Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…

Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…

  • A-
  • A+

Εξαιρετική παράσταση: «Οπερέτα» του Βίτολ Γκομπρόβιτς στο Εθνικό (Κοτοπούλη-Ρεξ στην Πανεπιστημίου), σκηνοθεσία Νίκος Καραθάνος (και ρόλος), μουσική Αγγελος Τριανταφύλλου (ζωντανή ορχήστρα), όμορφη και καλοδουλεμένη, πολυπρόσωπη, θεατρική ομάδα με κέφι για παίξιμο. Καλό και το έργο· γράφτηκε πριν από μισό αιώνα, αλλά με λίγο ρετουσάρισμα (όπως και έγινε) αντέχει ακόμα. Ευχαριστιέσαι θέατρο. Στο τέλος μάς περίμενε και ζωντανό σόου!

Το έργο είναι από εκείνα τα ημισουρεαλιστικά, που τα έλεγαν τότε, δεκαετία του ’60, επαναστατικά/ανατρεπτικά, με κάποιον, όχι πάντως στην μπρεχτική υπερβολή, αριστερό «διδακτισμό». Σάτιρα της αστικής τάξης και του αστικού τρόπου ζωής, όμως με ευρύτερους συμβολισμούς, τέτοιους που, παρά το αντικαπιταλιστικό της φορτίο, δεν επετράπη στη σοσιαλιστική Πολωνία, γενέτειρα του Γκομπρόβιτς· ο ίδιος από τις παραμονές του Πολέμου είχε μεταναστεύσει και εγκατασταθεί στο Μπουένος Αϊρες.

Το ζωντανό σόου ήταν μετά το φινάλε: Κάποιοι από τους θεατές βγήκαμε από την πίσω πόρτα, από τη μεριά της Φειδίου, γιατί όλη η περιοχή ήταν ντουμάνι στο δακρυγόνο, λόγω επεισοδίων με αφορμή την 9η επέτειο θανάτου του Αλέξη Γρηγορόπουλου· είμαι από αυτούς που εξακολουθούν να πιστεύουν πως αυτός ο θάνατος ενός αγοριού 15χρονου ήταν, τουλάχιστον, σκόπιμος.

Τη στιγμή που μπαίναμε στο θέατρο, από την μπροστινή πόρτα, της Πανεπιστημίου, η προγραμματισμένη συγκέντρωση μνήμης για τον Αλέξη στα Προπύλαια ό,τι διαλυόταν. Οταν βγαίναμε, από την πίσω πόρτα, της Φειδίου, ελάμβανε χώραν το προγραμματισμένο/απρογραμμάτιστο «έθιμο»: Κάποιοι (από αυτούς που γενικά τους λένε «μπαχαλάκηδες» οι… λάκηδες) πυρπόλησαν κάδους σκουπιδιών στα Εξάρχεια και «έπαιξαν» οδοφράγματα και η αστυνομία (καθιερωμένο και αυτό) μας «έπαιξε» και μας έπηξε στο δακρυγόνο. Οπερέτα του δρόμου…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
Η ταινία ήταν οι «Επικίνδυνες σχέσεις», 1959, ίσως η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Ζεράρ Φιλίπ… Στις μηχανές αναζήτησης το παν είναι να ανοίξεις μια ρωγμή, να χωθείς, μετά…
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα
Μια ακόμα παράσταση και ακόμα μία διασκευή του «Πύργου» του Κάφκα. Δεν έχει σημασία πόσοι «Πύργοι», με αντίστοιχες διασκευές, έχουν ανεβεί έως τώρα στην Ελλάδα, μετά την πρώτη, προδικτατορικά, από τον Αλέξη...
Η γραφειοκρατία και η κρατογραφία του Κάφκα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες
​Στο καφενείο του Λουκά, στο Παγκράτι. Αφηγείται ο Γιώργος Παπαστεφάνου. Θεατρικά ανέκδοτα. Κατ’ αρχήν δεν ήξερα πως ο συνθέτης Σπήλιος Μεντής, πατέρας της ηθοποιού Νένας Μεντή, ήταν αδέλφια με τον ηθοποιό...
Οσα φέρνουν τυχαίες κουβέντες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μακρύς μονόλογος για την κρίση
«Εξόριστοι εις τας Αθήνας», από θεατρική ομάδα και για λίγες παραστάσεις, μέχρι 30 Δεκεμβρίου, στο θέατρο «Rabbithole», Γερμανικού 20, Μεταξουργείο. Σκηνοθεσία Ορέστης Τάτσης, σκηνικά/ένδυση Κωνσταντίνος...
Μακρύς μονόλογος για την κρίση
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
«L’ Avenir» - «Το μέλλον». Μία (όνομα) Χάνσεν-Λοβ, σκηνοθέτης. Ενδιαφέρον γλωσσικό ζήτημα: συνδέεται με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την είσοδό της στον κοινωνικό χώρο: της εργασίας, του...
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας