• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.2°C / 22.9°C
    1 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.1°C / 19.7°C
    2 BF
    80%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.0°C / 18.8°C
    1 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 14.7°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 14.6°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 17.6°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.4°C / 14.0°C
    2 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 20.5°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 17.3°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 20.8°C
    1 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.2°C / 19.2°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 16.8°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.5°C / 19.4°C
    0 BF
    70%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 21.2°C
    0 BF
    82%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.3°C / 19.4°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.7°C / 18.3°C
    1 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.6°C / 13.6°C
    1 BF
    84%

Τώρα που η κρίση έχει κοπάσει και υπήρχε ο χρόνος για τον σχεδιασμό μιας ενιαίας οργανωτικής δομής, δυστυχώς επαναλήφθηκαν τα ίδια τραγικά λάθη και συνεστήθη και πάλι πρόχειρα και βιαστικά νέο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής

EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Το νέο «υπουργείο» Μεταναστευτικής Πολιτικής

  • A-
  • A+

Η βεβιασμένη ίδρυση υπουργείου το προηγούμενο Σάββατο, εν όψει ανασχηματισμού, επανέλαβε τα λάθη του παρελθόντος, με τον σχηματισμό οργανωτικών δομών, έχοντας κατά νου πρόσωπα και όχι την εξυπηρέτηση πολιτικών ή διοικητικών αναγκών.

Για όλους εμάς που ασχολούμαστε χρόνια με τη μετανάστευση, η ενοποίηση των υπηρεσιών μεταναστευτικής πολιτικής σε μια ενιαία πολιτική υπηρεσία ήταν ένα όνειρο.

Το 2010 με χαρά δεχτήκαμε την είδηση δημιουργίας Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής, στην οποία υπήχθησαν οι Διευθύνσεις Μεταναστευτικής Πολιτικής, Κοινωνικής Ενταξης και Ιθαγένειας του υπουργείου Εσωτερικών, ενώ την ίδια χρονιά έγινε και η πρώτη σοβαρή προσπάθεια τακτοποίησης του ζητήματος απόδοσης ιθαγένειας σε όσους πληρούν τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις ένταξης στην ελληνική κοινωνία.

Το 2011, που ξεκίνησε η πρωτοβουλία δημιουργίας υπηρεσιών ασύλου και υποδοχής, με λύπη αποδεχθήκαμε τη σύσταση και λειτουργία των υπηρεσιών αυτών στο πλαίσιο του υπουργείου Δημόσιας Τάξης (ή Προστασίας του Πολίτη) και όχι στο φυσικό τους πλαίσιο, αυτό του υπουργείου Εσωτερικών.

Η ακροδεξιά στροφή της ελληνικής κοινωνίας το 2012 έφερε ένα πισωγύρισμα στο ζήτημα της ιθαγένειας, το οποίο όμως ελπίζουμε ότι διευθετήθηκε οριστικά την προηγούμενη χρονιά με τον νόμο περί απόδοσης ιθαγένειας στους μετανάστες β’ γενιάς.

Οι υπηρεσίες ασύλου και υποδοχής ξεκίνησαν να λειτουργούν το 2013, πλην όμως με σοβαρές ελλείψεις και με τεράστια υστέρηση ως προς το σκέλος της υποδοχής, καθώς η ακροδεξιά στροφή έδινε τον πρώτο λόγο στην Αστυνομία και στην αποθάρρυνση της εισόδου των προσφύγων στη χώρα.

Το 2015 η προσφυγική κρίση και το άνοιγμα του βαλκανικού δρόμου κυριολεκτικά έφεραν σε κρίση τις υπηρεσίες, οι οποίες είχαν πλέον υπαχθεί υπό την ίδια πολιτική ηγεσία (με την προβληματική εξαίρεση της Αστυνομίας), χωρίς όμως τον σχεδιασμό και την πρόβλεψη ενός επαρκούς διοικητικού μηχανισμού που να αντέχει σε κραδασμούς, πολλώ μάλλον σε «σεισμούς» όπως ο περσινός.

Χρειάστηκε η κινητοποίηση όλου του κρατικού μηχανισμού (ακόμη και των υπηρεσιών εθνικής άμυνας), για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί η κρίση.

Με τον ν. 4375/2016 έγινε μια απόπειρα ενοποίησης των διάσπαρτων υπηρεσιών μεταναστευτικής πολιτικής. Πλην όμως η απόπειρα έμεινε χωλή, καθώς το αρχικό σχέδιο νόμου διορθώθηκε για να συσταθούν πρόχειρα και άκαιρα νέες διοικητικές δομές (Γενική Γραμματεία Υποδοχής κ.ά.) που κανένα σκοπό δεν εξυπηρετούσαν, αλλά, αντίθετα, δεν έχουν λειτουργήσει μέχρι σήμερα, με όλα τα συνεπακόλουθα για την κατάσταση της υποδοχής στη χώρα, που μας εκθέτει διεθνώς.

Τώρα, που η κρίση έχει κοπάσει και υπήρχε ο χρόνος για τον σχεδιασμό μιας ενιαίας οργανωτικής δομής, δυστυχώς επαναλήφθηκαν τα ίδια τραγικά λάθη και συνεστήθη και πάλι πρόχειρα και βιαστικά νέο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το οποίο μέλλει την επόμενη περίοδο να προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του.

Κι αν εν τέλει το λάθος αυτό δεν ήταν τραγικό, καθώς η ανάγκη για ενοποίηση των υπηρεσιών υφίσταται και κουτσά στραβά το εγχείρημα μπορεί να προχωρήσει, πάλι τελευταία στιγμή διαπράχθηκε το ατόπημα της εξαίρεσης της ιθαγένειας από την ενοποίηση των υπηρεσιών μεταναστευτικής πολιτικής.

Δυστυχώς και πάλι, χωρίς κανένα προγραμματισμό και ενώ στο αρχικό σχέδιο, όπως τουλάχιστον δημοσιοποιήθηκε, διαφαινόταν ότι η Διεύθυνση Ιθαγένειας θα ακολουθούσε ως όφειλε τη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, αφέθηκε πίσω στο κεντρικό υπουργείο Εσωτερικών, με την εσφαλμένη λογική ότι αφορά Ελληνες πολίτες.

Πλην όμως η απόδοση ιθαγένειας, ως τελευταίο σκαλοπάτι της ένταξης αλλοδαπών πολιτών ή ως διαπίστωση της ελληνικής ιθαγένειας σε πολίτες μεταναστευτικής καταγωγής, αμφίβολης ελληνικής ιθαγένειας, αποτελεί κομμάτι της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας.

Η αντίθετη εκδοχή έχει αποτέλεσμα τη διαιώνιση της ιδεολογίας περί αδιάρρηκτης συνέχειας του ελληνικού έθνους, που μπορεί να αποτυπωθεί σε ληξιαρχικές εγγραφές, τις οποίες διατηρεί το αρχειοφυλάκιο του κράτους.

Πρόκειται για ένα διακύβευμα που μία κυβέρνηση με αριστερές καταβολές, δεν θα έπρεπε να το αφήνει να αιωρείται.

Δυστυχώς, η βιασύνη για δημιουργία υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, αποτέλεσμα και της εμμονής στη συνέχιση, με άλλους νόμιμους ή νομιμοφανείς τρόπους, της πολιτικής της αποτροπής της εισόδου προσφύγων στη χώρα διά της εφαρμογής της κοινής δήλωσης Ευρώπης - Τουρκίας, οδήγησε και πάλι, επτά μήνες μετά από προηγούμενες προχειρότητες, σε νέα λάθη, που μπορεί να οδηγήσουν και σε εκπτώσεις ιδεολογιών.

* νομικός

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν αρμόζουν στη χώρα μας καταστάσεις εξαίρεσης
Οι συνθήκες εγκλωβισμού και συνωστισμού και η συνακόλουθη αδυναμία επαρκούς εξατομικευμένης προσέγγισης και μέριμνας σε άτομα που έχουν ήδη βιώσει τραυματικές εμπειρίες παραβιάζουν βάναυσα τα δικαιώματά τους.
Δεν αρμόζουν στη χώρα μας καταστάσεις εξαίρεσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναντίρρητη η ανάγκη αλλαγής στρατηγικών επιλογών στο προσφυγικό
Η κρίση του προσφυγικού αντιμετωπίστηκε με τρόπο που δημιούργησε και άλλες κρίσεις κι έτσι δεν επέλυσε κάτι με τρόπο θετικό, αποτελεσματικό, οριστικό. Με τον τρόπο που τον προηγούμενο καιρό η μία κρίση...
Αναντίρρητη η ανάγκη αλλαγής στρατηγικών επιλογών στο προσφυγικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι γεννά την Ακροδεξιά;
Oι συνέπειες των εντεινόμενων οικονομικών δυσχερειών και ανισοτήτων της καπιταλιστικής κρίσης και η συναφής αναξιοπιστία του «πολιτικού συστήματος», συγκαταλέγονται στα αίτια ανόδου των ξενοφοβικών-ρατσιστικών...
Τι γεννά την Ακροδεξιά;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο χαμένος χρόνος και οι προκλήσεις για την πολιτική
Πολύτιμος χρόνος χάθηκε ήδη. Η μείωση των ροών ας μη θεωρηθεί ένδειξη επίλυσης του προβλήματος. Θα ήταν ένα ολέθριο λάθος. Εστω και τώρα, είναι αναγκαίο ένα σαφές πολιτικό αφήγημα. Με σεβασμό στην ανθρώπινη...
Ο χαμένος χρόνος και οι προκλήσεις για την πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιδεινώνεται τραγικά η ψυχική υγεία των προσφύγων
Ο διαιωνιζόμενος εγκλωβισμός των προσφύγων στην Ελλάδα, με τον εγκλεισμό των περισσότερων από αυτούς, υπό τις γνωστές, άθλιες συνθήκες, σε hotspots και στρατόπεδα συγκέντρωσης ανά τη χώρα, με μιαν «υποδοχή»...
Επιδεινώνεται τραγικά η ψυχική υγεία των προσφύγων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο
Ηταν καλοκαίρι του 2014, όταν τα καραβάνια των προσφύγων ακολουθώντας τις γραμμές του τρένου διέσχιζαν τους Νομούς Θεσσαλονίκης και Κιλκίς για να περάσουν στη γείτονα χώρα. Ωσπου άρχισαν να μπαίνουν οι φραγμοί...
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας