• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.2°C / 17.4°C
    2 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.9°C / 18.6°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.0°C / 19.0°C
    3 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    58%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 18.0°C
    2 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 10.6°C
    1 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.6°C / 18.6°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 19.8°C
    5 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 20.2°C
    5 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    42%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    1 BF
    63%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    1 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 15.7°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 22.1°C
    2 BF
    34%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.6°C
    1 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.8°C / 17.6°C
    0 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.2°C / 18.7°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    45%
ΕUROKINISSI/ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Πέντε σημεία για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εν όψει των προγραμματικών δηλώσεων του νέου υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου, αύριο, σωστά μεν έχει επισημάνει ο υπουργός ότι χρειάζεται αλλαγή στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και στον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, φοβάμαι όμως ότι η υποχώρηση από το αρχικό σχέδιο, για να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών, δεν θα βελτιώσει τα πράγματα. Μάλλον θα τα βαλτώσει.

1. Αν καθιερωθούν και πανελλήνιες εξετάσεις και εξετάσεις στο Λύκειο, με το διπλό σύστημα, δεν θα υπάρξει καμιά βελτίωση. Οι όποιες πανελλήνιου χαρακτήρα εξετάσεις θα συνεχίζουν να καταβροχθίζουν το Λύκειο, όπως συμβαίνει και τώρα.

2. Για να διασφαλιστεί η είσοδος στο Πανεπιστήμιο πρέπει να αναμορφωθούν οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, με νέο σχολικό πνεύμα, δηλαδή ελάχιστα υποχρεωτικά, λίγα μαθήματα επιλογής, με έγκυρες εξετάσεις και δοκιμιακή εργασία.

Επομένως, δεν γίνεται το νέο Λύκειο να μην έχει διαφοροποιημένο πρόγραμμα και μια σωστά κατασκευασμένη βιβλιοθήκη με σταθμισμένα θέματα.

Εθνικό Απολυτήριο όχι με μόνο έναν τελικό βαθμό, αλλά με αναλυτική παρουσίαση των σπουδών κάθε μαθητή. Απολυτήριο αναγνωρίσιμο και από πανεπιστήμια του εξωτερικού.

3. Αν οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου αναμορφωθούν προς αυτή την κατεύθυνση, τότε μένει ορφανή η Αʹ Λυκείου.

Γιατί να μην συνενωθεί με τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πρόγραμμα εγκύκλιας γνώσης και διαμόρφωσης πολιτειότητας σε ένα τετραετές Γυμνάσιο; Γυμνάσιο και Λύκειο δεν είναι απλώς διοικητικές μονάδες, αλλά δημιουργήθηκαν με μια λογική.

Οταν αυτή αλλάζει, αλλάζει και η διοικητική κατανομή. Τα πρακτικά και κτιριακά προβλήματα εργώδη μεν, δισεπίλυτα όχι.

4. Το ίδιο ζήτημα αντιμετωπίζεται ήδη και στα ΕΠΑΛ. Με την εξειδίκευση στις δύο τελευταίες τάξεις, ήδη αποφασισμένη, αφήνεται πάλι η Αʹ Λυκείου ορφανή.

Το τετραετές Γυμνάσιο επομένως είναι μονόδρομος, πράγμα που σημαίνει διετές αναβαθμισμένο Γενικό Λύκειο και επίσης διετές αναβαθμισμένο Τεχνικό-Επαγγελματικό Λύκειο, και τα δύο με δυνατότητες πρόσβασης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

5. Ακούγεται η πρόταση ότι τα παιδιά θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να αναμορφωθούν πρώτα οι πανεπιστημιακές σχολές.

Σήμερα έχουμε σχολές με 12 τμήματα, και μάλιστα ετερογενή (Φιλοσοφική), σχολές με 2 τμήματα, σχεδόν ταυτόσημα (Παιδαγωγικά), σχολές με ένα πολύ μεγάλο τμήμα και τα άλλα δορυφορικά (Ιατρική, Νομική) κ.λπ.

Το πρόβλημα επομένως δεν λύνεται με είσοδο στις σχολές, αλλά στην καθιέρωση συστήματος και κανόνων ευρείας κινητικότητας εντός του πανεπιστημίου και όχι μόνο για το πρώτο έτος.

Επίσης στην καθιέρωση ευελιξίας των πτυχίων (πρωτεύουσες και δευτερεύουσες ειδικότητες και joint degrees).

Για να είναι οι μεταρρυθμίσεις αποτελεσματικές οφείλουν να είναι προ παντός συνεκτικές και να υπακούουν σε μια εσωτερική λογική.

Διαφορετικά δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από όσα καλούνται να λύσουν. Καλές επίσης είναι οι ατέρμονες συζητήσεις, αλλά οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη μας τον αμείλικτο πολιτικό χρόνο.

Αρχίσαμε πριν από έναν ακριβώς χρόνο τον Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία, δημιουργώντας πολλές ελπίδες σε γονείς και εκπαιδευτικούς για ριζικές αλλαγές. Δεν έχουμε δικαίωμα να τους απογοητεύσουμε.

* ομότιμος καθηγητής Ιστορίας στο ΕΚΠΑ

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
Η αναδιαμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ με τις συνέργειες ιδρυμάτων που οδηγούν σε σχηματισμούς μεγάλου μεγέθους και ισχυρής διεπιστημονικότητας είναι ο μόνος βιώσιμος δρόμος για τη διαμόρφωση ισχυρών ακαδημαϊκών...
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε από το ΥΠΠΕΘ μια πρόταση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τη δομή της νέας Γ’ Λυκείου. Αναμφισβήτητα, το πλέον καινοτόμο στοιχείο της πρότασης είναι η δυνατότητα...
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
H νέα χωροταξία των ΑΕΙ
Σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου «Ιδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και λοιπές διατάξεις». Πρόκειται για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, δηλαδή τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθήνας και του...
H νέα χωροταξία των ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
Ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης, πάλι, η παιδεία, μετά τις σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Ν.Δ. Με νέα δήλωσή του, χθες, ο υπουργός Παιδείας κατηγορεί τον κ. Μητσοτάκη για «ανησυχητική άγνοια...
Οι αλλαγές χρειάζονται κονδύλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
Τα «καύσιμα» της κίνησης της φροντιστηριακής δραστηριότητας πριμοδοτούνται από το ανταγωνιστικό σύστημα επιλογής για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, το οποίο στηρίζεται σε μεθόδους που προσφέρονται για εμπορική εκμετάλλευση....
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προβληματικότερο των προηγούμενων το «νέο» σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ
Είναι σαφές ότι το προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ αποτελεί παραλλαγή προηγούμενων συστημάτων, το καθένα από τα οποία είχε τα δικά του προβλήματα. Δυστυχώς το σύστημα αυτό έχει περισσότερα...
Προβληματικότερο των προηγούμενων το «νέο» σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας