Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σαββόπουλος παραλαμβάνει βραβείο από Aδωνη
AP Photo/Aggelos Barai
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σαββόπουλος παραλαμβάνει βραβείο από Aδωνη

  • A-
  • A+

⌦ Αλήθειες και ψέματα. «Κάποτε θά ’ρθουν να σου πουν», ή «Υπερασπίσου το παιδί», γνωστό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη (Μ.Θ.), σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου (Λ.Π.). Γνωστό και σε ευρύτερο κοινό, παλιά, γιατί πρωτοακούστηκε από τον Παύλο Σιδηρόπουλο, θρυλική μορφή της εγχώριας ροκ, και τελευταία, με τις σπαραχτικές εικόνες των προσφυγόπουλων: «Υπερασπίσου το παιδί, γιατί αν γλιτώσει το παιδί, υπάρχει ελπίδα».

«Υπερασπίσου την Ιστορία» θα πω εγώ, σε εποχή ραγδαίου αναθεωρητισμού, στα μεγάλα αλλά και στα μικρά, από το ξέπλυμα των μόλις προχτεσινών δωσίλογων της Κατοχής, των χτεσινών χουντικών και των σημερινών νεοναζιστών, ώς την αλλοίωση, με άγνωστα ίσως τώρα κίνητρα, επιμέρους μικροϊστοριών, που συναπαρτίζουν ωστόσο το σώμα της Ιστορίας.

Στο τραγούδι μας, λοιπόν, από την ταινία «Ο ασυμβίβαστος» του 1979. Που ξανακυκλοφόρησε το 1982 με διαφορετικούς στίχους, του Γιάννη Θεοδωράκη, στον δίσκο Χαιρετισμοί, με τη Δήμητρα Γαλάνη. Γιατί η ασυνήθιστη αυτή αλλαγή; Δύο φορές έχω ακούσει τον άμεσα ενδιαφερόμενο Λευτέρη Παπαδόπουλο να αφηγείται την ιστορία, τη δεύτερη μάλιστα σε τηλεοπτική συζήτηση με τη Γαλάνη, ενώ την έχει γράψει και σε βιβλίο και, φυσικά, τη βρίσκει εύκολα κανείς στο Διαδίκτυο.

Μιλάει ο Λ.Π. για τα δύο πρώτα τραγούδια του που μελοποίησε ο Μ.Θ.:

«Το ένα είναι το πασίγνωστο “Κάποτε θά ’ρθουν να σου πουν”, το οποίο μπήκε σ’ ένα δίσκο με τίτλο “Ο ασυμβίβαστος”. Πέρασε καιρός. Μια μέρα, πήρα μια συνέντευξη από τον Καζαντζίδη, ο οποίος κατηγορούσε τον Θεοδωράκη για πάρα πολλά πράγματα. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στα Νέα και ο Μίκης τη διάβασε στο αεροπλάνο και έγινε έξω φρενών! Και πήρε, ακαριαία, τις αποφάσεις του: έδωσε εντολή να αφαιρεθεί το δικό μου τραγούδι από το δίσκο και να μπει στη θέση του, με την ίδια μουσική, ένα άλλο, με στίχους του αδελφού του Γιάννη Θεοδωράκη. Δεν αντέδρασα, μολονότι είχα κάθε ηθικό και νόμιμο δικαίωμα να αντιδράσω. Ετσι, για ένα διάστημα, κυκλοφορούσε η εκδοχή του Γιάννη Θεοδωράκη. Κάποια βραδιά, ακούστηκαν και τα δυο τραγούδια στο Μέγαρο Μουσικής από τη Γαλάνη. Τα χειροκροτήματα έδειξαν ότι το δικό μου τραγούδι ταίριαζε περισσότερο στη μουσική. Και από κείνη τη μέρα, μόνον η δική μου εκδοχή χρησιμοποιείται».

Εν ζωή οι βασικοί συντελεστές, στις μέρες μας συνέβησαν όλα αυτά, έρχεται όμως να μας πει διαφορετική «ιστορία» ο στιχουργός Οδυσσέας Ιωάννου, στην τακτική στήλη του στο Βήμα «Μικρές μυθολογίες»: τρία χρόνια από την πρώτη εκτέλεση, ο Μ.Θ. θεώρησε πως τα δύο τραγούδια από την ταινία «άργησαν να γίνουν γνωστά» και αποφάσισε «να ξαναδοκιμάσει σύντομα αυτήν τη “χαμένη” μελωδία με διαφορετικούς στίχους…».

Ωστε ψεύδεται ο Λ.Π.; Ή έχει τέτοια άγνοια της ιστορίας ο επίδοξος ιστορικός; Ή θέλει ο στιχουργός να μη θυμίσει στον συνθέτη Μ.Θ. δυσάρεστες ιστορίες, που τον εκθέτουν φερ’ειπείν για μικροπρέπεια;

Τότε απλώς δεν έχουμε Ιστορία, αλλά ακριβώς «μυθολογίες». Κοινώς, παραμύθια. Που ποτέ δεν είναι αθώα. Ισα ίσα.

⌦ Και οι εξ ύψους αλήθειες, αιώνιες αυτές, που πρέπει πάντα να τις θυμόμαστε. Και ιδίως τώρα, με την κατεξοχήν θρησκεύουσα κυβέρνηση και τη σχεδόν καθημερινή παρουσία ιερωμένων σε δελτία ειδήσεων.

Παλιά λ.χ. αυτή, πλην αιώνια, όπως είπαμε, που επανήλθε τώρα στο Διαδίκτυο, λόγια του άγιου Πορφύριου, τα οποία μετέφερε ο υποτακτικός του Ακάκιος ο Καυσοκαλυβίτης:

«Οι γιατροί βλέπουν μπροστά τους ακριβώς το φάρμακο για τον καρκίνο, αλλά δεν επιτρέπει ο Θεός να το δούνε, γιατί από αυτή την ασθένεια γέμισε ο παράδεισος»!

Τα ίδια θα ισχύουν, υποθέτω, και για το εμβόλιο του κορονοϊού, αν και μ’ αυτόν δεν γεμίζουμε παράδεισο, εάν λ.χ. κοινωνούμε (ενν. με το ίδιο κουταλάκι), αφού «ο Χριστός ποτέ δεν υπήρξε φορέας μικροβίων μέσα στην Ιστορία»!

Λόγια ιερωμένου, παλιού μαϊντανού στα κανάλια, βαθιά αντιδραστικού, που μιλούσε και με τη δεύτερή του ιδιότητα, του ψυχίατρου, και τώρα μας τον ξανάφερε, μαζί με την κανονικότητα, η κρατική ΕΡΤ: Στυλιανός Καρπαθίου το όνομα, ας μην τον ξεχνάμε ούτε αυτόν, αγιάσει δεν αγιάσει, όπως ο Πορφύριος που λέγαμε.

Τον οποίο, θυμίζω, μας έμαθε σχετικά πρόσφατα ο μητροπολίτης Μόρφου, με την «επιστημονικά αποδεδειγμένη» άποψη πως, όταν μια έγκυος κάνει πρωκτικό σεξ και της αρέσει, «δημιουργείται επιθυμία και η επιθυμία μεταδίδεται στο κυοφορούμενο βρέφος»!

Τέλος, μια ολόφρεσκη μα πάλι αιώνια αλήθεια. Με τον μητροπολίτη Ηλείας Γερμανό, που σε κινητοποίηση για την Πατρών - Πύργου είπε πως, λίγο πριν πάει, έκανε την προσευχή του. Και «για πρώτη φορά ακούω τον Χριστό και μου απαντάει: “Γερμανέ, στείλε μήνυμα στον πρωθυπουργό να δώσει εντολή στον υπουργό του να αρχίσει ο δρόμος Πάτρα - Πύργος - Ολυμπία - Τσακώνα αμέσως”».

Καλή Σαρακοστή, αδερφοί.

ΥΓ. Και πού κολλάει ο τίτλος; Αλίμονο αν χρειαζόταν έστω και μία λέξη - σχόλιο. Απλώς, επειδή πέρασε μάλλον ντούκου, ήθελα κάπου να υπάρξει και αυτή η αλήθεια, με όσο πιο μεγάλα γράμματα γίνεται.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Το μεγάλο μας τσίρκο (β΄)
⌦ Πλάι όμως στον άγιο Κερκύρας και τον λαγό ιερέα στο Κουκάκι, πώς θα ’λειπε ο δικός μας άγιος, ο Πειραιώς. Που βγήκε διάπυρος υπερασπιστής του λαγού ιερέα του Κουκακίου, και ζήτησε «να ξεπεζέψουν από το...
Το μεγάλο μας τσίρκο (β΄)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Αγιοι-ανάγιοι και Εθνική αλμπάνηδων
Στην εποχή του κορονοϊού ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για αυτοπροστασία και επιβίωση, πέρα από τους βιολογικούς όρους, πιστεύω πως είναι η προσπάθεια να συνεχιστεί η «κανονική» ζωή, μέσα σ’ όλες τις...
Αγιοι-ανάγιοι και Εθνική αλμπάνηδων
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Οι Μενουμευρώπηδες κι οι ευαίσθητοι
Φαίνεται όμως και πως οι Μενουμευρώπηδες, μεγαλωμένοι σε Παρίσια και Βιέννες, δεν πέρασαν ούτε τουρίστες από ελληνική επαρχία και χωριό, ώς λίγα μόλις χρόνια πριν, απέξω έστω από καφενείο, να δουν τη γυναικεία...
Οι Μενουμευρώπηδες κι οι ευαίσθητοι
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Για τον Θάνο, τότε
Τελείως συμπτωματικά μου ήρθαν στον νου αυτοί οι στίχοι από το Μονόγραμμα του Ελύτη, όταν σκεφτόμουν πώς να ξεκινήσω έναν αποχαιρετισμό στον Θάνο Μικρούτσικο, και δεν μπόρεσα έπειτα να ξεκολλήσω, εκβιάζοντας...
Για τον Θάνο, τότε
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Κουτοπόνηρες, εκδικητικές μηνύσεις και αγωγές
Ταρίφες αγίων: Διαμαρτύρεται ο άγιος Πειραιώς, με επιστολή του στα Νέα: «καθυβρίζομαι [σ.σ. από συνεργάτη της εφημερίδας] ως “κήρυκας του μίσους στα πρωινάδικα”, ως “χρυσαυγίτης”, και προπηλακίζομαι με την...
Κουτοπόνηρες, εκδικητικές μηνύσεις και αγωγές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας