Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μυθιστορήματα, νουβέλες, διηγήματα, παραμύθια, κωμωδίες

Μυθιστορήματα, νουβέλες, διηγήματα, παραμύθια, κωμωδίες

  • A-
  • A+

Ολα είναι συνθέσεις σε πρόζα (από το λατινικό prosus, «που προχωρεί μπροστά»), εκθέσεις ανθρώπινων γεγονότων, παραγωγή του φανταστικού. Δηλαδή, αυτά και άλλα.

Δεν σημαίνει ότι μια αφήγηση πρέπει υποχρεωτικά να εμπνέεται από την πραγματικότητα, αλλά πρέπει ο αφηγητής να «επινοεί» την πραγματικότητα μέσα από την αφήγηση. Καλός αφηγητής είναι εκείνος που καθιστά αληθινές τις επινοήσεις του.

Ενδιαφέρει και αρέσει μια αφήγηση που ξέρει να αναμετρηθεί με τα «μεγάλα θέματα». Και με το τυχαίο της ζωής και του θανάτου, το σχετικό καλό και το απόλυτο κακό, την ευχαρίστηση και τα βάσανα, την αγάπη και το μίσος, την ελευθερία, το κουράγιο και τον φόβο∙ τις ανθρώπινες σχέσεις, την ανεκπλήρωτη αγάπη και την ανταποδοτική φιλία∙ ή γιατί το ανθρώπινο είδος, υπεύθυνο για κάθε αισχρότητα, καταφέρνει ακόμη να επιβιώνει.

Συνέχισε τους πειραματισμούς, μέρα με τη μέρα -ποτέ γενικά- αλλά πάντα συγκεντρωμένος σε σημαντικές έννοιες και εμβαθύνοντας σε μια κριτική σχέση με αυτά που γράφεις -την πόλη, την εξοχή, τη θάλασσα- χωρίς ποτέ να «ζωγραφίζεις» (είναι άλλων δουλειά).

Αν σου τύχει, μετά γνώσεως, γράψε και για πολιτική, φιλοσοφία, σπορ, μόδα, φαγητό, σεξ κ.λπ. Γράψε τη βροχή και την ομίχλη, τη ζέστη που λιώνει τα μέλη σου και το κρύο που παγώνει τις σκέψεις. Το λάθος. Τον χρόνο που τρέχει. Τη νωθρότητα και τα άλλα βίτσια (επινόησε και καινούργια).

Γράψε για άψυχα αντικείμενα: έχει μια έννοια. Γράψε επαναλαμβάνοντας τις λέξεις: έχουν ψυχή. Γράψε -μη νομίζεις ότι είναι εύκολο- την αγρύπνια και το όνειρο. Το ταξίδι και την επιστροφή. Τη δυσφορία. Την αγαλλίαση. Τον φόβο. Τον τρόμο. Τη γιορτή. Την ομορφιά. Τον εγωισμό. Την άγνοια. Το παράδοξο δύο εραστών που μισιούνται: ένα, στην πράξη, οξύμωρο. Γράψε τη δουλειά.

Την αταραξία. Την αδιαφορία ή την «Πλήξη» μετά τον Μοράβια. Τη «Ναυτία» μετά τον Σαρτρ. Την αγάπη μετά τον «Ερωτα στα χρόνια της χολέρας». Τη σιωπή. Τη νεύρωση. Την τρέλα. Την αρρώστια. Τη γοητεία. Τα χρώματα και τις αποχρώσεις τους. Τα αθάνατα γέννηση και θάνατο. Γράψε για τα πάντα: διατρέχοντας την εμπειρία με τη φαντασία.

Κι επειδή η ευχαρίστηση να διηγείσαι ξεπερνά κάθε άλλη πρόθεση, γράφοντας μην αποζητάς να είσαι, λιγότερο ή περισσότερο, φιλόσοφος, κοινωνιολόγος ή, ακόμη χειρότερα, φανατικός ηθικολόγος. Επινόησε από την αρχή το πραγματικό, μεταμόρφωσε, αναδημιούργησε και πολλαπλασίασε την ύπαρξη.

* ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Γραφή και ανάγνωση
Το διάβασμα ως πάθος, επιθυμία αναζήτησης και ανακάλυψης, ως ευχαρίστηση να βρεις και να πειραματιστείς καινούργιες αισθήσεις και εντυπώσεις είναι, όχι λιγότερο από την ίδια τη ζωή, το γνωστικό ντεπόζιτο και...
Γραφή και ανάγνωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γραφή και αφήγηση
Τελικά μπορώ να μάθω ποια είναι τα μυθιστορήματα που σου αρέσουν; -με ρωτά με απότομο ύφος ένας νεαρός μου φίλος, εκνευρισμένος από τον ελάχιστο ενθουσιασμό μου για μερικά μυθιστορήματα αρκετά εγκεφαλικά που...
Γραφή και αφήγηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παράδοση και το πνεύμα της εποχής
Δεν είναι εύκολο να συλλάβεις την αλήθεια του καιρού σου, γιατί αυτή η αλήθεια διαρκώς χειραγωγείται. Αρκεί να σκεφτούμε τη γλώσσα των ιδεολογιών, που κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες, τη γλώσσα της...
Η παράδοση και το πνεύμα της εποχής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λογοτεχνικές βόλτες
Ξεκινώντας από τον Αριστοτέλη με την περιπατητική σχολή μέχρι τον Δάντη που έκανε τη βόλτα του με τον Βιργίλιο στον άλλο κόσμο, ο περίπατος είχε πάντα μια σημαντική θέση στη λογοτεχνία, και η βόλτα ήταν πάντα...
Λογοτεχνικές βόλτες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Εξαίρεση κι ο Κανόνας
Το μυθιστόρημα ψάχνει τον εσωτερικό χρόνο των πραγμάτων, τη μοναδικότητα, ακόμα κι αν φορές είναι αυτό καταστροφικό. Ψάχνει την εξαίρεση κι όχι την επαλήθευση που αποβλακώνει τους ανθρώπους και τους...
Η Εξαίρεση κι ο Κανόνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περιττές συζητήσεις για τη λογοτεχνία
Υπάρχουν εκείνοι που απαιτούν από τη λογοτεχνία μια «άποψη για τον κόσμο» ή ένα ηθικό μήνυμα∙ υπάρχουν εκείνοι που απαιτούν ένα μήνυμα, όχι ανοιχτά προπαγανδιστικό, όχι «ρητορικό», αλλά σιωπηρό ή «λυρικό»∙...
Περιττές συζητήσεις για τη λογοτεχνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας