Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγιοι-ανάγιοι και Εθνική αλμπάνηδων
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αγιοι-ανάγιοι και Εθνική αλμπάνηδων

  • A-
  • A+

⌦ Στην εποχή του κορονοϊού ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για αυτοπροστασία και επιβίωση, πέρα από τους βιολογικούς όρους, πιστεύω πως είναι η προσπάθεια να συνεχιστεί η «κανονική» ζωή, μέσα σ’ όλες τις άπειρες όσο και απολύτως αναγκαίες προφυλάξεις, απαγορεύσεις κτλ.

Αυτά έλεγα μέρες τώρα στον εαυτό μου, στον δισταγμό μου πώς να γράψω οτιδήποτε που να μην έχει σχέση με το μέγα θέμα των ημερών. Και νά που καταλήγω στα ίδια, παρά τη σχετική ελευθερία της επιφυλλίδας· η οποία, έτσι κι αλλιώς καθυστερημένη, μπορεί να κοντοστέκεται για λίγο, να φωτίσει σκηνές που ξεφεύγουν, εύλογα, από το ρεπορτάζ.

Πλουσιότατη ήταν και είναι η κάλυψη της στάσης ιδίως της Εκκλησίας, στο τεράστιο θέμα της πανδημίας, όπως και στο πάντα μείζον θέμα του προσφυγικού, με όλες τις πτυχές του, ξενοφοβία, ρατσισμό κτλ. –καιρό τώρα.

Τι μένει που ίσως δεν έχουμε δει;

⌦ Την ευδαιμονία στο πρόσωπο του Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμου –θαρρείς και το ’χει η θέση και το όνομα μαζί, αν θυμηθούμε (και πώς να μην!) τον νυν Θεσσαλονίκης. Οπου μετέφερε ο άγιος, σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή, τα λόγια κάποιων φαντάρων στον Εβρο, που του είπαν να μεσολαβήσει στους επάνω, να ανοίξουν τα σύνορα, για να προελάσουν στον Βόσπορο, παναπεί να πάρουνε την Πόλη!

Και άκουγες την κρυφή χαρά στη φωνή του αγίου, που έδειχνε να συντάσσεται με το αίτημα των στρατοκαύλων μας. Αλλιώς δεν ξέρω αν και πώς θα μετέφερε ενδεχόμενο αίτημα άλλων, να τους στείλουμε π.χ. γυναίκες στον Εβρο.

⌦ Τον άγιο Σιδηροκάστρου που μιλάει για το προσφυγικό, με αφορμή τις εκεί δομές φιλοξενίας:

«Βέβαια, πρέπει να πω ότι ιδιαίτερα προβλήματα δεν έχουμε από τους μετανάστες, ή από τους λαθρομετανάστες», έσπευσε να «διορθώσει», ενώ το αντίστροφο θα περίμενε κανείς· «όμως εμείς είμαστε πάρα πολύ επιφυλακτικοί απέναντί τους: τους βλέπουμε, και κουμπωνόμαστε· μας βλέπουν, και απομακρύνονται!

Δεν έχουμε κάποιες ιδιαίτερες σχέσεις, ούτε έχουμε αναπτύξει· αν εξαιρέσουμε μια δυο περιπτώσεις που ζήτησαν να βαπτιστούν –για ποιους λόγους, δεν το γνωρίζω» σημειώνει, υπονοώντας ίσως άλωση της ορθοδοξίας εκ των έσω· ζήτησαν λοιπόν να βαφτιστούν, αλλά, συνεχίζει, «εγώ ήμουν κάθετα αρνητικός στο θέμα, ότι δεν επεμβαίνουμε και δεν θέλουμε· έχουμε χριστιανούς, μας αρκούν, δεν θέλω περισσοτέρους».

Ωστε έχουν χριστιανούς, τους αρκούν· δεν θέλει άλλους προσωπικά ο άγιος, όπως κατέληξε σε α΄ πρόσωπο. Θα ’χε ενδιαφέρον εδώ η άποψη των εν Χριστώ αδερφών του.

⌦ Ομως το προσφυγικό, το μεταναστευτικό για την ακρίβεια, θα λυθεί με τον προφανώς θεόσταλτο ιό, όπως μας διαβεβαίωσε ο καινούριος φίλος της στήλης, ο άγιος Μόρφου. Θεόσταλτος, εννοείται, αφού αιτία είναι «τα αφύσικα σαρκικά αμαρτήματα, εντός και εκτός γάμου, οι εκτρώσεις, οι βλαστήμιες ή αθεΐες…».

Και «ο Θεός θα χρησιμοποιήσει αυτές τις αρρώστιες, για να λύσει προβλήματα, που τώρα φαίνονται σ’ εμάς άλυτα. Ενα μόνο θα σας πω… Θα λύσει το μεταναστευτικό μέσα σε αυτά τα προβλήματα. Και θα είναι ικανοποιημένοι όλοι».

Ούτε λόγος, άγιε!

⌦ Ομως δεν είναι μόνο οι επίγειοι άγιοι, είναι κι οι αρχαγγέλοι, επιτζίπειοι μάλιστα, κοινώς τζιπάτοι:

Στον ταραγμένο Εβρο, Εβρίτης ιερέας «πηγαινοέρχεται αυτές τις δύσκολες μέρες κατά μήκος της συνοριογραμμής μας στο ποτάμι για να βοηθήσει και να ευλογήσει». Κι εκεί συναντά κάθε τόσο ένα στρατιωτικό τζιπ που τρέχει πάνω κάτω, με οδηγό κάποιον άγνωστό του αξιωματικό. Ο ιερέας προσπάθησε πολλές φορές να τον σταματήσει και να τον χαιρετήσει, αλλά εκείνος «περνούσε σαν σίφουνας, απλώς τον χαιρετούσε και τον χαμογελούσε ιλαρά».

Ωσπου του εμφανίστηκε κατ’ όναρ ο αξιωματικός και του είπε αυστηρά πως δεν μπορεί να τον σταματήσει κανένας, μόνο ο ΚΥΡΙΟΣ του. Και να κοιτάξει ο ιερέας στο τέμπλο του ναού όπου λειτουργεί, να μάθει ποιος είναι. Τέλος τον ορμήνεψε: «Να πεις ότι όσο προσευχή γίνεται στους Ιερούς Ναούς της πατρίδας σου από πολλούς πιστούς, τόσο εγώ “ο ΜΙΧΑΗΛ” θα είμαι ΠΑΡΩΝ στα σύνορα, να μην περάσει ούτε πουλί πετάμενο…»

⌦ Αλλά τώρα; Θα περάσουν τώρα του κόσμου τα πουλιά, λάθρο και Τουρκαλάδων; τώρα που έπιασε ο νεομπολσεβίκος Μητσοτάκης κι έκλεισε τις εκκλησίες κι έπεσε απότομα αυλαία, όπως και σ’ όλα τ’ άλλα σίριαλ, στο τρισάθλιο σίριαλ των αγίων μας ότι δεν κολλάει κανείς από τη θεία κοινωνία;

⌦ Ομως, μη κλαίετε, αδερφοί: «Μπορώ να φτιάξω και τη μετάληψη με πρόσφορο και κρασάκι και να πω μια ευχή και να γίνει το θέμα» μας διαβεβαίωσε ο Σταμάτης Κραουνάκης, όταν απέσυρε την πρώτη του ανάρτηση για την πρόπολη που προφυλάσσει απ’ τον ιό.

Να μας έδινε τουλάχιστον τη συνταγή…

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Τσαρλατανείον η Ελληνική Αγωγή
Ετσι, δεν έχω και τώρα τίποτα να προσθέσω σε όσα επισημάνθηκαν για μία από τις τελευταίες χειρονομίες του Αδωνη, να διαφημίζει «το πρώτο διαδραστικό πρόγραμμα για παιδιά Δημοτικού στα Αρχαία Ελληνικά από την...
Τσαρλατανείον η Ελληνική Αγωγή
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Σαββόπουλος παραλαμβάνει βραβείο από Aδωνη
«Υπερασπίσου την Ιστορία» θα πω εγώ, σε εποχή ραγδαίου αναθεωρητισμού, στα μεγάλα αλλά και στα μικρά, από το ξέπλυμα των μόλις προχτεσινών δωσίλογων της Κατοχής, των χτεσινών χουντικών και των σημερινών...
Σαββόπουλος παραλαμβάνει βραβείο από Aδωνη
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Κουτοπόνηρες, εκδικητικές μηνύσεις και αγωγές
Ταρίφες αγίων: Διαμαρτύρεται ο άγιος Πειραιώς, με επιστολή του στα Νέα: «καθυβρίζομαι [σ.σ. από συνεργάτη της εφημερίδας] ως “κήρυκας του μίσους στα πρωινάδικα”, ως “χρυσαυγίτης”, και προπηλακίζομαι με την...
Κουτοπόνηρες, εκδικητικές μηνύσεις και αγωγές
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η Παναγία η Υπολογίστρια και η Μάνα Φύσσα
Έχει μείνει πια μόνη, καιρό τώρα, στην τελείως άδεια από κόσμο αίθουσα του δικαστηρίου, Μάνα του Πάθους, Μάνα του Χάρου, η Μάγδα Φύσσα, που όμως πώς να κρατήσει μόνη της στην αγκαλιά όχι πια βρέφος αλλά άντρα...
Η Παναγία η Υπολογίστρια και η Μάνα Φύσσα
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η τοπική κοινωνία και τα ντενεκεδάκια
Ας μη χαθούμε όμως στην περιπτωσιολογία: μ’ όλες τις ιδιαιτερότητες και τις όποιες διαφοροποιήσεις, και όσο κι αν ακούγεται αφόρητα τετριμμένο, η τοπική κοινωνία είμαστε εμείς, και εμείς, εδώ, στον καθρέφτη...
Η τοπική κοινωνία και τα ντενεκεδάκια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας