• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.8°C / 32.4°C
    4 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.5°C / 32.5°C
    3 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 34.4°C
    2 BF
    33%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    1 BF
    37%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 27.9°C / 34.9°C
    2 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.2°C / 27.6°C
    0 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    1 BF
    21%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.9°C
    5 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    4 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    4 BF
    35%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    35%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 29.5°C / 32.2°C
    2 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 30.8°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.9°C / 32.0°C
    4 BF
    32%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 30.3°C
    2 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.6°C / 30.5°C
    4 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    0 BF
    47%

Ενα αυτονόητο κάποτε υλικό αντικείμενο, μουσειακό είδος οσονούπω, ένα παγκάκι, έμελλε να είναι το μέτρο του πολιτισμού μας τον 21ο αιώνα

ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ

Ελεγεία για ένα παγκάκι

  • A-
  • A+

Απαπα, τι ντροπή, αναφώνησαν κάποια δικά μας ΜΜΕ: στη γαλλική πόλη Ανγκουλέμ, παραμονές Χριστουγέννων, οι δημοτικές αρχές σήκωσαν δύο μέτρα συρματόπλεγμα γύρω από δημόσια παγκάκια, για να διώξουν τους αστέγους, που ενοχλούσαν τους περαστικούς και τους γύρω καταστηματάρχες –και τη δημόσια αισθητική βεβαίως, πρώτη πρώτη. Κάποιοι εκεί, θολοκουλτουριάρηδες υποθέτω «αλληλέγγυοι», μπορεί και Συριζαίοι, διαμαρτυρήθηκαν, τα παγκάκια ελευθερώθηκαν, αλλά προσωρινά, όπως δηλώθηκε, ώσπου να βρεθεί άλλη, κοσμιότερη φαντάζομαι, λύση.

Τις προάλλες, άπαπα πάλι, ξανά τι ντροπή, σ’ άλλη γαλλική πόλη, το Περπινιάν, ξήλωσαν, πιο απλά, τα παγκάκια, πάλι για να διώξουν μακριά τους αστέγους.

Ααα, μια ζωή καθυστερημένοι οι κουτόφραγκοι, να τρώνε τη σκόνη μας, αυτοί που, ως γνωστόν, αν δεν υπήρχαμε εμείς, θα έτρωγαν ανεβασμένοι στα δέντρα μπανάνες, ή, κατά την ευρηματικότερη ρήση του ρηξικέλευθου Κραουνάκη, θα ήταν απλώς καπάκια μπίρας…

Αφού πρώτοι σ’ όλα εμείς, πρώτοι και στην αντιμετώπιση των αστέγων, χρόνια τώρα, πριν κι από τα παγκάκια, ξυρίσαμε κεντρικά πάρκα και άλση, Εθνικό Κήπο, Πεδίο του Αρεως, πάρκο Θησείου, πλαγιά Ακρόπολης, Πνύκα κτλ., από χαμηλή και όχι μόνο βλάστηση, να μη βρίσκουν καταφύγιο οι αδέσποτοι αλλά και πάσης φύσεως παραβατικοί, πρεζόνια δηλαδή και γκέτσηδες, και έπειτα, στο θέμα μας, αρχίσαμε να ξηλώνουμε παγκάκια, από τους κήπους του Ζαππείου λ.χ., ή να αναπλάθουμε πλατείες, δεκαετίες τώρα την Κοτζιά, έπειτα την Κουμουνδούρου, χωρίς μισό πια παγκάκι, με ομολογημένο συχνά στόχο τον εξοβελισμό των αστέγων. ‘Η, στην ανάπλαση της πλατείας στο Μοναστηράκι, δεν χτίστηκε η κρήνη που προβλεπόταν στη βραβευμένη μελέτη, για να μην πάνε και πλένονται, όπως πάλι δηλώθηκε ρητά, της γης οι κολασμένοι.

Μόλις λίγους μήνες πιο πριν, αρχές του Σεπτέμβρη, άλλη θαυμαστή επινόηση, στην πλατεία Κυψέλης εμφανίστηκαν παγκάκια με κάτι σαν κάγκελο λίγο πιο μέσα από κάθε άκρη, που περιορίζουν έτσι κι αλλιώς τον ωφέλιμο χώρο καθίσματος και προπάντων δεν αφήνουν να χωρέσει ένα σώμα ξαπλωτό.

Και συρματόπλεγμα;

Ναι, αλλά όχι και συρματόπλεγμα, όπως εκεί στην Ανγκουλέμ!

Χα! Πριν από πέντε χρόνια η Αννα Βαγενά σήκωσε πρώτη δύο μέτρα συρματόπλεγμα γύρω από δύο καλαίσθητα παγκάκια που είχε χτίσει (παράνομα πάντως) έξω από το θέατρό της, όταν είχε συστρατευτεί η αναντίρρητα αριστερή με τον Νικήτα Κακλαμάνη για να καθαρίσει η «υποβαθμισμένη» περιοχή από τους ξένους που κατουρούσαν κι έχεζαν έξω απ’ το θέατρό της ή από την αντρική πορνεία κ.ά. Είχα ξαναγράψει τότε για συμπολίτες μας που εγκαθίστανται, από ανάγκη σίγουρα οι πολλοί, σε μια υποβαθμισμένη περιοχή, εξασφαλίζοντας φτηνή στέγη, στην Κουμουνδούρου και τον Κεραμεικό καλή ώρα, στα δυτικά προάστια, κοντά σε εργοστάσια ή φυλακές, και διαμαρτύρονται έπειτα πως ξαφνικά υποβαθμίστηκε η γειτονιά τους, έτσι και προστεθεί οικογένεια ξένων ή θελήσει να εγκατασταθεί λ.χ. κέντρο αποτοξίνωσης, ξενώνας επανένταξης κτλ. Ετσι και η κ. Βαγενά, που ανακάλυψε ξαφνικά την υποβάθμιση της περιοχής της, την εποχή ίσα ίσα που γέμιζε με θέατρα στολίδια, όπως είναι όντως το δικό της, με νέα εστιατόρια, μπαρ και κέντρα, την εποχή που αναστηλώνονταν παλιά κτίρια, φτιάχνονταν πεζόδρομοι, διαμορφωνόταν η πλατεία Αυδή κτλ.

Εγραψαν κι άλλοι, τα ’βγαλε κάποια στιγμή η κ. Βαγενά τα συρματοπλέγματα, τώρα έχει κρύψει τα παγκάκια της πίσω από όγκους ακαλαίσθητους πια, δύο ψηλές κατασκευές, από τι υλικό δεν ξέρω, που τις έντυσε με αφίσες. Θα περιμένει, παρόλο που με τον Ξένιο Δία απ’ τη μια, τη gentrification απ’ την άλλη, τη δράση της Χρυσαυγής απ’ την παράλλη έχουν σχεδόν εκλείψει οι αδέσποτοι ξένοι που βρόμιζαν τους δρόμους, θα περιμένει λέω την πλήρη ανακατάληψη των πόλεων που ευαγγελίστηκε ο Σαμαράς, την πλήρη εξαφάνιση όλων των μη λευκών Αρίων που ευαγγελίζονται άλλες, κοινοβουλευτικές μάλιστα, δυνάμεις.

Ως τότε καυτηριάζουμε, μπα, μεγάλο λόγο είπα, σχολιάζουμε πάντως τα συρματοπλέγματα στα παγκάκια της Ανγκουλέμ, τα ξηλωμένα παγκάκια τώρα στο Περπινιάν, τα δικά μας καμώματα δεν τα βλέπουμε καν, γιατί εμείς τα ξηλώνουμε από έγνοια ίσα ίσα για τους αστέγους: «Για τον δήμο δεν είναι η θέση των αστέγων τα παγκάκια. Αν νομίζουν [ενν. οι Συριζαίοι!] ότι η θέση του αστέγου είναι στα παγκάκια, είναι δικό τους πολιτικό πρόβλημα» δήλωσαν με περισσή στρεψοδικία οι του Δήμου Αθηναίων για τα παγκάκια με το «χερούλι» στην πλατεία Κυψέλης.

Ενα αυτονόητο κάποτε υλικό αντικείμενο, μουσειακό είδος οσονούπω, ένα παγκάκι, έμελλε να είναι το μέτρο του πολιτισμού μας τον 21ο αιώνα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Η ηδονή τού να είσαι άστεγος, ή Ο χομπίστας άστεγος
Εχουμε δει και ακούσει, π.χ. σε τηλεοπτικές συνεντεύξεις, δηλαδή σε ψευδείς συνθήκες επικοινωνίας, αστέγους να λένε στην κάμερα πως προτιμούν να κοιμούνται στον δρόμο παρά σε κάποιον ξενώνα, ίδρυμα κτλ. Ακόμα...
Η ηδονή τού να είσαι άστεγος, ή Ο χομπίστας άστεγος
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Είναι απεριόριστη η ελευθερία του λόγου;
Ο θάνατος είναι αναντίλεκτα απόλυτο μέγεθος, το απόλυτο κακό, δεν σχετικοποιείται λοιπόν, ούτε συμψηφίζεται με οτιδήποτε. Ως εκ τούτου, η αφαίρεση ανθρώπινης ζωής, η δολοφονία, είναι απόλυτο κακό, δεν...
Είναι απεριόριστη η ελευθερία του λόγου;
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Επιδημία πανδημιών
Αφοί Λιγνάδη Α.Ε. = Ανευ Ευθύνης. Για όσα παραπέμπεται εντέλει σε δίκη ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν μπορώ να έχω άποψη. Εχω όμως για το όλο σκηνικό, τη στάση τη δική του, των Προστάτιδων Δυνάμεων και του Δικηγόρου...
Επιδημία πανδημιών
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Δημοσιογραφίας δόξα (β΄)
«Αν κατάλαβα καλά, το Μεταναστευτικό έχει δημιουργήσει μια σειρά από νέα επαγγέλματα. “Διακινητής”, “διασώστης”, “Ολλανδός δημοσιογράφος με καπέλο”, “ερευνητής δημοσιογράφος χωρίς καπέλο”, “στέλεχος ΜΗΚΥΟ”,...
Δημοσιογραφίας δόξα (β΄)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές
«Ημείς ο βασιλεύς» είναι σήμερα η διακωμώδηση του «πληθυντικού της μεγαλοπρεπείας», ο οποίος οδήγησε και στον δικό μας πληθυντικό ευγενείας. Πληθυντικό μεγαλοπρεπείας φυσικά δεν έχουμε, μόνο πληθυντικό...
«Ημείς ο βασιλεύς» και οι αμνήμονες λαϊκιστές
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Ενα μνημόσυνο και δυο ανέκδοτα
Δώρα Κουλμανδά-Καλλιπολίτη. Σύντομος και καθυστερημένος αποχαιρετισμός στη Δώρα Κουλμανδά, τη Δώρα με το εγκάρδιο αλλά μαζί και ελαφρά συγκρατημένο χαμόγελο (βασανισμένο μου φαινόταν τότε) και το διεισδυτικό...
Ενα μνημόσυνο και δυο ανέκδοτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας