Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι ζητάς αθανασία...

Το φοιτητικό κίνημα του 2006-07 ήταν το πρώτο που αισθάνθηκε την ανάγκη να διακηρύξει δημόσια την πρόθεσή του να «γράψει Ιστορία». (1)

Τάσος Κωστόπουλος

Τι ζητάς αθανασία...

  • A-
  • A+

«Πόσο μεγάλο νάναι / το κεφάλαιο της εποχής μας / στα πανεπιστημιακά βιβλία / ύστερα από δυο ή τρεις χιλιάδες χρόνια.../ Κι εμείς, / άραγε θα υπάρχουμε εμείς / πίσω από μια λέξη / ή ένα γράμμα;».

Πλεγμένοι το 1953 στο κολαστήριο του Αϊ-Στράτη, οι στίχοι του Τίτου Πατρίκιου αποτυπώνουν μια διαχρονική πτυχή κάθε πολιτικής στράτευσης που αναμετράται μετωπικά με τη συντεταγμένη εξουσία: την αίσθηση της συνομιλίας με την Ιστορία, της συμμετοχής σε μια διαδικασία που θ’ αλλάξει τον κόσμο αφήνοντας πίσω της σημάδια αναγνωρίσιμα από τις επόμενες γενιές.

Αν τα «χιλιάδες χρόνια» συνιστούν ποιητική υπερβολή, υπαγορευμένη από την αγριότητα των τοτινών βιωμάτων, δεν συμβαίνει το ίδιο με την προσδοκία της μελλοντικής δικαίωσης. Η μόνη άλλωστε υπόσχεση που η αντιφασιστική Αντίσταση είχε δώσει σε όσους έπεφταν στον αγώνα ήταν πως «οι απόγονοι στις συγκεντρώσεις / τα ονόματά τους θα διαλαλούν».

Παρά τη χαώδη απόσταση που χωρίζει το σφαγείο της δεκαετίας του ’40 από τα μεταγενέστερα αγωνιστικά εγχειρήματα, η ίδια αυτή αίσθηση (ή απλώς επιθυμία) διαπερνά, έστω και στιγμιαία, κάθε ριζοσπαστικό κίνημα ή νεανική εξέγερση των τελευταίων δεκαετιών. Απόρροια συλλογικών βιωμάτων που συνδέονται με τη θετική πρόσληψη της ανταρσίας, αυτή η υπόρρητη παράδοση έχει αναδειχθεί σε αντίπαλο δέος του δόγματος των κοινωνιολόγων της αντιεξέγερσης περί «ορθολογικής επιλογής», σύμφωνα με το οποίο κάθε ατομική στάση απέναντι στις κοινωνικές συγκρούσεις καθορίζεται από τον μικρόψυχο συμψηφισμό βραχυπρόθεσμου κόστους/ωφέλειας.

Οι επαναλαμβανόμενες λ.χ. συμβολικές αψιμαχίες των φοιτητών με τα ΜΑΤ στη Βασιλίσσης Σοφίας, εκτός από συνειδητή πρόκληση του ενδιαφέροντος των ΜΜΕ για τις κινητοποιήσεις και τα αιτήματά τους, λειτουργούν επίσης ως διαβατήρια τελετή αγωνιστικής ενηλικίωσης των (αρρένων) μελών της νέας κινηματικής γενιάς και φαντασιακής σύνδεσής τους με μια εξεγερτική παρακαταθήκη, οι απαρχές της οποίας ανάγονται κατά περίπτωση στην Παρισινή Κομμούνα, στην ΕΑΜική Αντίσταση, στο Πολυτεχνείο, στον γαλλικό Μάη ή σε κάποια μεταγενέστερα -λιγότερο ένδοξα- ορόσημα.

Αντιμέτωπο με την καθολική απαξίωση κάθε αγώνα στον κυρίαρχο λόγο, το πολύμηνο φοιτητικό κίνημα του 2006-07 ήταν το πρώτο που αισθάνθηκε την ανάγκη να διακηρύξει δημόσια την πρόθεσή του να «γράψει Ιστορία» (1-3). 

Τάσος Κωστόπουλος

Τάσος Κωστόπουλος

Αντιμέτωπο με την καθολική απαξίωση κάθε αγώνα στον κυρίαρχο λόγο, το πολύμηνο φοιτητικό κίνημα του 2006-07 ήταν το πρώτο που αισθάνθηκε την ανάγκη να διακηρύξει δημόσια την πρόθεσή του να «γράψει Ιστορία» (φωτογραφίες 1-2). 

 

 

Τάσος Κωστόπουλος

Τάσος Κωστόπουλος

Τάσος Κωστόπουλος

Εξίσου έντονα εκφράστηκε αυτή η πεποίθηση στα Δεκεμβριανά του 2008 (φωτογραφίες 3-5)...

 

Τάσος Κωστόπουλος

... με το βίωμα της ζωντανής εξέγερσης να επισκιάζει ρητά τα μέχρι τότε σημεία αναφοράς (φωτογραφία 6).

 

Τάσος Κωστόπουλος

Τα επόμενα χρόνια οι σχετικές επικλήσεις διατυπώθηκαν ποικιλότροπα: ως παράφραση γνωστού επαναστατικού τραγουδιού στη Φιλοσοφική τον Μάιο του 2010 (φωτογραφία 7)...

 

Τάσος Κωστόπουλος

...ως αξίωμα προς ζύμωση στους αθηναϊκούς δρόμους τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς (φωτογραφία 8) ...

 

Τάσος Κωστόπουλος

... ως προσωπική δήλωση βουλήσεως στα Εξάρχεια του 2014 (φωτογραφία 9)...

 

Τάσος Κωστόπουλος

...ακόμη και ως υπενθύμιση της προσωπικής συμμετοχής του ανώνυμου γραφέα στις μεγάλες αντιμνημονιακές συγκεντρώσεις και συγκρούσεις της πλατείας Συντάγματος (φωτογραφία 10). 

 

Τάσος Κωστόπουλος

Η συνεκτικότερη προβολή του όλου σχήματος αποτυπώθηκε πάντως στην αφίσα που κυκλοφόρησε μετά το ματωμένο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της 8ης Μαρτίου 2007, για να υπερασπιστεί όσους αναμετρήθηκαν δυναμικά με τους πραίτορες του κ. Πολύδωρα (φωτογραφία 11).

Ο ΙΟΣ
Με τα μάτια της πρεσβείας
Σαράντα χρόνια μετά την πρώτη επέτειο του Πολυτεχνείου, η συλλογική απότιση φόρου τιμής στα θύματα της αντιδικτατορικής εξέγερσης εξακολουθεί ν’ αποτελεί σημείο αναφοράς για όλες τις εκδοχές της ελληνικής...
Με τα μάτια της πρεσβείας
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Οι μάχες των Δεκεμβριανών του 1944 δεν είχαν καλά καλά τελειώσει, όταν οι εφημερίδες των νικητών κάλεσαν με αλλεπάλληλα δημοσιεύματα τους πολίτες να δώσουν ένα χέρι στην «απελευθέρωση των τοίχων της Αθήνας από...
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Παράπλευρη απώλεια
Χωρίς αμφιβολία, υπήρξε το δημοφιλέστερο σύνθημα που γράφτηκε από αντιεξουσιαστές στους τοίχους της Αθήνας τα τελευταία χρόνια. Φιλοτεχνημένο το φθινόπωρο του 2014 στη μεταλλική περίφραξη των έργων του κτιρίου...
Παράπλευρη απώλεια
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Εκδοχές του Δεκέμβρη
Με τη χρονική απόσταση μιας επταετίας πλέον από τα γεγονότα, η αποτίμηση των Δεκεμβριανών του 2008 οφείλει να διακρίνει τις ποικίλες συνιστώσες που τα παρήγαγαν, συνεισφέροντας το δικό της καθεμιά ειδικό βάρος...
Εκδοχές του Δεκέμβρη
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Η βαριά σκιά του Φεβρουαρίου
Στο πετσί τους έμαθαν όμως τελικά πως ο μόνος αξιόπιστος συμβιβασμός είναι αυτός που βασίζεται όχι στις όποιες χάρτινες διαβεβαιώσεις, αλλά στην απτή διασφάλιση των υλικών προϋποθέσεων για έστω και δύσκολη...
Η βαριά σκιά του Φεβρουαρίου
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Γαλάτες και λύκοι
Καθώς η «διαπραγμάτευση» με τους εταίρους έχει μπει πια στην τελική της κλιμάκωση και η κυβέρνηση αρνείται να υποκύψει στο τελεσίγραφο των «θεσμών» για άνευ όρων συνθηκολόγηση, η δημόσια εικόνα της Ελλάδας...
Γαλάτες και λύκοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας