Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δύο γίγαντες της τέχνης του λόγου
dreamstime

Δύο γίγαντες της τέχνης του λόγου

  • A-
  • A+

Λένε πως τα μεγάλα πνεύματα συναντώνται. Στην περίπτωση των δύο γιγάντων της τέχνης του λόγου, του Θερβάντες και του Σαίξπηρ, η συνάντηση αυτή έμελλε να είναι μεταχρονολογημένη!

Αφού πολύ αργότερα μαθεύτηκε πως οι δύο κορυφαίοι πρωτοποριακοί συγγραφείς πέθαναν ίδια μέρα (μεταχρονολογημένη και στο σημερινό χρονογράφημα, λόγω ασφαλιστικού, απεργιών κ.λπ…): 23 Απριλίου 1616. Τετρακόσια χρόνια πριν, 69 χρόνων ο Θερβάντες, 52 ο Σαίξπηρ. Οθεν και εκάστη 23η Απριλίου εορτάζεται ως Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου. Δικαίως!

Σκέφτεται κανείς, διατρέχοντας τις βιογραφίες τους, τι θα είχε δώσει ακόμα ο Θερβάντες, παρά το ογκώδες έργο του (μόνο τα θεατρικά του ξεπερνούν τα 30, τα περισσότερα χαμένα), αν η πολύπαθη ζωή του (πόλεμοι, αιχμαλωσίες, φυλακίσεις…) ήταν λιγότερο δύσκολη.

Και πόσα ακόμα ο Σαίξπηρ, αν δεν πέθαινε τόσο νέος, ακόμα και για την εποχή του, με ζωή μάλλον άνετη παιδιόθεν. Αυτό όμως διακρίνει τους μεγάλους, είτε νέοι φεύγουν είτε όχι: οι ασήμαντοι ουρλιάζουν και δεν τους ακούει κανείς, οι μεγάλοι, αρκεί να κουνήσουν το δάχτυλο, και γίνεται σεισμός!

Συγκράτησα δύο μόνο λεπτομέρειες: Για να μεταφράσει «Δον Κιχώτη» ο Κ(λέανδρος) Καρθαίος έμαθε ισπανικά! Για δε την ελληνική απόδοση του ονόματος Σαίξπηρ, γράφει ο Δημήτριος Βικέλας στα σαιξπηρικά «Προλεγόμενά» του (1876): ότι και οι ίδιοι οι Αγγλοι «…δεν συμφωνούσιν... γράφοντες ποτέ (άλλοτε) μεν Shakespear, και Shakespeare, ή Shakspeare και Shakspear, ποτέ δε Shakespere ή Shakspere. Συγγνωστέα λοιπόν κατά μείζονα λόγον η παρ’ ημίν ασυμφωνία ως προς την ελληνικήν ορθογραφίαν αυτού».

Δυστυχώς, ελάχιστα πριν από την επέτειο, πέθανε ο δεύτερος, μετά τον Βασίλη Ρώτα, μεταφραστής όλου του θεατρικού Σαίξπηρ, ο Ερρίκος Μπελιές. Ανεξίτηλα χαραγμένοι μένουν στη μνήμη μου, ο Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι Αμλετ στον κινηματογράφο (Κόζιντσεφ, 1964) και ο Μάνος Κατράκης Δον Κιχώτης, Εθνικό Θέατρο (Μουζενίδης, 1972) που απολαύσαμε με τη γυναίκα μου!

  

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Βιβλία που ταξιδεύουν στον χρόνο
Υπάρχουν άραγε ξένα χέρια στα βιβλία; Λες για παράδειγμα: βιβλίο από πρώτο χέρι, από δεύτερο, από τρίτο κ.λπ. Μπορείς να πεις για ένα βιβλίο ότι έπεσε σε ξένα χέρια; Ενα βιβλίο ή αρέσει, και αυτό υπάρχει...
Βιβλία που ταξιδεύουν στον χρόνο
ΑΡΧΕΙΟ
Πανόραμα ιδεών
Ο Θανάσης Γιαλκέτσης παρουσιάζει το ψηφιδωτό των ιδεών χρησιμοποιώντας τη σοφία των άλλων. Ο καλός αναγνώστης θα βοηθηθεί από τον τρόπο γραφής του συγγραφέα ώστε να μη μείνει στην απλή γνωστική περιέργεια,...
Πανόραμα ιδεών
ΑΡΧΕΙΟ
Ιριδισμοί αυτοαναίρεσης
Ο Ντίνος Σιώτης (Τήνος, 1944), Κρατικό Βραβείο Ποίησης για την ποιητική του συλλογή «Αυτοβιογραφία ενός στόχου» και υπεύθυνος Διεθνών Σχέσεων και Επικοινωνίας του World Poetry Movement, μας λέει στο σύντομο...
Ιριδισμοί αυτοαναίρεσης
ΑΡΧΕΙΟ
Το παρελθόν που επιστρέφει
Δύο παράλληλες φανταστικές ιστορίες που απέχουν μεταξύ τους πεντακόσια χρόνια, δύο διασταυρούμενα ιστορικά μυθιστορήματα που μπλέκουν υπαρκτά πρόσωπα και ανώνυμους χαρακτήρες, που διανύουν πιθανές ιστορικές...
Το παρελθόν που επιστρέφει
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Και όμως μπορούσε να γίνει και εδώ
Κυριακάτικος περίπατος, ο μεγάλος αθηναϊκός, όπως τον λέω προς τιμήν του Ροΐδη. Στο Μοναστηράκι πέρασα και από τον Γιώργο Παπαδάτο, φίλο παλαιοβιβλιοπώλη, με την «Ερατώ» του, στη Θησείου, πάροδος Αδριανού.
Και όμως μπορούσε να γίνει και εδώ
ΑΡΧΕΙΟ
Τρεις αφηγήσεις για τον Μένη, τρία βλέμματα για τον Κουμανταρέα
Ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης, ο Χρίστος Κυθρεώτης και ο Γιάννης Τσίρμπας, μέσα από χαμηλόφωνα και συγκινητικά κείμενα, από αφηγήσεις που μετεωρίζονται ανάμεσα στην εξομολόγηση και την ανάμνηση ανασυστήνουν κάποιες...
Τρεις αφηγήσεις για τον Μένη, τρία βλέμματα για τον Κουμανταρέα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας