• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 3.8°C / 9.0°C
    1 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.6°C / 5.7°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.0°C / 11.5°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 2.5°C
    1 BF
    86%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    0 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 4.8°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.0°C / -0.6°C
    0 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 9.0°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.7°C / 11.9°C
    3 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -1.1°C / 3.9°C
    2 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 5.9°C / 10.4°C
    0 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 7.6°C
    3 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 1.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 1.5°C / 7.8°C
    1 BF
    88%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    7°C 3.8°C / 8.2°C
    1 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.0°C / 9.2°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 0.3°C / 5.5°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.7°C / 5.8°C
    1 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    76%

Αλλοτε ξινισμένες άλλοτε αφρισμένες πένες, βλέπουν ιδίως ΣΥΡΙΖΑ μπροστά τους και λιποθυμούν· λιποθυμούν και ξερνούν καταπάνω σε ό,τι απόμεινε, σε ό,τι άφησαν, από δημόσιο λόγο –άσε το δημόσιο ήθος.

Τύφλωσον, Κύριε, τον λαόν Σου!

  • A-
  • A+

«Παλαβή αριστερά», «ουγκ», «αριστεροί λέτσοι», «ο βαθύς ΣΥΡΙΖΑ των παλαβών και διαταραγμένων», «βλαμμένοι αριστεριστές», σχεδόν τη συνηθίσαμε αυτή την απολιτική και ουσιαστικά ηθικολογική, λούμπεν εντέλει ορολογία, στα κομψότερα σαλόνια πάντως της δημοσιογραφίας, π.χ. στην πάλαι ποτέ μεγάλη κυρία Καθημερινή.

Αλλοτε ξινισμένες άλλοτε αφρισμένες πένες, βλέπουν ιδίως ΣΥΡΙΖΑ μπροστά τους και λιποθυμούν· λιποθυμούν και ξερνούν καταπάνω σε ό,τι απόμεινε, σε ό,τι άφησαν, από δημόσιο λόγο –άσε το δημόσιο ήθος.

Ομως, πέρα από τους επαγγελματίες δημοσιογράφους, που τους βαραίνει στο κάτω κάτω η καθημερινή, καταναγκαστική παραγωγή, υπάρχουν και οι αρθρογράφοι, με ουσιαστικούς τίτλους και θητεία στον οικείο του ο καθένας χώρο, καθηγητές πανεπιστημίου λόγου χάρη, συγγραφείς, ή και τα δύο μαζί, όπως είναι συμπτωματικά τα σημερινά μου παραδείγματα, που δύσκολα διαφοροποιούνται ως προς το επίπεδο που ορίζουν οι εισαγωγικοί εδώ χαρακτηρισμοί.

Πρετεντερισμοί επιπέδου

«Αφού φαγώθηκαν να κατηγορούν την προηγούμενη κυβέρνηση ως μειοψηφική στην κοινωνία, διεκδικούν να κυβερνήσουν αυτοδύναμοι, με το ένα τρίτο των ψήφων»: με αυτό το ευτελές σόφισμα άρχιζε, κάτω από τον εύγλωττο τίτλο «Η ασυναρτησία έρχεται» (Καθημερινή 24-25.1), ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ και συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Πέτρος Μαρτινίδης.

Μία από τα ίδια, θα ’λεγε κανείς, και θα προσπερνούσε άλλο ένα αντισυριζαϊκό άρθρο, κι ας αναφερόταν στην (προεξοφλούμενη) «μισαλλοδοξία»(!) της νέας κυβέρνησης, που θα «μοιράζει εκδίκηση και πλιάτσικο»(!). Στέκομαι μόνο επειδή σε παλαιότερο άρθρο του Π.Μ. (Καθημερινή 25.10.12) είχα διαβάσει τον εντυπωσιακής χυδαιότητας όρο-επινόησή του: «Συριζαυγίτες», διόλου μακριά από το επίπεδο που περιέγραψα πιο πάνω.

Επιπλέον, από άλλη σύμπτωση, την ίδια μέρα με το άρθρο για τον ερχομό της ασυναρτησίας (24-25.1), η Αυγή είχε μια εμπεριστατωμένη, ολοσέλιδη κριτική του Νίκου Ποταμιάνου, με τίτλο «“Σύρριζα”, ένα αστυνομικό του Π. Μαρτινίδη». Εκεί έμαθα πως η τελευταία μυθιστορηματική παραγωγή του κ. Μαρτινίδη είχε τεθεί στην υπηρεσία της πολεμικής κατά της αριστεράς εν γένει.

Και σκέφτηκα, εξ όνυχος, πως ένας διανοούμενος που γράφει σήμερα, ειρωνευόμενος, για ένα «γνήσιο παιδί του κινήματος», «που μιλάει με συνθήματα» (αντιγράφω τώρα από την κριτική του Ν. Ποταμιάνου), «για την ακρίβεια δεν μιλάει αλλά φωνάζει, και απαντά σε αυτόν που του ζητάει να μιλά πιο σιγά: “Αδελφίστικα ψιθυρίσματα προτιμάς του λόγου σου;”», σκέφτηκα, λέω, πως ένας διανοούμενος που σκαρφίστηκε αυτήν τη φράση έχει χάσει κάθε επαφή με τη γλώσσα, άρα και με την πραγματικότητα. Κι αυτό είναι ίσως θλιβερότερο από τον πρετεντερισμό του όρου «Συριζαυγίτες»!

Το πνευματιστικό τραπεζάκι

«Ποιητή, στον αιώνα σου λέγε τι βλέπεις;» τιτλοφορεί ένα άρθρο του την ίδια πάντα μέρα (24-25.1) αλλά στο Βήμα ο καθηγητής και συγγραφέας Γιώργης Γιατρομανωλάκης, και καλεί, για να ακολουθήσω κι εγώ τον παιγνιώδη χαρακτήρα του άρθρου του, το πνεύμα τεσσάρων μεγάλων ποιητών μας, Σεφέρη, Εμπειρίκου, Ελύτη και Ρίτσου, για να μάθει τι θα ψήφιζαν αν ζούσαν σήμερα. Και με στοιχεία από τη ζωή και το έργο τους οδηγεί τον αναγνώστη στο μόνο εύλογο συμπέρασμα, πως πάντως δεν θα ψήφιζαν ΣΥΡΙΖΑ: μπορεί ΚΚΕ και πάλι ο Ρίτσος, αλλά άγνωστο τι οι άλλοι τρεις, μάλλον, σκέφτεται τώρα ο αναγνώστης, διά της εις άτοπον απαγωγής, Ποτάμι!

Αλλά εδώ μπορεί να αυθαιρετώ κι εγώ, και σταματώ. Σε ένα μόνο θα σταθώ, στο πνεύμα του σημερινού κειμένου, εκεί που ο κ. Γιατρομανωλάκης εικάζει ότι ο Ρίτσος και σήμερα «θα ψήφιζε ΚΚΕ, μολονότι είναι πασίγνωστη η αντιδογματική και φιλελεύθερη ιδεολογία του», γιατί, «πολιτικά ωριμότερος από τους “διανοούμενους” (λέμε τώρα) του ΣΥΡΙΖΑ –δεν αναφέρομαι σε συριζαίους ποιητές, επειδή δεν γνωρίζω αν υπάρχουν– θα προτιμούσε να μείνει πιστός σε ένα προσωπικό και κοινωνικό όραμα που κάποτε ταυτιζόταν με το Κόμμα».

Ωστε «διανοούμενοι» σε εισαγωγικά και με την πρόσθετη χλευαστική παρένθεση: «λέμε τώρα», έτσι, με αυτή την ιταμότατη μονοκοντυλιά, διαγράφει συλλήβδην ο κ. Γιατρομανωλάκης τους διανοούμενους του ΣΥΡΙΖΑ, φαντάζομαι και τον γείτονά του, στην ίδια σελίδα του ίδιου φύλλου, τον Αντώνη Λιάκο; Και επιπλέον ο κ. Γιατρομανωλάκης δηλώνει ότι δεν γνωρίζει αν υπάρχουν «Συριζαίοι ποιητές», υποδηλώνοντας ότι απλούστατα δεν υπάρχουν, σε αντιδιαστολή, φαντάζομαι, με Δημαρίτες λόγου χάρη ή Ποταμίσιους κ.α. ποιητές, των οποίων θα διαθέτει πλήρη λίστα. Κι ας αφήσω τα δύσκολα πια για τον κ. Γιατρομανωλάκη, πως περιστέλλει έτσι τους ποιητές που ψηφίζουν ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ ή ό,τι άλλο σε «Συριζαίους» ή «Δημαρίτες ποιητές».

Οπου η ιδεολογική τύφλωση οδηγεί, μπορεί από διαφορετικούς δρόμους, αλλά πάντα στον ευτελισμό του πολιτικού λόγου, του λόγου σκέτα.

ΥΓ.: Απροπό, κύριε Γιατρομανωλάκη, αν περιοριστώ στον στενό κύκλο μου και μόνο, μετράω αμέσως αμέσως δύο «Συριζαίους ποιητές», αναγνωρισμένους, πολυμεταφρασμένους και πολυβραβευμένους, που, αν δεν γελιέμαι, τους γνωρίζετε καλά και τους εκτιμάτε κι εσείς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Ενα μνημόσυνο και δυο ανέκδοτα
Δώρα Κουλμανδά-Καλλιπολίτη. Σύντομος και καθυστερημένος αποχαιρετισμός στη Δώρα Κουλμανδά, τη Δώρα με το εγκάρδιο αλλά μαζί και ελαφρά συγκρατημένο χαμόγελο (βασανισμένο μου φαινόταν τότε) και το διεισδυτικό...
Ενα μνημόσυνο και δυο ανέκδοτα
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Ο Ρουβίκωνας στον Ρουβίκωνα
«Το δηλώνουμε εταστικά»: δηλαδή; Tο αλίευμα είναι από την τελευταία προκήρυξη του Ρουβίκωνα, έπειτα από την επίθεση στα γραφεία της αλυσίδας Mikel. Δεν είχα ξαναδιαβάσει, ομολογώ, κείμενο της οργάνωσης αυτής,...
Ο Ρουβίκωνας στον Ρουβίκωνα
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Επιδημία πανδημιών
Αφοί Λιγνάδη Α.Ε. = Ανευ Ευθύνης. Για όσα παραπέμπεται εντέλει σε δίκη ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν μπορώ να έχω άποψη. Εχω όμως για το όλο σκηνικό, τη στάση τη δική του, των Προστάτιδων Δυνάμεων και του Δικηγόρου...
Επιδημία πανδημιών
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Δημοσιογραφίας δόξα (β΄)
«Αν κατάλαβα καλά, το Μεταναστευτικό έχει δημιουργήσει μια σειρά από νέα επαγγέλματα. “Διακινητής”, “διασώστης”, “Ολλανδός δημοσιογράφος με καπέλο”, “ερευνητής δημοσιογράφος χωρίς καπέλο”, “στέλεχος ΜΗΚΥΟ”,...
Δημοσιογραφίας δόξα (β΄)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές
«Ημείς ο βασιλεύς» είναι σήμερα η διακωμώδηση του «πληθυντικού της μεγαλοπρεπείας», ο οποίος οδήγησε και στον δικό μας πληθυντικό ευγενείας. Πληθυντικό μεγαλοπρεπείας φυσικά δεν έχουμε, μόνο πληθυντικό...
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας