Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το μεγάλο μας τσίρκο
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μεγάλο μας τσίρκο

  • A-
  • A+

⌦ Μεσοβδόμαδα που γράφονται αυτές οι γραμμές και ενάμιση μήνα από τα πρώτα κρούσματα κορονοϊού στη χώρα μας, υπάρχει ακόμα μια ασάφεια γύρω από τα διάφορα μέτρα προστασίας. Ακόμα και ο συμπαθέστατος κ. Σωτήρης Τσιόδρας δεν μας έχει ξεκαθαρίσει το στοιχειώδες: μάσκες ναι ή όχι; Ναι, λέγεται γενικά, προφανώς οι ασθενείς, ναι και όσοι φροντίζουν τους ασθενείς, ναι και οι νοσούντες αλλά ασυμπτωματικοί, ναι, ίσως ναι και οι ευπαθείς ομάδες.

Ποιοι μείναν τότε; Και, το πιο λεπτό και ασαφές, ποιοι οι νοσούντες αλλά ασυμπτωματικοί, αφού τεστ δεν γίνονται, δεν χρειάζεται (!) να γίνονται κ.ο.κ., νά και το δεύτερο μυστήριο.

Και όταν τότε ο Ηγεμών π.χ. εμφανίζεται με μάσκα, αυτός και η κουστωδία του, σημαίνει πως νοσεί; φροντίζει ασθενείς; νοσών αλλά ασυμπτωματικός; ή ευπαθής ομάδα; Κι αν τίποτα απ’ όλα αυτά, προς τι η μάσκα; Ή γι’ αυτό ακριβώς την έβγαλε την επομένη, έπειτα από υπόδειξη ίσως του κ. Τσιόδρα;

Και εμάς ποιος θα μας πει οριστικά, όταν από την άλλη, στο χάος των μίντια και του διαδικτύου, κυκλοφορούν πάσης φύσεως ειδικοί, όντως ή δήθεν, πώς να το ξέρουμε, που κι αυτοί μας λένε, μάσκα ναι, οπωσδήποτε ναι, οι πάντες, ή πάλι όχι, ή σχεδόν οπωσδήποτε όχι, ή ολίγη από μάσκα, όσο πατάει η γάτα;

Ομως ο συμπαθέστατος και εξαίρετος, δεν αμφιβάλλω, επιστήμονας και εθνικός ενημερωτής κ. Τσιόδρας, επειδή ακριβώς είναι εθνικός ενημερωτής, κυβερνητικό όργανο δηλαδή, μοιραία ίσως μας ενημερώνει σύμφωνα με την κυβερνητική γραμμή, όσο και όπως υπάρχει. Μάσκες; καταρχήν ναι. Αλλά δεν έχουμε μάσκες; τότε όχι, ή μάλλον όχι.

⌦ Ομως ο Ηγεμών; Ο οποίος εξυμνείται μέσα κι έξω, επειδή έγκαιρα, λέει, πήρε μέτρα. Και καλά οι έξω, αλλά εμείς; Ξεχνάμε, ακόμα χειρότερα: ξεχάσαμε την ίδια εκείνη τη στιγμή ότι, εκεί που ο Κικίλιας διαβεβαίωνε πως είμαστε θωρακισμένη χώρα, ήρθαν οι εξ Αγίων Τόπων με συμπτώματα, ζητούσαν οι ίδιοι να εξεταστούν, όμως η απάντηση ήταν πως το Ισραήλ δεν ήταν στον χάρτη του κορονοϊού;

Πήρε έγκαιρα μέτρα; Σύρθηκε στα όποια μέτρα, όταν θέριευε αλλού, και ιδίως δίπλα μας, στην Ιταλία, η αρρώστια. Και αφού άφησε και μερικές βδομάδες ανοιχτές τις εκκλησίες, ώσπου να αναγκαστεί και πάλι (από το παράδειγμα ακόμα και μουσουλμανικών χωρών, που είχαν κλείσει τεμένη και τόπους προσκυνήματος) να κλείσει τις δικές μας εκκλησίες.

Που ωστόσο θα τελούν τις ακολουθίες κεκλεισμένων των θυρών, και θα κρεμιούνται απέξω από τις πόρτες οι πιστοί! Και όχι μόνο: σύμφωνα με νεότερη εγκύκλιο της Ι. Συνόδου, οι εκκλησίες τη Μεγάλη Βδομάδα θα ανοίγουν, μετά τις ακολουθίες, 2 ώρες κάθε μέρα και 4 τη Μ. Παρασκευή, να προσκυνήσουν οι πιστοί, είπαν στην αρχή, τάχα τα μάζεψαν μετά: να μπαινοβγαίνουν οι ιερείς και το προσωπικό, για το φιλανθρωπικό τους έργο!

Μεγάλο τσίρκο, και λίγο λέω, μπροστά μας είναι η Μεγάλη Βδομάδα.

⌦ Χώρια τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας, η σωματική άσκηση, που νοείται μόνο σαν περπάτημα ή τρέξιμο, όπως φάνηκε στη συνέχεια, όταν αστυνομικοί περίμεναν να βγει στην ακτή μια χειμερινή κολυμβήτρια για να της κόψουν πρόστιμο! Επειτα όμως επιτράπηκε το κολύμπι για θεραπευτικούς λόγους, με σχετική ιατρική βεβαίωση, όχι όμως, ξανά, σαν άσκηση γενικά –πόσο μάλλον σαν χόμπι. Κι όμως, χόμπι ήταν ουσιαστικά, σκέφτομαι τότε, αυτό που με μεγάλη συμπάθεια είδαμε στην αρχή, τον κ. Τσιόδρα να ψέλνει κάποια Κυριακή, συμπάθεια και σεβασμό, κι ας πέρναγε εντέλει λάθος μήνυμα.

Ε, αφού είναι και ψάλτης, είπαμε· όμως όχι επαγγελματίας, έτσι μηχανιστικά που ερμηνεύτηκε η άδεια εξόδου τελικά: ούτε χαρτί τύπου Α από τον εργοδότη του θα μπορούσε να έχει ούτε τύπου Β, για σωματική άσκηση. (Που βέβαια, Τσιόδρας και ξερό ψωμί, απόταν βάλαν δίπλα του τον «κακό μπάτσο», που σηκώνει τα μανίκια να σ’ αρχίσει στις γροθιές, και αναδεικνύεται και σε σεξ σίμπολ, λέει, και αναλογίζομαι τότε τα εκατομμύρια γράμματα που έπαιρναν στις φυλακές ακόμα και «δράκοι» –άβυσσος της γυναίκας η ψυχή…)

⌦ Κι όμως, χάρη στον Ηγεμόνα, ξαναλένε, έχουμε τα λιγότερα κρούσματα. Χωρίς ουσιαστική ενίσχυση του διαλυμένου ΕΣΥ, χωρίς εντατικές, και με τους γιατρούς χωρίς καν προστατευτικό υλικό, με ενίσχυση αντίθετα των κλινικαρχών του ιδιωτικού τομέα, με αυτοσχεδιασμούς και ριψοκίνδυνες ακροβασίες, έχουμε τα λιγότερα κρούσματα, όθεν Ζήτω ο Ηγεμών.

Διαβάζω όμως στο Εθνος (6/4) πίνακα με κρούσματα και νεκρούς όχι συνολικά αλλά, όπως επιβάλλεται, ώστε να έχει νόημα η σύγκριση, ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους. Και τότε, ναι, καλά τα πάμε, όμως το «θαύμα» σχετικοποιείται: σε κρούσματα είμαστε στην ίδια θέση με τη Σερβία, την Αλβανία και την Κύπρο (166), ενώ η Βουλγαρία έχει λιγότερα κι απ’ τα μισά (79)· και σε νεκρούς, στην ίδια θέση με την Τουρκία (7), ενώ λιγότερους έχει η Κροατία (4), το Μαυροβούνιο (3) και η Βουλγαρία (3).

Εχει και άλλα, πλήθος, φυσικά ένα τσίρκο. Ορεξη να ’χουμε, την άλλη φορά.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η κοινοτοπία που νόμιζε πως είναι πρωτοπορία
⌦ Γροθιά στο στομάχι, χαστούκι στο κατεστημένο, να σκανδαλίσουμε τους αστούς…, δεν έμεινε κλισέ για κλισέ που να μην υπηρετήθηκε με τον πιο κραυγαλέο τρόπο στη μικρού μήκους ταινία της Λένας Κιτσοπούλου...
Η κοινοτοπία που νόμιζε πως είναι πρωτοπορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ορθολογισμός της στάχτης
Δεν θεωρώ ότι ο κ. Τσιόδρας, όπως και άλλα μέλη της επιστημονικής κοινότητας λειτούργησαν ως ενεργούμενα της κυβέρνησης. Προσυπέγραψαν όμως τη βασική παραδοχή του επιλεγμένου σεναρίου...
Ο ορθολογισμός της στάχτης
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Μαγιάτικο στεφάνι
⌦ Οχι πρωτομαγιάτικο, που κάλλιστα θα μπορούσε, όμως μαγιάτικο, για να ’μαστε τελείως μέσα. Τα άνθη, άλλα παλιά πλην αειθαλή, αμάραντα, που πάντα χαίρεσαι την ευωδιά τους, άλλα φρεσκότατα, της εποχής.
Μαγιάτικο στεφάνι
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Καιρός του ξεσκαρτάρειν
«Καραντίνα, μέρες εγκλεισμού, με το διαβάζειν και με το τηλεφωνείν σε φίλους περνά η ώρα. Ετσι κι αλλιώς, έχεις και το μαγειρεύειν και τρώειν. Κάποιες μέρες έχεις και το ξεσκονίζειν και το σφουγγαρίζειν. Εξω,...
Καιρός του ξεσκαρτάρειν
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Το μεγάλο μας τσίρκο (β΄)
⌦ Πλάι όμως στον άγιο Κερκύρας και τον λαγό ιερέα στο Κουκάκι, πώς θα ’λειπε ο δικός μας άγιος, ο Πειραιώς. Που βγήκε διάπυρος υπερασπιστής του λαγού ιερέα του Κουκακίου, και ζήτησε «να ξεπεζέψουν από το...
Το μεγάλο μας τσίρκο (β΄)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας