Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πριν από 47 χρόνια σαν και σήμερα…

«The Post: Απαγορευμένα Μυστικά» του Στίβεν Σπίλμπεργκ

Πριν από 47 χρόνια σαν και σήμερα…

  • A-
  • A+

Θα μπορούσε ο σημερινός τίτλος να είναι: «Από τον Νίξον στον Τραμπ». Ετυχε να δω την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ «The Post: Απαγορευμένα μυστικά» [«The Post», πασίγνωστη στις ΗΠΑ συντομογραφία της ιστορικής εφημερίδας «The Washington Post»] προχθές, ημέρα που ο Ντόναλντ Τραμπ θα εκφωνούσε στο Κογκρέσο την, από εποχής πρώτου προέδρου, του Τζορτζ Ουάσινγκτον, ομιλία προς το έθνος: «Η κατάσταση της Ενωσης» («State of the Union»).

Αν το θέμα της ταινίας (δημοσίευση, από «Τάιμς Νέας Υόρκης» και «Ουάσινγκτον Ποστ», το 1971, απόρρητων εγγράφων του 1966 για τον πόλεμο στο Βιετνάμ, την περίφημη «Εκθεση Μακναμάρα»· είμαστε και κομμάτι σιτεμένοι και, παραδόξως, θυμόμαστε…) ήταν η αρχή του τέλους της «ηγεμονίας» Νίξον (λίγους μήνες μετά, του ήρθε «καπάκι» το σκάνδαλο «Γουότεργκεϊτ»), προσωπικά, θα ήθελα να ελπίσω πως η ταινία του Σπίλμπεργκ (που είναι συγχρόνως και ύμνος στην ελευθεροτυπία και καταδίκη στην πολιτική αυθαιρεσία) ίσως αποτελέσει την αρχή, έναν καταλύτη, για το τέλος της «ηγεμονίας» Τραμπ.

Δεν νομίζω άλλωστε –επίσης προσωπική κρίση– ότι ο Σπίλμπεργκ, ένας κατά γενική ομολογία ευφυής δημιουργός, διάλεξε τυχαία θέμα της ταινίας και εποχή, βεβαίως και διανομή· ιδίως οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι, δύο κορυφές, για μένα, του σινεμά παγκοσμίως: η Μέριλ Στριπ στον, κρίσιμο για γυναίκα της δεκαετίας του ’70, ρόλο της κληρονόμου διευθύντριας της «Ποστ», Κάθριν Γκράχαμ, ο Τομ Χανκς στον ρόλο τού τότε, ιδεολόγου της αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας, διευθυντή της «Ποστ», Μπέντζαμιν Μπράντλι.

Πιστεύω πως όλη η ομάδα από κοινού, και οι σεναριογράφοι, Λιζ Χάνα και Τζος Σίνγκερ, στήσανε μία, εξαιρετική από κινηματογραφική άποψη, αντι-τραμπική «συνωμοσία», που υποθέτω και ελπίζω ότι θα φανεί στα Οσκαρ…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πρώτα η εξημέρωση και μετά η ενημέρωση
Ετσι ενημερώνουν τον κόσμο που τους ακούει και τους βλέπει; Αναρωτήθηκα πάλι. Με δηλητηριώδη ψέματα; Χωρίς, προτού μιλήσουν, να ενημερωθούν οι ίδιοι και να ελέγξουν: πού είναι η αλήθεια και πού το ψέμα, πού η...
Πρώτα η εξημέρωση και μετά η ενημέρωση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η πέτσα λέγεται και τσίπα, αλλά άλλα λόγια…
Γιατί το νομοθετημένο (από την προηγούμενη κυβέρνηση· τρεις λαλούσαν και δυο χορεύανε κι αυτή!) πλαίσιο (πιάτο) οικονομικής ενίσχυσης των εφημερίδων, που το σερβίρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Πέτσας και...
Η πέτσα λέγεται και τσίπα, αλλά άλλα λόγια…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
Η ταινία ήταν οι «Επικίνδυνες σχέσεις», 1959, ίσως η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Ζεράρ Φιλίπ… Στις μηχανές αναζήτησης το παν είναι να ανοίξεις μια ρωγμή, να χωθείς, μετά…
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
Σπεύδω, σε συνέχεια του χθεσινού χρονογραφήματος περί Joker –ταινίας και των περί αυτήν γελοιοτήτων σε κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας–, να σημειώσω εξ αρχής ότι είδα την ταινία την Τετάρτη, σε περιβάλλον...
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας 2
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας
Joker: αστείος, πλακατζής, φαρσέρ, αλλά και κλόουν και γελωτοποιός και... Rigoletto, που κλαίει σπαρακτικά (Γέλα παλιάτσο...) πάνω από το πτώμα της δολοφονημένης κόρης του, της Τζίλντα, από δολοφόνο (κορύφωμα...
Joker, ένα κρυμμένο χαρτί της τράπουλας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αναζητώντας θέμα για χρονογράφημα
Μεγάλη Τρίτη, 7.25 π.μ. Λαύκος, Νότιο Πήλιο. Ψύχρα και συννεφιά. Εφημερίδες δεν φτάνουν. Λάπτοπ με στικάκι να έχεις και Ιντερνετ, μια ματιά στα πρωτοσέλιδα, να είσαι μέσα στα πράγματα που λέμε...
Αναζητώντας θέμα για χρονογράφημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας