Το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας ανακήρυξε προσφάτως το θεατρικό αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio «ιδιαιτέρως σημαντικού ιστορικού ενδιαφέροντος», του οποίου τα διατηρητέα τεκμήρια μαρτυρούν τη δραστηριότητα ενός από τους πιο σημαντικούς θιάσους της διεθνούς καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.
Η αναγνώριση αυτή ήταν καρπός της εργασίας του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Προγράμματος ARCH: Αρχειακή Ερευνα και Πολιτιστική Κληρονομιά.
Το θεατρικό αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio υλοποιείται εδώ και μερικά χρόνια σε συνεργασία με την Claudia Castellucci.
Οι εργασίες τεκμηρίωσης πραγματοποιούνται στην Ιταλία, την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες από ερευνητική ομάδα με επικεφαλής τις πανεπιστημιακούς Ελενα Παπαλεξίου (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) και Αύρα Ξεπαπαδάκου (Πανεπιστήμιο Κρήτης), υπό την εποπτεία της καθηγήτριας και προέδρου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αννας Ταμπάκη.
Στην ομάδα συμμετέχουν εξειδικευμένοι/ες ερευνητές και ερευνήτριες από την Ακαδημία Αθηνών, τα Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης, της Κρήτης και της Πελοποννήσου, το Χαροκόπειο, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Stanford University και τη Σορβόνη.
Χάρη στο ερευνητικό πρόγραμμα ARCH, έχουν ήδη ταξινομηθεί, καταγραφεί και ψηφιοποιηθεί 134.000 τεκμήρια.
Το αρχείο φυλάσσεται στην ιταλική πόλη Τσεζένα, στο θέατρο Comandini, όπου βρίσκεται και η έδρα της Socìetas Raffaello Sanzio.
Πρόκειται για ένα αρχείο που μαρτυρεί την καλλιτεχνική δραστηριότητα της ομάδας από την ίδρυσή της στις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι σήμερα: εκατοντάδες κιβώτια που κρύβουν μέσα τους την ιστορία του σύγχρονου θεάτρου, σε μορφή σχεδίων, σεναρίων, θεωρητικών κειμένων, αφισών, τετραδίων σκηνοθεσίας, προγραμμάτων, ημερολογίων, αλληλογραφίας, φωτογραφιών, βίντεο και δημοσιευμάτων.
Εκτός από την εξαιρετική της πορεία στον χώρο της έρευνας και τεκμηρίωσης του θεατρικού αρχείου της Socìetas Raffaello Sanzio, η ερευνητική ομάδα ARCH διακρίθηκε τον τελευταίο χρόνο για τις δράσεις της, που απευθύνονταν στο ελληνικό κοινό και στους ερευνητές του θεάτρου.
Αξίζει να αναφερθεί το εργαστήριο της Claudia Castellucci με άξονα τον χορό «Ρυθμικές ασκήσεις των Αθηνών», που πραγματοποιήθηκε πέρυσι στο Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν, το «Αφιέρωμα στο έργο του Romeo Castellucci», που συνδιοργανώθηκε με το Φεστιβάλ Αθηνών και τη «Συνομιλία του σκηνοθέτη με το κοινό», το εργαστήριο και η διάλεξη της Chiara Guidi με τίτλο «Μεταξύ παιδικής ηλικίας και ανθρώπινης φωνής. Αχ καημένε μου ηθοποιέ», που επικεντρώθηκαν στο παιδικό θέατρο και τη φωνή του ηθοποιού.
Τέλος, η διάλεξη της Γαλλίδας καθηγήτριας Θεατρολογίας Sophie Lucet στο Βουλευτικό Ναυπλίου με τίτλο «Καταγράφοντας τη δημιουργική διαδικασία στην ψηφιακή εποχή: Η κατασκευή της παράστασης».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας