Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απ’ τον Κάιζερ (1917) στον Σόιμπλε (2017)

Απ’ τον Κάιζερ (1917) στον Σόιμπλε (2017)

  • A-
  • A+

Τα χρόνια κι οι αιώνες κυλάνε γρηγορότερα απ' ό,τι γράφουν τα καλαντάρια. Ο χρόνος, εκτός από βάλσαμο-γιατρός, είναι ταυτοχρόνως και βάσανο. Τι πίκρα φέρνει στην ψυχή μας κάθε δύσμοιρη επανάληψη! Και σε τούτον τον αιώνα μιλάμε για ελευθερία, ανθρωπιά κι αγάπη ανάμεσα σε ανθρώπους και σε πολιτείες.

Τελευταίες μέρες του Δεκέμβρη· μαζί με τα Χριστούγεννα και τον νέο χρόνο ευχόμαστε και περιμένουμε για άλλη μια φορά το «καλό». Ποιος θα το βρει και θα μας το φέρει; Μήπως το ίδιο δεν καρτερούσαν χρόνους και χρόνους οι πρόγονοί μας; Ευτυχώς που στα διηγήματα ερχόταν ο ξενιτεμένος, το γράμμα και το έμβασμα από την Αμερική, ο ναυτικός.

Εδώ, στην άκρη της θάλασσας, στα νησιά του Αιγαίου οι άνθρωποι καρτεράνε. Ντόπιοι και κατατρεγμένοι, εκτός από τους χολεριασμένους στην καρδιά, αντέχουν τη σκληρότητα των περιστάσεων.

Σαν να είναι χωριστό κομμάτι γης, αυτόνομες πολιτείες, τα νησιά μας δέχτηκαν απλούς ανθρώπους και αρχοντάδες. Σε όλους άνοιξαν τις πόρτες τους. Εσείς εκεί στην Αθήνα μάς είδατε σαν τόπους για ειδικές αποστολές, σαν περιοχές προς εξερεύνηση, σαν «Νέες Χώρες», όπως μας είπαν μετά την απελευθέρωση του 1912.

Πριν από εκατό χρόνους, όπως και στις μέρες μας, στέλνονταν δημοσιογράφοι για να γνωρίσουν τα νησιά της Ανατολής. Τον Δεκέμβρη του 1917 αθηναϊκή εφημερίδα έστειλε συντάκτη της για να «μελετήσει παν ό,τι αφορά αυτάς»!

Στο προλόγισμα ο συντάκτης αναφέρει τη γενική άγνοια των Αθηναίων για τα νησιά:

Κανείς δεν αρνείται ότι ώς τώρα δεν κατορθώσαμε ακόμη να γνωρίσομεν καλά τας Νέας μας Χώρας, και προ πάντων τας Νέας μας Νήσους.

Ακόμη στη σκέψη πολλών Παλαιοελλαδιτών η Χίος, η Σάμος και η Μυτιλήνη θεωρούνται Εξωτερικόν, αφού μάλιστα και το κράτος λαμβάνει εις τας εκ των νήσων τούτων προελεύσεις τα ίδια μέτρα που λαμβάνει εις τας εκ του εξωτερικού προελεύσεις.

Γι’ αυτό και η εφημερίς ημών απεφάσισε να γνωρίσει εις τους αναγνώστας της τας Νήσους του Αιγαίου και προς τον σκοπόν τούτον απέστειλεν ιδιαίτερον συντάκτην της με εντολήν να μελετήσει και να περιγράψει τας νήσους ταύτας όσον αφορά την κοινωνικήν, οικονομικήν και πολιτικήν αυτών ζωήν

Την ίδια μέρα, 29 Δεκεμβρίου 1917, η εφημερίδα «Σάλπιγξ» της Μυτιλήνης κάνει πολιτική ανάλυση στο κύριο άρθρο της για την πολιτική κατάσταση στον κόσμο και την ηγεμονική θέση της Γερμανίας. Κατά τον αρθρογράφο, πρέπει να επικρατήσει το δόγμα: «Ελευθερία, ανεξαρτησία δι’ όλους τους λαούς οι οποίοι δεν είναι υπεύθυνοι διά τας καταχρήσεις και τα κακουργήματα των ηγεμόνων, των αντιπροσώπων της απολυταρχίας.

Ολοι οι λαοί έχουν το δικαίωμα να ζήσουν ανεξάρτητοι, κύριοι της υπάρξεώς των, ελεύθεροι παντός δεσμού εκ κυριαρχίας ατόμων, τα οποία η τυφλή τύχη ή αι περιστάσεις κατέστησαν ανώτερα δεσποτικά υποκείμενα».

Το άρθρο σαν να γράφτηκε σήμερα διαχωρίζει τους πολίτες της Γερμανίας από τους ηγέτες της: «Και αληθώς δεν θα υπήρχε μεγαλυτέρα ευχαρίστησις και ικανοποίησις του να ιδεί τις τους Γερμανούς αποκηρύττοντας την ηγεμονίαν του Κάιζερ και συναδελφούμενους με Γάλλους και Αγγλους, […] με το αίσθημα της αλληλεγγύης και αγάπης απέναντι των γειτόνων και των άλλων στοιχείων του Κράτους».

Οταν αναφέρεται στον Κάιζερ νομίζουμε ότι γράφει σήμερα για τον Σόιμπλε! «Αμφιβάλλομεν πολύ αν οι Γερμανοί έχουν τόσην συνείδησιν της ατομικής ελευθερίας των ώστε να αποκηρύξουν τον Κάιζερ και τους συνενόχους του».

Εκφράζει την απορία–διαπίστωση και την άποψή του για το πώς οι Γερμανοί θα συμβάλουν ώστε η Ευρώπη να πορευτεί προς μια δικαιότερη κοινωνία. «Οι ποτισμένοι μέχρι οστέων από τα δόγματα της γερμανικής κουλτούρ, οι αγωνιζόμενοι ακόμη υπέρ της επικρατήσεως της γερμανικής ηγεμονίας εν τω κόσμω, πιστεύετε ότι τόσον εύκολα, χωρίς να συντριβώσι και το αισθανθώσι, θα γίνουν οπαδοί της γενικωτέρας ελευθερίας και της διεθνούς συναδελφώσεως;».

Εκατό χρόνια κατόπιν η Ευρώπη, οι κάτοικοί της κι οι ηγέτες των νότιων χωρών περιμένουν, για τρίτη φορά, να αλλάξει δόγμα η γερμανική πολιτική «κουλτούρ».

* συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπό το «φως του Μεσαίωνα»
Στην εποχή μας, οι ηγεμονικοί χαρακτήρες, όπως ο Μακρόν ή η Μέρκελ, και οι καθοριστικές τους επιλογές φαίνεται να συμβολίζουν την παρουσία ενός ολόκληρου σαρκοφαγικού παρελθόντος μέσα στο ίδιο μας το...
Υπό το «φως του Μεσαίωνα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αβάσταχτη υποκρισία των Eυρωπαίων ηγετών
Η Μέρκελ, ο Μακρόν και οι άλλοι συστημικοί ηγέτες όταν μιλούν κρύβουν το βασικό: η απειλή των λαϊκιστών υπάρχει διότι τους στηρίζουν και τους αποδέχονται εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρωπαίων, οι οποίοι αντιδρούν...
Η αβάσταχτη υποκρισία των Eυρωπαίων ηγετών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αδιανόητο, παραμορφωμένο στη γιορτή
Στον καιρό της ειρήνης, πολλά πνεύματα γύρεψαν να θάψουν νεκρούς και φαντάσματα, με ποίηση αποχαιρετισμού ή με πραγματείες χαμένων ευκαιριών. Πράγματι, γράφτηκαν πολλά. Ομως, το αδιανόητο είχε συμβεί: το...
Το αδιανόητο, παραμορφωμένο στη γιορτή
ΑΠΟΨΕΙΣ
H κινεζική ζώνη στην Ευρώπη
Ούτως Ή άλλως, η Ευρώπη της Ρώμης και της Λισαβόνας ήταν η Ευρώπη των εσωτερικών ισορροπιών και της αναδιανομής του πλούτου υπέρ του Βορρά. Εμείς δώσαμε το λιμάνι στους Κινέζους δικαιώνοντας τις εκτιμήσεις για...
H κινεζική ζώνη στην Ευρώπη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πολιτικό πορτρέτο του Σόιμπλε
Η ευρωζώνη ως η γραφειοκρατική εκδοχή της Ευρώπης και ο Σόιμπλε ως ο πολιτικός της εκφράζουν το μεταδημοκρατικό πνεύμα της εποχής μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο πολιτικός αυτός ενδιαφέρεται πρωτίστως...
Το πολιτικό πορτρέτο του Σόιμπλε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πώς η Γερμανία «υπέταξε» την Ευρώπη
Η Ευρώπη μεταπολεμικά να επιδίωκε τη συλλογική αμνησία, ακολουθώντας τη γνωστή παραίνεση του Ισοκράτη προς τους Αθηναίους στο τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου: «Ας κυβερνήσουμε συλλογικά, σαν να μη συνέβη...
Πώς η Γερμανία «υπέταξε» την Ευρώπη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας