• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 34.3°C / 38.5°C
    3 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 34.1°C / 38.8°C
    3 BF
    31%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 40.4°C
    2 BF
    38%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.9°C / 36.1°C
    2 BF
    16%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    3 BF
    31%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    37°C 33.5°C / 39.9°C
    2 BF
    14%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.4°C / 33.4°C
    2 BF
    18%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.9°C / 37.9°C
    3 BF
    19%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 34.9°C
    4 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 32.9°C / 35.9°C
    4 BF
    28%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.8°C / 32.4°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.3°C / 33.7°C
    2 BF
    36%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    2 BF
    36%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 35.7°C / 37.9°C
    0 BF
    22%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    38°C 35.5°C / 38.8°C
    2 BF
    22%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 32.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 35.4°C / 37.0°C
    3 BF
    19%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.7°C / 33.3°C
    3 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.2°C / 35.7°C
    3 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    36°C 36.1°C / 36.1°C
    2 BF
    15%
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παθήσεις και θαύματα

  • A-
  • A+

«Εμείς κυράτσες δεν είμαστε» δήλωσε, ποιος, ο Γρηγόρης Ψαριανός.

«Δεν θα γίνω μπουγαδοπνίχτρα στη ρούγα» δήλωσε σε άλλη φάση, πάλι ο Γρηγόρης Ψαριανός.

Μιλάει δηλαδή, για να καταλάβουμε, κάποιος π.χ. κόσμιος, που δεν είναι, ας πούμε, κυράτσα κτλ. ο ίδιος, για κάποιον άλλο;

Το λες και διχασμό προσωπικότητας, νομίζω, έναν άλλο ορισμό της διπολικής διαταραχής.

Απ’ την τσιρίδα στην υλακή. Ολοι, φαντάζομαι, κάπου είδαν σκηνές από το κόψιμο της πίτας του Αδωνη, σε γήπεδο παρακαλώ. Με Πορτοσάλτε και Μπογδάνο. Και πρώτη σειρά, όμως άκρη γωνία στη φωτογραφία, Τατσόπουλο.

Και άκουσαν όχι πια τη γνώριμη τσιρίδα, σε παροξυσμό και κρίση υστερίας, αλλά γάβγισμα. Ενα συνεχές, απειλητικό γάβγισμα.

Και όλοι, φαντάζομαι, θυμόμαστε τον τελευταίο στη νεοελληνική ιστορία που γάβγιζε. Και με το ίδιο τρελό μάτι.

Κι εκείνος μεν ανέβηκε με βία. Αυτός με σάλιο μόνο.

Η Ιστορία που επαναλαμβάνεται σαν φάρσα. Κωμική δηλαδή, όμως εξίσου επικίνδυνη και τραγική.

«Ο Θερβάντες γιορτάζει των Ταξιαρχώνε;» ήταν το σχόλιο του φίλου που μου έστειλε ένα άρθρο για το θεατρικό ανέβασμα του «Δον Κιχώτη του Μιχαήλ Θερβάντες»!

Ο Μιγκέλ, τώρα πίσω πίσω, Μιχαήλ; Τακτική που έχει εγκαταλειφθεί προ πολλού –αν ήταν καν συστηματική, και δεν αναφέρομαι στην εποχή του Σαίξπηρ-Σακεσπήρου και του Αμστερνταμ-Αμστελοδάμου.

Ετσι, δεν λέμε Ιωάννη τον Γκαίτε ή Λουδοβίκο τον Μπετόβεν. Ενώ Ιωσήφ ήταν και παραμένει ο Στάλιν και Αβραάμ ο Λίνκολν, περιέργως όμως Αϊζακ ο Ισαάκ Στερν –παραβιάζοντας τον άγραφο κανόνα να μένουν ως έχουν τα ονόματα εβραϊκής, εν προκειμένω, καταγωγής.

Το θέμα έχει πολλές παραμέτρους, και δεν επιδέχεται ομοιόμορφη και συνεπή λύση, όμως η τάση ήταν από καιρό μία: τα ονόματα στη γλώσσα τους: Γιόζεφ ο Ροτ, Λουί ο Σελίν.

Τώρα, συχνά, η τάση μοιάζει να είναι το ανάποδο: ο Μιγκέλ να (ξανα)γίνει Μιχαήλ.

Ο νεοκαθαρισμός, που λέγαμε; ο γενικότερος γλωσσικός ευπρεπισμός;

Οπως Γρηγόρης-Γρηγόριος; Το θυμήθηκα όταν έγραφα για τον συνθέτη Θόδωρο-Θεόδωρο Αντωνίου και τον γλύπτη Θόδωρο-Θεόδωρο, όπως τους ευπρέπιζαν, από πρόθεση ή απλούστατα από άγνοια, διάφορα, έγκυρα κατά τα άλλα, μίντια.

Και τις προάλλες, έναν μόλις μήνα από τον θάνατο του Αντωνίου, παίχτηκε κάποιο έργο του στο Μέγαρο. Για να τον τιμήσουν, φυσικά, κάνοντας όμως πάλι το όνομά του «Θεόδωρο»! «Θεόδωρο» άλλωστε είδα πως τον έχει και η Βικιπαίδεια!

Ανάλογα τραβάει και ο Ξενάκης, που τ’ όνομά του το ’θελε Ιάνης. «Γιάννη» τον έγραψαν συχνά το καλοκαίρι, όταν η Λυρική Σκηνή ανέβασε τις Βάκχες του. «Γιάννη» τον έχει και το μάλλον προσεχτικό «Παπυράκι»!

Ξεκίνησα όμως με τον Γρηγόρη-Γρηγόριο. Κι αναφερόμουν στον Γρηγόρη Λαμπράκη. Στον οποίο είναι αφιερωμένος ένας κεντρικός δρόμος στον Πειραιά. Κι όμως, Γρηγόριος έχει καθιερωθεί στην κοινή συνείδηση (παρασυρμένος από τη λογιοπρέπεια των δρόμων: Πατριάρχου Ιωακείμ, Γρηγορίου του Ε’), στη «Γρηγορίου Λαμπράκη» πάνε όλοι, «Γρηγορίου Λαμπράκη» αναγράφεται παντού, ακόμα και σε επίσημα έγγραφα.

Επίσημα έγγραφα, επίσημες παραποιήσεις.

Είναι όμως και ο Αρχάγγελος Μιχαήλ, τι σου είναι αυτοί οι συνειρμοί, ασεβείς μάλιστα.

«Κορυφαίος επιστήμονας ομολογεί: Με χειρούργησε ο Αρχάγγελος Μιχαήλ» διάβασα στο διαδίκτυο. Αρχιμανδρίτης λοιπόν και γιατρός, με διάφορους τίτλους, μπήκε για βαρύτατη εγχείρηση, με ποσοστό θνητότητας 95-98%!

Πάνω στο χειρουργικό τραπέζι, έβλεπε και άκουγε «μέσα από ένα σύννεφο» τα πάντα. Και προσευχήθηκε στον προστάτη του, τον Ταξιάρχη, να μην τον εγκαταλείψει. Μεταλλικός θόρυβος διέκοψε ξαφνικά την προσευχή του. Ηταν από την πανοπλία του Αρχαγγέλου, που εμφανίστηκε και του υποσχέθηκε πως δεν θα τον εγκαταλείψει: «Εγώ θα σε χειρουργήσω, και θα γίνεις καλά» του είπε, και τον ακούμπησε με το ξίφος του στο στήθος.

Η συνέχεια, ευνόητη. Η εγχείρηση πέτυχε, γιατί το χέρι του χειρούργου το οδηγούσε ο Αρχάγγελος: «είμαι βέβαιος γι’ αυτό» δήλωσε ο αρχιμανδρίτης και γιατρός.

Ενας συνάνθρωπός του, δημιούργημα στο κάτω κάτω του θεού του, μόχθησε και τον έσωσε. Αλλά αυτός τον Ταξιάρχη του.

Πόση ασέβεια εντέλει μπορεί να κρύβει η ευσέβεια!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Μια φορά κι έναν καιρό… ένας Γιανναράς…
Σταθερό λαϊτμοτίβ των ιερεμιάδων του, ο θάνατος της γλώσσας, και δι’ αυτού ο θάνατος, το τέλος του ελληνισμού. Θα σταθώ όμως πρώτα σ’ αυτά που γράφει για το τονικό θέμα, το οποίο απασχολεί και καλοπροαίρετους...
Μια φορά κι έναν καιρό… ένας Γιανναράς…
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Μια φορά κι έναν καιρό… ένας Γιανναράς… (β)
Θύμα και έπειτα προαγωγός και των δύο αυτών κρίσιμων συγχύσεων ο κ. Γιανναράς, ταυτισμένος με τις παρασχολές και τις απόψεις τους, περιφέρει έναν ανεπιστημονικό και ανιστορικό λόγο κοντά 40 χρόνια, άλλοτε...
Μια φορά κι έναν καιρό… ένας Γιανναράς… (β)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η πάντα ανθηρή γλώσσα
Θαυμαστά παιχνίδια: εκεί που εμείς ακούμε αδιακρίτως «λάθη», λέξεις που μας ξενίζουν, εκεί ακριβώς έχουμε ένα καθαρά δημιουργικό παιχνίδι, που πάλι δηλαδή μαρτυρεί αίσθημα γλωσσικό, καθώς προϋποθέτει γνώση του...
Η πάντα ανθηρή γλώσσα
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Τα χρηστήρια ελάσματα, ο Χριστίδης, η σιωπή
26 Δεκεμβρίου, αυτές τις μέρες, μνήμη Αναστάσιου-Φοίβου Χριστίδη, δεκαεφτά χρόνια από τον θάνατο ενός κορυφαίου γλωσσολόγου, χίλια δεκαεφτά κι όμως σαν χτες από τον θάνατο ενός σπουδαίου ανθρώπου και...
Τα χρηστήρια ελάσματα, ο Χριστίδης, η σιωπή
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές
«Ημείς ο βασιλεύς» είναι σήμερα η διακωμώδηση του «πληθυντικού της μεγαλοπρεπείας», ο οποίος οδήγησε και στον δικό μας πληθυντικό ευγενείας. Πληθυντικό μεγαλοπρεπείας φυσικά δεν έχουμε, μόνο πληθυντικό...
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Στον ίσκιο των ομπρελών, επί των ξαπλωστρών
Υπέροχος Μποστ; Οχι. Τρέχοντα νεοελληνικά. Και λέω νεοελληνικά, και όχι γενικώς ελληνικά, όχι σε αντιδιαστολή με τα αρχαία ελληνικά ή άλλα, μεσαιωνικά φερειπείν, αλλά επειδή είναι ακριβώς νεοελληνικά....
Στον ίσκιο των ομπρελών, επί των ξαπλωστρών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας