπονται και επιστρέφονται

  • A-
  • A+

Πουλματζής που με είδε να ανηφορίζω τον Υμηττό περπατώντας και, μετά, να κατηφορίζω τρέχοντας, «Πόσω χρονώ είσαι;» με ρώτησε με έκδηλο θαυμασμό. «Επιτρέπονται οι ερωτήσεις!» απάντησα και συνέχισα να τρέχω. «Αν το μπορούσαμε κι εμείς αυτό…», τον άκουσα να λέει πίσω μου, περίλυπος. Ομως τα είχε τα κιλάκια του, κι ας ήταν-δεν ήταν πενηντάρης.

Η ατάκα τώρα «Επιτρέπονται οι ερωτήσεις» που είπα στον πουλματζή δεν ήταν δική μου, ήταν κινηματογραφική. Από παλιά γαλλική ταινία της εποχής που ήμασταν πιο νέοι και πιο σινεφίλ και πιο ευγενικοί με τους πουλματζήδες και λιγότερο ευέξαπτοι και λιγότερο γκρινιάρηδες. Την έλεγε ο Τρεντινιάν, ανακριτής ή επιθεωρητής, σε αστυνομική ταινία. Είχε τη μανία να σαπουνίζει, κάθε τρεις και λίγο, τα χέρια του. «Γιατί το κάνεις;», απορούσαν οι περίεργοι. «Επιτρέπονται οι ερωτήσεις», απαντούσε.

Υπάρχουν πολλοί που ξέρουν απέξω ατάκες από το σινεμά, ελληνικό και ξένο. Είναι ένα είδος παιχνίδι μνήμης, διαγωνιστικό: κερδίζεις-χάνεις. Γνώρισα κάποτε ένα δίδυμο τέτοιων ατακαδόρων, αχτύπητο. Καλεσμένος του φίλου συνθέτη Βασίλη Δημητρίου (28 Απριλίου έκλεισε τρία χρόνια απουσίας) παρακολουθούσα, στα προσφυγικά της Καισαριανής, γυρίσματα του σίριαλ «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» του Κώστα Κουτσομύτη (φίλος επίσης, απών ομοίως).

Σε διάλειμμα γυρισμάτων καθόμαστε πεντέξι σε ταβερνάκι της πλατείας και οι δύο πρωταγωνιστές, ο Γιώργος Νινιός και ο Κώστας Αρζόγλου, έδωσαν ένα απίθανο ρεσιτάλ με ατάκες από τον κινηματογράφο, εναλλάξ, ο ένας αμολούσε την ατάκα και ο άλλος απαντούσε ακαριαία: τίτλος και σκηνοθέτης.

Εμεινα ενεός, ενώ έμενα Παγκράτι (ανέκδοτο είναι αυτό, αλλά δεν το λέω γιατί είναι σόκιν και τα σόκιν μού είπε ο γιατρός να τα αποφεύγω στην ηλικία μου). Του είπα κι εγώ: Επιτρέπονται οι ερωτήσεις…

 

 

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Με τον τρόπο ενός παλιού χρονογράφου
Ταλαιπωρία στον Ηλεκτρικό το Σάββατο το απόγευμα. Ηρθε μεν ο συρμός σε δύο λεπτά στο Ηράκλειο, όμως αυτό ήταν τρένο φορτηγό με επιβάτες στοιβαγμένους κάθετα· κάποια στιγμή έχασα το αριστερό μου χέρι.
Με τον τρόπο ενός παλιού χρονογράφου
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ο φίλος μου ο Στάθης
Πρώτες γουλιές του καφέ στη μικρή αυλή με θέα μέρος του χωριού· αναμμένα ακόμα τα φώτα. Γλυκό ξημέρωμα. Δροσιά, φρεσκάδα και ησυχία, όχι από τις ξερές ησυχίες που σε απωθούν.
Ο φίλος μου ο Στάθης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εκεί που οι άνθρωποι ανοίγουν τις καρδιές τους
Στο καφενείο του Λουκά, στο Παγκράτι, έκπληκτος άκουσα από τον Λουκά ότι με τον Γιώργο και τον Κώστα –που τους είχα τους τρεις για κολλητούς από χρόνια– γνωρίστηκαν μόλις το 2016. Αλλά δέσανε.
Εκεί που οι άνθρωποι ανοίγουν τις καρδιές τους
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το σώμα λέει όσα δεν λένε οι λέξεις
Η δεκαετία του 1960, ο πόλεμος του Βιετνάμ με τον χιπισμό, τα κινήματα αμφισβήτησης, το «κάνουμε έρωτα, δεν κάνουμε πόλεμο», ο Μάης του ’68… ήταν, χονδρικά, το έναυσμα που τορπίλισε προκαταλήψεις αιώνων και...
Το σώμα λέει όσα δεν λένε οι λέξεις
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Απτοπενία ή στέρηση σωματικών επαφών
«Τις ημέρες της υποχρεωτικής καραντίνας ήρθε στην επικαιρότητα η “στέρηση σωματικής επαφής”, η πολυσυζητημένη έννοια των Νευροεπιστημών που ονομάζεται, αγγλιστί, και “skin hunger”, δηλαδή κυριολεκτικά...
Απτοπενία ή στέρηση σωματικών επαφών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας