Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η σούβλα στο απόσπασμα

Ζωόφιλοι ακτιβιστές γνωστοποιούν ευρύτατα την πραγματικότητα των σφαγείων

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η σούβλα στο απόσπασμα

  • A-
  • A+

Εβδομάδα παθών αυτή που ξεκινά σήμερα. Οχι για τον κύριο ημών Ιησού Χριστό πριν από δυο χιλιετίες, αλλά για τα φαγώσιμα ζώα που πέφτουν ομαδικά θύμα του τέλους της πατροπαράδοτης νηστείας.

Στις αγροτικές κοινωνίες η Μεγάλη Παρασκευή υπήρξε πάντοτε μια δύσκολη μέρα για τα παιδιά, που με δάκρυα στα μάτια αποχωρίζονταν τους τετράποδους φίλους τους των τελευταίων μηνών, προτού το λεπίδι του πατέρα, του παππού ή του μεγάλου αδερφού τούς μετατρέψει σε μιαν άψυχη μάζα προορισμένη για τη σούβλα.

Ο νοητικός εξορθολογισμός αυτής της αγριότητας, το πνίξιμο του πένθους και η απώθηση των ενοχών μπροστά στο λαχταριστό πιάτο με τα κατάλοιπα των πρώην φίλων αποτελούσε άλλωστε την πρώτη διαβατήρια τελετή για το πέρασμα από τον κόσμο της νηπιακής αθωότητας στον κόσμο της λογικής˙ διαδικασία ενηλικίωσης που, για τ’ αγόρια τουλάχιστον, θα ολοκληρωνόταν όταν, άντρες πια, έπαιρναν με τη σειρά τους στα χέρια το φονικό μαχαίρι.

Για τις νεότερες γενιές των πόλεων, που η βιομηχανία του κρέατος έχει απαλλάξει από παρόμοια βιώματα, το ζήτημα τίθεται σε πιο φιλοσοφική βάση και σε μεγαλύτερη, συνήθως, ηλικία.

Οπως διαπιστώνουμε από τον πολλαπλασιασμό των σχετικών αποτυπωμάτων στους τοίχους, η διακηρυκτική αντίθεση στην κατανάλωση κρέατος έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια –αν όχι σε μαζικότητα, τουλάχιστον σε ορατότητα.

Κατά πάσα πιθανότητα το φαινόμενο αυτό συνδέεται με τη γενικευμένη χρήση του Ιντερνετ από τη νέα γενιά και το αυξανόμενο βάρος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, εξέλιξη που επιτρέπει σε μικρές ομάδες ζωόφιλων ακτιβιστών να γνωστοποιούν ευρύτατα την πραγματικότητα των σφαγείων, που ο καταμερισμός εργασίας των σύγχρονων βιομηχανικών κοινωνιών αποκλείει συνήθως από το βλέμμα του κοινού των αστικών κέντρων (φωτογραφία 1).

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ατομικές ευαισθησίες που παλιότερα αδυνατούσαν να εκφραστούν δημόσια μετατρέπονται έτσι σήμερα σε πολιτικό ρεύμα που οργανώνει τις δικές του κινητοποιήσεις (φωτογραφία 2) και σε δευτερεύουσα συνιστώσα του ελευθεριακού-αντιεξουσιαστικού χώρου:

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

...οι πρασινόμαυρες σημαίες που εδώ και περίπου μια δεκαετία εμφανίζονται σε κάθε λογής μαζικές κινητοποιήσεις υποδηλώνουν την παρουσία των αντισπισιστών, του κινήματος που προεκτείνει τον ιστορικό αντιρατσισμό στην άρνηση κακομεταχείρισης κάθε ενσυνείδητου έμβιου όντος (φωτογραφία 3).

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

 

Σε αντίθεση δε με τους απλούς χορτοφάγους, που βιώνουν την αποχή από την κρεοφαγία σαν ατομική ηθική επιλογή και στάση ζωής, ο αντισπισισμός εκφράζεται ως δυναμική αντίθεση στην υφιστάμενη πραγματικότητα, διευρύνοντας την παραδοσιακή στοχοθεσία του αντιεξουσιαστικού κινήματος (φωτογραφίες 4-5) και προσπαθώντας να δώσει το δικό του χρώμα στις λαϊκές κινητοποιήσεις.

 

Ακόμη κι όταν αυτές αφορούν εντελώς διαφορετικά ζητήματα, όπως η περσινή αντιφασιστική διαδήλωση στο Κερατσίνι για την πρώτη επέτειο από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα (φωτογραφία 6).

Μια λεπτομέρεια που εντυπωσιάζει είναι η ανάδειξη του γουρουνιού στο κατεξοχήν αντικείμενο υπεράσπισης (φωτογραφίες 1-3). Ισως πρόκειται για συνειδητή επιλογή αποφυγής της ταύτισης με κάποιο εδώδιμο θηλαστικό κοντινότερο στα συνήθη pets, ενδεχομένως και για μετακένωση προπαγανδιστικών προτύπων από τις δυτικές κοινωνίες, στη διατροφή των οποίων τα αμνοερίφια ελάχιστα συμβάλλουν.

 

Σε κάθε περίπτωση, η ανάδυση αυτού του ρεύματος επέβαλε χιουμοριστικές αναπροσαρμογές στην κινηματική συνθηματολογία, ήδη από τη φοιτητική έκρηξη του 2006-07 (φωτογραφία 7).

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Αυτή η στροφή δεν βρίσκει φυσικά σύμφωνους τους πάντες, ακόμη και στο εσωτερικό του αντιεξουσιαστικού χώρου (φωτογραφία 8).

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Σε εποχές μάλιστα γενικευμένης στέρησης για τα φτωχότερα στρώματα, κατά τις οποίες η γιορτινή διανομή κρέατος διαφημίζεται από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες ως μείζων φιλανθρωπία (φωτογραφία 9)...

 

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

...περισσότερο ρεαλιστικά προβάλλουν κάποια άλλα, αμφίσημα μηνύματα (φωτογραφία 10).

Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Σαλταρισμένοι καιροί
Ιχνη της απογοήτευσης, ίχνη της συλλογικής ήττας. Εκεί γύρω στο 2013-14, όταν οι μαζικές αντιστάσεις της προηγούμενης διετίας στη μνημονιακή επέλαση είχαν πια παραχωρήσει τελεσίδικα τη θέση τους στη μακρόσυρτη...
Σαλταρισμένοι καιροί
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Οι μάχες των Δεκεμβριανών του 1944 δεν είχαν καλά καλά τελειώσει, όταν οι εφημερίδες των νικητών κάλεσαν με αλλεπάλληλα δημοσιεύματα τους πολίτες να δώσουν ένα χέρι στην «απελευθέρωση των τοίχων της Αθήνας από...
Μισές δουλειές (ΙΙ)
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Τα δισέγγονα του στρατηγού Λουντ
Φαινόμενο ορατό στον προσεκτικό παρατηρητή των αθηναϊκών τοίχων: τα τελευταία χρόνια, μια αξιοσημείωτη μερίδα των χειρόγραφων συνθημάτων του αντιεξουσιαστικού χώρου επικεντρώνει τη συνθηματολογία της όχι στον...
Τα δισέγγονα του στρατηγού Λουντ
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
23 χρόνια εφεδρεία
Τα κοινωνικά ξεσπάσματα δεν διακρίνονται και τόσο για τη σεμνοτυφία τους. Οι επαναστάτες των Δεκεμβριανών του 1944 τραγουδούσαν σεξιστικά υπονοούμενα για τα κοντά παντελονάκια των Εγγλέζων και για το πουλί του...
23 χρόνια εφεδρεία
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μια αλησμόνητη χρονιά
Μία μικρή αναδρομή στο 2015 που φεύγει. Από τις εκλογές και τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο, μέχρι τη συζήτηση του Δεκεμβρίου για την έκδοση Ελλήνων φοιτητών σε ξένη χώρα, προκειμένου να δικαστούν με μια...
Μια αλησμόνητη χρονιά
Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ
Μισές δουλειές
H ιστορία κάποιου τοίχου μπορεί να είναι μία λέξη μονάχα, μπορεί και κάτι ακόμη λιγότερο: ό,τι άφησε πίσω του το απρόοπτο άδειασμα του σπρέι ή του μαρκαδόρου, η ξαφνική εμφάνιση κάποιας απειλής ή οποιοδήποτε...
Μισές δουλειές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας