Σκέφθηκα να ξαναρωτήσω, λόγω της εγχώριας «επικαιρότητας», τον «παππού» (βλ. το βιβλίο μου: Ο Marx στον καθρέφτη, 2014: 44, 45, 46, 280) για το πώς έθετε το ζήτημα της θρησκείας, με μια σειρά διαδοχικών ερωταποκρίσεων. Ητοι:
1. Τι οφείλεις στον Feuerbach ως προς την «κριτική της θρησκείας»;
Δεν ξεχνώ τη συμβουλή που δίδω, αμέσως μετά την ανάγνωση αυτού του βιβλίου, στους «απροσγείωτους ιδεολόγους και φιλοσόφους» να απελευθερωθούν από τις «έννοιες και τις προκαταλήψεις της έως τώρα ενατενιστικής φιλοσοφίας» και να «προσεγγίσουν τα πράγματα διαφορετικά». Δηλαδή, «όπως είναι» και να «πλησιάσουν» έτσι την «αλήθεια» και μέσω αυτής την «ελευθερία».
Επεδίωξα με τη σκέψη και τη δράση μου να γίνω από «θεολόγος» «ανθρωπολόγος», για να σταθώ στον Feuerbach (1848/49: 28/29), την κύρια πηγή της αρχικής μου «Religionskritik», από «θρησκευτικός και πολιτικός εκπρόσωπος της ουράνιας και γήινης μοναρχίας ελεύθερος και συνειδητός πολίτης της γης».
Νεαρός λοιπόν, κατονομάζω τον συγγραφέα της Ουσίας του χριστιανισμού που είχε τοποθετήσει το «μυστικό της θεολογίας» στην «ανθρωπολογία» (1843: 246-248), με αφετηρία τη θέση ότι «ο άνθρωπος δημιουργεί τη θρησκεία, όχι η θρησκεία τον άνθρωπο» (Marx 1843/1844: 378). Βέβαια δεν αποτολμώ μόνο να μετατρέψω τα θεολογικά θέματα σε εγκόσμια, αλλά και συνειδητοποιώ ότι ο «άνθρωπος δεν είναι κάποιο αφηρημένο πλάσμα που κατοικεί έξω από τον κόσμο». Γι' αυτόν ο άνθρωπος «είναι ο κόσμος του ανθρώπου, το κράτος, η κοινότητα».
Εδώ αναζητώ την κοινωνική καταγωγή της θρησκείας, που συγκροτεί την «αντιστραμμένη συνείδηση του κόσμου» και εκφράζει την «καρδιά ενός άκαρδου κόσμου και την ψυχή των άψυχων καταστάσεων», καθώς και την απαίτηση να μετασχηματιστεί η «κριτική της θεολογίας σε κριτική της πολιτικής» (1843/1844: 379). Οσοι ακολουθούν το παράδειγμά μου και εμπλουτίζουν τη μέθοδό μου αξιοποιώντας τα νέα δεδομένα των επιστημών, με την επίγνωση ότι η ανάπτυξή τους δεν ολοκληρώθηκε με το έργο μου υιοθετούν κάθε φορά μια τακτική «ανηλέητης κριτικής του υπάρχοντος» (Σεπτ. 1843:344).
2. Πώς δρα το «Opium des Volks»;
Οπως προείπα, από το «Aroma» στο «όπιο» (1843/1844: 378): για τον «αναστεναγμό του καταπιεσμένου πλάσματος» ή για τη «διαμαρτυρία εναντίον της πραγματικής αθλιότητας»;
3. Πέρασες από τον «άνθρωπο» στον «κόσμο» του;
Πράγματι, στο «κράτος, στην κοινότητα» («Sozietat»). Σε ό,τι δημιουργεί την «ανεστραμμένη συνείδηση του κόσμου», με την επίγνωση ότι η «ανθρώπινη ουσία δεν έχει μια αληθινή πραγματικότητα». Με άλλα λόγια το ζήτημα ήταν πώς να μετατρέψουμε την «κριτική της θρησκείας σε κριτική του δικαίου» και αντίστοιχα την «κριτική της θεολογίας σε κριτική της πολιτικής» (1843/1844: 378, 379).
4. Τι τρέφει το ανιστορικό βλέμμα του Feuerbach;
Ας το επαναλάβω: ο «αισθητός κόσμος», στον οποίο δραστηριοποιείται ο άνθρωπος, δεν εκλαμβάνεται ως αποτέλεσμα της «δραστηριότητας πολλών ανθρώπινων γενεών» και ιδίως ως προϊόν της βιομηχανίας (Engels-Marx 1845: 43).
5. Πότε έχασες το ενδιαφέρον σου για τη θρησκεία;
Από τα πρώτα μου δημοσιεύματα την κατέστησα «προϋπόθεση κάθε κριτικής» (1843/1844: 378/379). Με κύρια αιχμή την αντιστροφή: «Ο άνθρωπος κάνει τη θρησκεία, δεν κάνει η θρησκεία τον άνθρωπο». Με την αποδοχή αυτή μπορεί να «περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του», δηλαδή «γύρω από τον πραγματικό του ήλιο».
Γι' αυτό και η «κριτική του ουρανού μετατρέπεται σε κριτική της γης» και αντίστοιχα, όπως είπα, η «κριτική της θρησκείας σε κριτική του δικαίου» ή η «κριτική της θεoλογίας σε κριτική της πολιτικής». Το μόνο που εισηγήθηκα, πολύ αργότερα, ήταν να μπορεί ο καθένας να «ικανοποιεί τις θρησκευτικές και σωματικές του ανάγκες χωρίς να χώνει τη μύτη της η αστυνομία» (1875: 31).
Στο ίδιο κείμενο παρατηρούσα ότι τα άτομα «αν δεν ήταν άνισα, δεν θα ήταν και ξεχωριστά». Πρόκειται για μια παραλλαγή της παλαιότερης κοινής μας διατύπωσης: οι «κομμουνιστές κάθε άλλο παρά θέλουν να καταργήσουν» τον «ατομικό άνθρωπο» στο όνομα του «γενικού ανθρώπου» (Engels-Marx 1845/6: 71-77, 424-425).
6. Να επιμείνω: «θρησκεύεσθαι» και αστυνομοκρατία πάνε μαζί;
Η ελευθερία της σκέψης και των πεποιθήσεων επιβάλλεται να κατοχυρωθεί και κατά τη διαδικασία μετάβασης στη νέα κοινωνία ως «ελάχιστο» αστικό αίτημα: «Ο καθένας πρέπει να ικανοποιεί τις θρησκευτικές και σωματικές του ανάγκες χωρίς να χώνει τη μύτη της η αστυνομία». Επομένως, χωρίς να χάνεται από τον παρόντα ιστορικό ορίζοντα η αξίωση του «κομμουνισμού» να «απελευθερώσει τις συνειδήσεις από το φάντασμα της θρησκείας» (1875: 31). Ή, «vom religiösen Spuk»...
7. Θα εκλείψει ο χριστιανισμός στους κόλπους της σοσιαλιστικής, έστω, κοινωνίας;
Αναμφίβολα δεν θα πρόκειται για «σοσιαλισμό των παπάδων» ούτε για «χριστιανικό ασκητισμό με κάποια χροιά σοσιαλισμού», όπως επιμένουμε στο Μανιφέστο (1848: 483, 484, 480, 481), χωρίς να αποδεχόμαστε την κατηγορία που μας είχε εκτοξεύσει η αστική τάξη ότι «καταργούμε τη θρησκεία».
Αλλά και χωρίς να εισηγούμαστε κάποιο μέτρο —ώσπου να συντελεσθεί η «ολοσχερής εξαφάνιση των ταξικών αντιθέσεων»— για την «ανατροπή» του χριστιανισμού ως βοηθητικού μοχλού στην «Umwälzung του όλου συστήματος της παραγωγής». Πάντως είχα ασχοληθεί με τα «κοινωνικά αξιώματα του Χριστιανισμού» (5.9.1847: 200-201· βλ. 1867: 93), υποδεικνύοντας στη συνέχεια ότι το μονεταριστικό σύστημα είναι «ουσιαστικά καθολικό» και το πιστωτικό σύστημα «ουσιαστικά προτεσταντικό» (1894: 606). Προφανώς τέτοιοι παραλληλισμοί θα απολέσουν την ιστορική τους γείωση...
* ομότιμος καθηγητής Κοινωνικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας