Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα

Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα

  • A-
  • A+

Δύο πράγματα μπορεί να κάνει κανείς το απόγευμα της Κυριακής, το δεύτερο είναι να πάει σινεμά… έγραψε κάπου ο Πιτιγκρίλι (Ντίνο Σέγκρε 1893-1975), σκανδαλιστικός, προκλητικός, ευφυολόγος συγγραφέας, ευπώλητος στην εποχή του (μεσοπόλεμος), ενδιαφέρων, νομίζω, παρά τα μελανά σημεία του. Εμείς πάντως, οι έφηβοι του ’60, τον μάθαμε από τα… εικονικής πραγματικότητας εξώφυλλα των βιβλίων του, μόστρα διεγερτική στα τότε περίπτερα.

Τον Πιτιγκρίλι σκέφτηκα και παρότι δεν ήταν απόγευμα Κυριακής, Σάββατο ήταν, του Λαζάρου, είπα να πάω σινεμά, μόνο για να πάω σινεμά. Και ο καλύτερος, πιστεύω, τρόπος να πας σινεμά για το σινεμά, είναι να δεις τον μαιτρ του είδους, που λέγεται Σπίλμπεργκ και παίζεται αυτές τις μέρες η ταινία του «Reader Player One».

Διεισδυτική ματιά πίσω από τα εικονικής πραγματικότητας «εξώφυλλα» των σημερινών –αρχής γενομένης από το ’80– ηλεκτρονικών παιχνιδιών, του virtual reality. Ποια η σχέση, τώρα πια, μεταξύ εικονικού και πραγματικού, virtual και reality, πόσο διαφέρουν, πόσο οι διαφορές του ενός από το άλλο είναι διακριτές ή προκαλούν συγχύσεις, με ανεπιθύμητες έως επικίνδυνες παρενέργειες, ιδίως στα παιδιά: το μέλλον του κόσμου.

Εδώ ο Σπίλμπεργκ, εκτός από μαιτρ του σινεμά αποκαλύπτεται και αξιόπιστος παιδαγωγός. Με «μαιευτική» μέθοδο εξάγει πολύτιμα συμπεράσματα. Ασφαλώς, βγαίνοντας, έτρεξε η σκέψη μου στα όσα τώρα αποκαλύπτονται περί τη χειραγώγηση μέσω facebook της ψήφου εκατομμυρίων πολιτών στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ και στο δημοψήφισμα για το Brexit.

Να δούμε και τι σημαίνουν, ίσως, οι «φιλίες» στο facebook, και πόσο… τιμώνται. Μετά τον Σπίλμπεργκ (κάπου κατευθυνόμενος) πέρασα από τον σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα. Εορταστικό κλίμα. Εξω από τα καταστήματα, νεαρός βιρτουόζος πιανίστας έπαιζε κλασικά κομμάτια… realities, χωρίς μεγαφωνική.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
Καλοκαιρινό σινεμά. «Κάποτε στο Χόλιγουντ», Ταραντίνο με Ντι Κάπριο και Πιτ. Καλό. Θα μπορούσε και καλύτερο· υπερβολικά… Χόλιγουντ. Πίσω μου κάθεται ζευγάρι. Δεν βλέπω, λαθρακούω. Ηλικία γκρίνιας. Ο άντρας...
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
«L’ Avenir» - «Το μέλλον». Μία (όνομα) Χάνσεν-Λοβ, σκηνοθέτης. Ενδιαφέρον γλωσσικό ζήτημα: συνδέεται με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την είσοδό της στον κοινωνικό χώρο: της εργασίας, του...
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο
Κυριακή προς Δευτέρα, παιζόταν, μετά τα μεσάνυχτα, στην ΕΡΤ2 το ντοκιμαντέρ «Αρκαδία», του Φίλιππου Κουτσαφτή, και κάθισα να το δω μονομαχώντας με τη νύστα. Καλό, αλλά όχι όπως το προηγούμενό του, «Η αγέλαστος...
Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
Η ταινία ήταν οι «Επικίνδυνες σχέσεις», 1959, ίσως η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Ζεράρ Φιλίπ… Στις μηχανές αναζήτησης το παν είναι να ανοίξεις μια ρωγμή, να χωθείς, μετά…
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα
Μια ακόμα παράσταση και ακόμα μία διασκευή του «Πύργου» του Κάφκα. Δεν έχει σημασία πόσοι «Πύργοι», με αντίστοιχες διασκευές, έχουν ανεβεί έως τώρα στην Ελλάδα, μετά την πρώτη, προδικτατορικά, από τον Αλέξη...
Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας