• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.1°C / 20.7°C
    4 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.1°C / 21.0°C
    2 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 21.0°C
    1 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.8°C / 20.4°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.4°C / 16.8°C
    1 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.8°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.5°C / 19.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    5 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 17.3°C
    1 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    0 BF
    48%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.3°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 20.0°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.3°C / 18.8°C
    1 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 21.1°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.2°C / 13.2°C
    2 BF
    54%

Τα κροκοδείλια δάκρυα για την «Αντιγόνη»

  • A-
  • A+

Τις τελευταίες ημέρες στην επικαιρότητα, μεταξύ άλλων, κυριάρχησε το θέμα περί της διδασκαλίας ή μη της «Αντιγόνης», της κορυφαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, στο Γενικό Λύκειο.

Ερχόμενη στο φως της δημοσιότητας η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για ενδεχόμενη αφαίρεση του αρχαίου κειμένου από το πρόγραμμα διδασκαλίας, συνοδεύτηκε από ένα κλίμα διαμαρτυρίας διαφόρων κέντρων και ομάδων πίεσης.

Μάλιστα, παρ’ όλες τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου υπουργείου Παιδείας περί της συνέχισης της παρουσίας του μαθήματος στο πρόγραμμα όλων των μαθητών της Β΄ Λυκείου, σφοδρή ήταν η αντίδραση της Πανελλήνιας Ενώσεως Φιλολόγων.

Με τη δημοσίευση από πλευράς του συνδικαλιστικού φορέα των εκπαιδευτικών μιας σκληρής ανακοίνωσης επιχειρήθηκε η ερμηνεία της απαράδεκτης, για εκείνους, κυβερνητικής πρόθεσης.

Τονίζοντας τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές από την «Αντιγόνη», όπως για παράδειγμα την «αγωγή δημοκρατίας» και τη «μαθητεία για αντίσταση απέναντι στις αυθαιρεσίες τής εκάστοτε εξουσίας», κατέληγε στο «δυσαναπλήρωτο έλλειμμα παιδείας» που θα προκαλέσει η κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος.

Ωστόσο, εκτός από τις συντεχνιακές σκοπιμότητες των φιλολόγων, η αναιτιολόγητη όπως διαφάνηκε αντίδρασή τους διακρίθηκε από περίσσια υποκρισία.

Η υποκρισία τους, κατ’ αρχάς, έγκειται στο κατά πόσο μπορεί ένας μαθητής της Β’ Λυκείου να αντιληφθεί τα μηνύματα της τραγωδίας του Σοφοκλή, κατά τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Πέραν της αποστηθίσεως και της αποσπασματικής γνώσης που μεταλαμπαδεύεται από το ελληνικό σχολείο, είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν οι μαθητές των τελευταίων τάξεων του Λυκείου, μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους, δίνουν σημασία στα μαθήματα γενικής παιδείας, όπως είναι η «Αντιγόνη».

Επικεντρωνόμενοι αμφότεροι στα μαθήματα κατεύθυνσης, τα οποία εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, αφήνουν σε δεύτερη μοίρα τα υπόλοιπα, πόσο μάλλον τα Αρχαία.

Τα τελευταία συνηθίζεται να διδάσκονται επιγραμματικά. Κατά συνέπεια, εάν έναν μήνα μετά το πέρας του σχολικού έτους ένας μαθητής τύγχανε να παρακολουθήσει σ’ ένα ανοιχτό θέατρο την εξαιρετική παράσταση του Μουμουλίδη, του Τσακίρογλου και της Παππά των προηγούμενων καλοκαιριών, αισθανόταν ότι ερχόταν για πρώτη φορά σε ουσιαστική επαφή με το κορυφαίο σοφόκλειο κείμενο.

Εξαιρουμένου πάντως του τρόπου με τον οποίο έχει συγκροτηθεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, η υποκρισία της Ενώσεως Φιλολόγων απορρέει και από την αναφορά στην ανακοίνωσή τους περί «ελλείμματος παιδείας».

Το έλλειμμα παιδείας σαφώς και αποτελεί μια διαχρονική παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας, έχοντας αποκρυσταλλωθεί στην πολύπλευρη πολιτική, οικονομική και πρωτίστως πνευματική μας κρίση.

Εν τούτοις, η περαιτέρω διόγκωσή του δεν πρόκειται να επέλθει από την κατάργηση της «Αντιγόνης», αλλά από τη συνέχιση του λανθασμένου τρόπου διδασκαλίας της.

Ο τελευταίος τείνει να επικεντρώνεται στην προαγωγή της ανυπακοής στους νόμους, ακόμα κι αν αυτοί προέρχονται από έναν τύραννο, και όχι στο πού, για παράδειγμα, μπορεί να οδηγήσει η φαυλότητα της εξουσίας ή η καταστρατήγηση των ατομικών δικαιωμάτων από πλευράς κάθε πολίτη.

Το ελληνικό σχολείο, άλλωστε, συνηθίζει να εμμένει αποκλειστικά στα δικαιώματα, δίχως να προτάσσει και τις υποχρεώσεις των πολιτών.

Αντί να εστιάζεται στην καλλιέργεια της καταστατικής συμπόρευσης των δικαιωμάτων με τις υποχρεώσεις για την αποτελεσματική λειτουργία μιας δημοκρατικής πολιτείας και την προάσπιση του κράτους δικαίου, το μεταπολιτευτικό εκπαιδευτικό σύστημα αυτοπεριορίστηκε στα πρώτα.

Η υπακοή και η τήρηση των νόμων εγκλωβίστηκαν έναντι μιας παρανοϊκής αντίληψης περί ανεξέλεγκτης ελευθερίας δράσεως στο όνομα της δημοκρατίας.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, από τις σχολικές τάξεις έλειψε η καλλιέργεια της υπευθυνότητας, της φορολογικής και ασφαλιστικής συνείδησης, του σεβασμού απέναντι στον συμπολίτη αλλά και στο κράτος, με συνέπεια η Γ΄ Ελληνική Δημοκρατία να διακρίνεται από τη φοροδιαφυγή, την εισφοροαποφυγή, τη διαφθορά, συντελώντας όλες τους στην πολύπλευρη χρεοκοπία της.

Κοντολογίς, στο προκύψαν περί «Αντιγόνης» ζήτημα περισσεύει, για μία ακόμη φορά, η υποκρισία κυρίως της συνδικαλιστικής οργάνωσης των φιλολόγων, όπως και της πολιτικής ηγεσίας.

Αντί να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα οι πρώτοι, ας αναλογιστούν τις ευθύνες για την κατάσταση τόσο του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και για εκείνη στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική κοινωνία.

Οσο για τη δεύτερη, αντί να σπεύδει να διαψεύδει τη φημολογία ευφάνταστων συντεχνιών, ας αναζητήσει τις αρμόζουσες λύσεις για την οριστική αντιμετώπιση του σοβαρού και, αν μη τι άλλο, υπάρχοντος ελλείμματος παιδείας.

*Υπ. διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι βράζει στα σχολεία
Το δημόσιο σχολείο δεν μας δωρίζεται. Και επειδή είναι δημόσιο, δεν σημαίνει ότι είναι ταγμένο να παρέχει φτωχές υπηρεσίες για φτωχούς. Αλλά η κυβέρνηση και η υπουργός έχουν άλλη άποψη.
Κάτι βράζει στα σχολεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η έλλειψη καθηγητών στο μοναδικό ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Λονδίνου οδηγεί στο κλείσιμό του. Να εμποδίσουμε να γίνει αυτό!
Ο σύλλογος γονέων, οι καθηγητές και ο διευθυντής μας έχουν προσπαθήσει να επικοινωνήσουν με το υπουργείο Παιδείας, αλλά δεν πήραν ποτέ απάντηση.
Η έλλειψη καθηγητών στο μοναδικό ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Λονδίνου οδηγεί στο κλείσιμό του. Να εμποδίσουμε να γίνει αυτό!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ζάχρα, η Σάνα, η Νάργκες, η Γιασμίν, η Σαρίνα και η Ριτσώνα...
Η πανδημία του κορονοϊού βάθυνε τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες και έσπρωξε ακόμα πιο πολύ στο περιθώριο τα παιδιά των προσφύγων και μεταναστών.
Η Ζάχρα, η Σάνα, η Νάργκες, η Γιασμίν, η Σαρίνα και η Ριτσώνα...
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Για πόσο ακόμα;»
Η προκλητική ανταπόκριση της κυβέρνησης στο περσινό πανεκπαιδευτικό αίτημα για μείωση των μαθητών ανά τάξη είναι η αύξησή τους με την πολιτική των συγχωνεύσεων.
«Για πόσο ακόμα;»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλημμύρα σε σχολική μονάδα της Νέας Φιλαδέλφειας
Στο 1ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας στεγάζονται 2 αίθουσες σε κοντέινερ, 20 χρόνια τώρα, όταν από τον σεισμό του 1999 οι πλαϊνές αίθουσες του κτιρίου κατέρρευσαν.
Πλημμύρα σε σχολική μονάδα της Νέας Φιλαδέλφειας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Τα μοντέλα της τυπικής αξιολόγησης είναι κυρίως δυο κατηγοριών: της σκληρής λογοδοσίας με υψηλού διακυβεύματος τεστ (Αμερική, Αγγλία) και της ήπιας λογοδοσίας (ηπειρωτική Ευρώπη).
Από το «παράθυρο» η τυποποιημένη αξιολόγηση για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας