Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κι η μυλωνού τον άντρα της
Stavros Niarchos Foundation
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κι η μυλωνού τον άντρα της

  • A-
  • A+

⌦ Η Αννα Βίσση στο Ιδρυμα Νιάρχου (ΙΣΝ), κορωνίδα, κοινώς κορόνα στο κεφάλι του φετινού οχταήμερου φεστιβάλ του Ιδρύματος, με τις πολλές και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις του: που υποκλίθηκαν όμως, από μιαν άποψη, στη συναυλία της ποπ σταρ, αφού της δόθηκε η τελευταία μέρα του φεστιβάλ. Αλλοτε ίσως γινόταν κάποιος ντόρος· τώρα, περίπου μούγκα: σχεδόν δεν μαθεύτηκε η συναυλία· ίσως επειδή κυριάρχησε η σκέψη «πού να τα βάζεις τώρα και με το Ιδρυμα Νιάρχου», παρά γιατί δόθηκε έμφαση στον υψηλής στάθμης κύκλο εκδηλώσεων, όχι μόνο αυτόν αλλά γενικότερα του ΙΣΝ.

Κι όμως, γι’ αυτό ακριβώς θα ’πρεπε να γίνει ο ντόρος, η ελάχιστη κουβέντα για τον αισθητικό πολτό που παριστάνει την πολυφωνία, την πολυσυλλεκτικότητα, την πολιτιστική ανεξιθρησκία –αντίστοιχη της αυτόχρημα ύποπτης ιδεολογικής ανεξιθρησκίας.

«Νομίζω ότι η ταυτότητα του δικού μας φεστιβάλ είναι ακριβώς αυτός ο ανοικτός χαρακτήρας, το γεγονός ότι δεν βάζουμε παραπετάσματα, συγκεκριμένες γραμμές, δεν λέμε “εδώ αρχίζω κι εκεί τελειώνω και δεν με ενδιαφέρει τίποτε έξω από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο”» έλεγε στο Βήμα (10.6.18) η διευθύντρια Επικοινωνίας του ΙΣΝ Λένια Βλαβιανού. Και πρόσθετε η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΙΣΝ Μίλυ Πασχάλη: «Αλίμονο αν κάναμε εκδηλώσεις για μια μόνο συγκεκριμένη μερίδα κοινού, για όσους, ας πούμε, λατρεύουν την όπερα ή την ελληνική μουσική».

Δεν θεωρώ πως είμαι «συγκεκριμένη μερίδα κοινού», ακούω και κλασική και ροκ και τζαζ, και ξένη παραδοσιακή και ρεμπέτικο και δημοτικό και λαϊκό και ελαφρό, δεν φτάνω όμως, με το συμπάθιο, π.χ. στην Αννα Βίσση.

Πρωτοπόρος σ’ αυτήν τη σύγχυση κριτηρίων ήταν ο εικονοκλάστης από μιαν άποψη Μάνος Χατζιδάκις, μ’ εκείνη την τάχα παιγνιώδη και προβοκατόρικη προβολή-επιβολή του Γιάννη Φλωρινιώτη. Και ακολούθησε το Μέγαρο (που εκεί κι αν βαρούσαμε προσοχές, και κάναμε γαργάρα τα μύρια όσα!) με ουκ ολίγα παραπροϊόντα της καλλιτεχνικής σκηνής, που αναβάπτιζαν, κοινώς ξέπλεναν, την όποια καριέρα τους στα μάρμαρα, τους πολυελαίους και τα μπρούντζα. Πάθαμε έτσι μιθριδατισμό.

Ετσι θ’ ακούσουμε τον Σεπτέμβρη στο Ηρώδειο, με τις ευλογίες του ΚΑΣ (εκτός φεστιβάλ μεν, στο Ηρώδειο δε) τον Τόλη Βοσκόπουλο, που θα γιορτάσει, διάβασα, 60 χρόνια στο τραγούδι-του.

Αντε και στον Λευτέρη Πανταζή, στην Αντζελα Δημητρίου… Τόσα Ιδρύματα, Μέγαρα και Ωδεία, όλοι χωράνε.

Οι φυσικές ομορφιές του Μπαρμπαρούση

⌦ Επιτρέψτε μου, δεν αντέχω να μη σταθώ κι εγώ στις χιλιοπαιγμένες δηλώσεις μετανοίας του Μπαρμπαρούση, που δεν κουράστηκα να τις διαβάζω και να τις ξαναδιαβάζω, μένοντας, πάλι επιτρέψτε μου, στη φαιδρή πλευρά της ιστορίας με την παραληρηματική έκκληση στις ένοπλες δυνάμεις να επέμβουν.

Λέω «διαβάζω και ξαναδιαβάζω», και το καταδιασκεδάζω, κυρίως γιατί τον φαντάζομαι να ιδρώνει πασχίζοντας να καταλάβει αυτά που του υπαγορεύει ο συνήγορός του για να πει: άκου, «ατελείς λεκτικές υπερβολές», που «οφείλονται στη θυμική έξαρση…», χωρίς να υπάρχει «νοητική σύλληψη» –θαρρείς και περιμέναμε τον συνήγορό του να μας διαβεβαιώσει για την ανυπαρξία «νοητικής σύλληψης».

Από την άλλη, δεν πρέπει να στερήσουμε τα εύσημα ακριβώς από τον κ. συνήγορο, που συνέλαβε αυτό το ανεκδιήγητο –και γλωσσικά εννοώ– απολογητικό κείμενο (που αξίζει να το διαβάσετε ολόκληρο: http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=992148).

Και βγήκε ο κ. συνήγορος, κατά τα γνωστά, στα κανάλια, να πει τα νενομισμένα υπερασπιστικά του, αλλά να μας δώσει κι ένα μαθηματάκι –σε «οποιονδήποτε σκέπτεται»:

«Κάτι που θέλω να θέσω υπόψιν του οποιουδήποτε σκέπτεται είναι ότι, κατά την άποψίν μου, έγινε συστημική διαχείριση [των δηλώσεων] με σκοπό τον αποπροσανατολισμό του κόσμου από συγκεκριμένα προβλήματα και πολιτειακές επιλογές…»

Κλείνω όμως αυτήν τη διόλου φαιδρή τώρα παρέκβαση, και επιστρέφω στις «φυσικές ομορφιές» του Μπαρμπαρούση που υποσχέθηκε ο τίτλος, και που δεν είναι η γνωστή μας καρικατούρα Καραϊσκάκη.

Με αφορμή τις δηλώσεις μετανοίας και προς επίρρωση της έλλειψης «νοητικής σύλληψης», κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο βιντεάκι από παλιότερη συνέντευξή του. Ρωτάει η δημοσιογράφος:

«Λόγω της εκλογικής περιφέρειας στην οποία εκλέγεστε, που είναι η Αιτωλοακαρνανία, ποια πιστεύετε πως είναι τα προβλήματα και οι προτεραιότητες της συγκεκριμένης περιοχής;»

Και απαντά ο επίδοξος τότε εθνοπατέρας αλλά ήδη εθνοσωτήρ: «Προτεραιότητες…, εγώ δεν βλέπω και πολλές προτεραιότητες που έχει η Αιτωλοακαρνανία· έχει πολλές φυσικές ομορφιές, αλλά είναι ανεκμετάλλευτες».

Οι ομορφιές πάντως του Μπαρμπαρούση, φυσικές και άλλες, δεν έμειναν δυστυχώς ανεκμετάλλευτες.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η διπλή φυγή της Αρλέτας
Διπλωμένη πάνω στην κιθάρα της, σαν για να μην της την πάρουν· μπα: γαντζωμένη πάνω στην κιθάρα της, σαν από σανίδα σωτηρίας· ούτε: κρυμμένη πίσω απ’ την κιθάρα της, σαν πίσω από ασπίδα προστασίας· όμως το...
Η διπλή φυγή της Αρλέτας
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Βασανιστήρια φιλοτέχνων
Και καλοκαιριάτικα ο Λούκος μας έκλεισε πρώτη φορά μέσα, μας έμαθε να μπαίνουμε σε κλειστούς χώρους. Αρχικά ήταν η περίφημη πια Πειραιώς 260, με τα παλιά βιομηχανικά κτίρια, σύντομα όμως άρχισαν να...
Βασανιστήρια φιλοτέχνων
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η σκληρή βροχή που έχει αρχίσει να πέφτει
Οχι, δεν είναι ατομική βροχή, είναι απλώς μια σκληρή βροχή. […] Εννοώ κάποιο είδος τέλους που θα επέλθει… Στην τελευταία στροφή, όταν λέω: “σβόλοι δηλητήριο πλημμυρίζουν τα νερά τους”, εννοώ όλα τα ψέματα που...
Η σκληρή βροχή που έχει αρχίσει να πέφτει
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Ομοφοβία και υπεραναπλήρωση
Το φαινόμενο του «παραβατικού» γίνεται αμείλικτος διώκτης των άλλων, συγγενεύει με τη λεγόμενη «υπεραναπλήρωση», όπου λ.χ. κάποιος που (θεωρεί ότι) μειονεκτεί σ’ ένα σημείο επιχειρεί να το διορθώσει με το...
Ομοφοβία και υπεραναπλήρωση
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Το καλοκαίρι εκείνο, και Οι απρέπειες του Τρίτου
⌦ Και οι απρέπειες του Τρίτου: περασμένο Σάββατο, στο Τρίτο Πρόγραμμα, μεταδόθηκε η Υπνοβάτις του Μπελλίνι με τη Βάσω Παπαντωνίου. Και ανάμεσα στις πράξεις δόθηκε ο λόγος σε δύο υψιφώνους της νεότερης γενιάς...
Το καλοκαίρι εκείνο, και Οι απρέπειες του Τρίτου
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Αισθήματα απώλειας κι ένα κουίζ
⌦ Γράφω μέρα Τετάρτη, γιορτή της δημοκρατίας, και με το ένα μάτι στην τηλεόραση περιμένω, εύχομαι, παρακαλώ, να βρεθεί κάποιος από τους μπόλικους ψυχασθενείς, που οι άσχετοι από επιστήμη τούς λέμε...
Αισθήματα απώλειας κι ένα κουίζ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας