Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα δισέγγονα του στρατηγού Λουντ

Φωτογραφία (1)

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Τα δισέγγονα του στρατηγού Λουντ

  • A-
  • A+

Φαινόμενο ορατό στον προσεκτικό παρατηρητή των αθηναϊκών τοίχων: τα τελευταία χρόνια, μια αξιοσημείωτη μερίδα των χειρόγραφων συνθημάτων του αντιεξουσιαστικού χώρου επικεντρώνει τη συνθηματολογία της όχι στον στιγματισμό συγκεκριμένων αυταρχικών εκτροπών, την εκδήλωση αλληλεγγύης σε διωκόμενους συντρόφους ή την επαγγελία ενός διαφορετικού -και σε μεγάλο βαθμό ουτοπικού- μέλλοντος, αλλά στην καταγγελία της βιομηχανικής ανάπτυξης και του βιομηχανικού πολιτισμού εν γένει (1-6), ακόμη και της προόδου αυτής καθ’ εαυτήν (7).

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ο αριθμός και η πυκνότητα των σχετικών αναγραφών δεν προδικάζουν φυσικά αυτόματα ούτε το μέγεθος ούτε τον βαθμό οργάνωσης της συλλογικότητας που τις παράγει, πόσο μάλλον την εμβέλειά της στον ευρύτερο πολιτικοϊδεολογικό χώρο· αποτελούν, όμως, μια ένδειξη δυναμισμού που ο εξωτερικός παρατηρητής δεν μπορεί να αγνοήσει.

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Από μια πρώτη ματιά, το ρεύμα αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως συνιστώσα του νεολουδιτισμού, του κινήματος δηλαδή που εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1990 ως η πιο προωθημένη μορφή εχθρότητας προς την τρίτη Βιομηχανική Επανάσταση και τις αρνητικές επιπτώσεις που η γενικευμένη εισαγωγή της πληροφορικής στην παραγωγή είχε για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη (βλ. «Ιός» 2/5/1999).

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

«Λουδίτες», από το όνομα του φανταστικού στρατηγού Νεντ Λουντ που υπέγραφε τις προκηρύξεις τους, αποκαλούνταν, ως γνωστόν, η πρώιμη εκείνη μορφή εργατικής κινητοποίησης που εμφανίστηκε στην Αγγλία τη δεκαετία του 1810 και προσπάθησε απεγνωσμένα να αποτρέψει την εκμηχάνιση της υφαντουργίας (που επέφερε την εξαθλίωση και λιμοκτονία μεγάλων εργατικών μαζών), καταστρέφοντας τις ίδιες τις μηχανές.

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ομως οι λουδίτες, ως συλλογικό κίνημα αντίστασης που αγκάλιαζε ολόκληρες κοινότητες απειλούμενων παραγωγών, δεν εκλάμβαναν τις μηχανές ως υποστασιοποίηση κάποιου απρόσωπου κακού· το ιδανικό που προασπίζονταν ήταν η δυνατότητα βιοπορισμού χιλιάδων ανθρώπων, όχι κάποια εξιδανικευμένη οντότητα πέρα και πάνω από την ανθρώπινη κοινωνία.

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Το φαινόμενο που μελετάμε σήμερα αναγορεύει, αντίθετα, τη «φύση» και τα (υπόλοιπα) έμβια όντα σε φορείς ενός αφηρημένου καλού, που καταστρέφεται από την εκμετάλλευση και την «εξημέρωση» (8-9).

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Στην καλύτερη περίπτωση, οι άνθρωποι εξισώνονται με τα υπόλοιπα ζώα (10)· στις πιο τραβηγμένες, ως φορείς του δικαιώματος στην ελευθερία ανακηρύσσονται όλα τα «έμβια όντα», ορισμός που καλύπτει αντικειμενικά ακόμη και ζωντανούς μικροοργανισμούς όπως τα μικρόβια (11), ή ακόμη και άψυχα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος (13).

Η αντίθεση στον βιομηχανικό πολιτισμό αποκτά έτσι ανορθολογικά χαρακτηριστικά, ως σύζευξη της ακραίας ζωοφιλίας και της φονταμενταλιστικής οικολογίας με κάποιες μισανθρωπικές τάσεις που ευδοκιμούν στον ευρύτερο «μηδενιστικό» -κυρίως- χώρο.

Εστω κι αν, σε αντίθεση μ’ αυτόν τον τελευταίο, όπου η αγωνιστική αυτοπραγμάτωση αναγορεύεται σε ύψιστο (ατομικό) αγαθό, το εξιδανικευμένο είδωλο δεν είναι εδώ η αντανάκλαση του επαναστατικού εγώ αλλά μια φανταστική μητέρα Φύση δίχως εγγενείς αντιθέσεις, όπου μόνο η κακότητα του πολιτισμού εμποδίζει την ισορροπημένη συμβίωση των έμβιων συνιστωσών της (13-14).

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

 

Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μια αλησμόνητη χρονιά
Μία μικρή αναδρομή στο 2015 που φεύγει. Από τις εκλογές και τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο, μέχρι τη συζήτηση του Δεκεμβρίου για την έκδοση Ελλήνων φοιτητών σε ξένη χώρα, προκειμένου να δικαστούν με μια...
Μια αλησμόνητη χρονιά
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Παλίμψηστοι τοίχοι
Παλίμψηστο η τεχνική εφαρμόζεται στην πράξη και στον διάλογο των τοίχων. Περνώντας προχθές από τη διασταύρωση του Σταυρού στον Γέρακα, διαπίστωσα ότι ελάχιστα ίχνη απέμειναν πια από τη διακήρυξη ταξικής...
Παλίμψηστοι τοίχοι
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Αν ψήφιζαν οι τοίχοι...
Στο αριστερό άκρο του πολιτικού φάσματος, η αφίσα εξακολουθεί ν’ αποτελεί προνομιακή μέθοδο καμπάνιας με περιορισμένο οικονομικό κόστος και αδιαμφισβήτητη εμβέλεια στους δυνητικούς ψηφοφόρους˙ η διαθεσιμότητα...
Αν ψήφιζαν οι τοίχοι...
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Λεπτή, κόκκινη γραμμή
Μπορεί η αντίθεση μνημόνιο-αντιμνημόνιο να παραμένει απολύτως πραγματική, όμως κάθε άλλο παρά εξαντλεί το σύνθετο πλέγμα των πολιτικών και κοινωνικών αντιθέσεων που καλείται να αντιμετωπίσει η σημερινή...
Λεπτή, κόκκινη γραμμή
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Οι μάχες των Δεκεμβριανών του 1944 δεν είχαν καλά καλά τελειώσει, όταν οι εφημερίδες των νικητών κάλεσαν με αλλεπάλληλα δημοσιεύματα τους πολίτες να δώσουν ένα χέρι στην «απελευθέρωση των τοίχων της Αθήνας από...
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
23 χρόνια εφεδρεία
Τα κοινωνικά ξεσπάσματα δεν διακρίνονται και τόσο για τη σεμνοτυφία τους. Οι επαναστάτες των Δεκεμβριανών του 1944 τραγουδούσαν σεξιστικά υπονοούμενα για τα κοντά παντελονάκια των Εγγλέζων και για το πουλί του...
23 χρόνια εφεδρεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας