Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκέψεις για την εκπαίδευση στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον

Τα χρήματα που ξοδεύονται είναι πολλά και τα αποτελέσματα κανείς δεν τα αξιολογεί, ώστε να βγουν σωστά συμπεράσματα και να οδηγήσουμε την παιδεία μας σε δρόμους που να ανταποκρίνονται στο αύριο

EUROKINISSI/ ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Σκέψεις για την εκπαίδευση στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον

  • A-
  • A+

Ποια είναι η σχέση των Φυσικών Επιστημών και των Μαθηματικών με τα μηχανήματα ενός οδοντιατρείου; Εχουν σχέση οι φυσικές επιστήμες και τα Μαθηματικά με τις καινοτόμες εφαρμογές στα αυτοκίνητα; Ποια νομίζετε ότι θα ήταν η απάντηση των μαθητών ενός σχολείου σε κάποιο από τα παραπάνω ερωτήματα;

Μήπως οι μαθητές μας καλούνται να ασχοληθούν με τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τις κατασκευές και τα Μαθηματικά αποσπασματικά και αποκομμένα από την καθημερινή ζωή; Μήπως αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος που οι Φυσικές Επιστήμες έχουν απαξιωθεί στη συνείδηση των μαθητών μας; Εχουμε πείσει τα παιδιά μας ότι η σχολική εργασία τους είναι κάτι σημαντικό για τον κόσμο;

Είναι φανερό ότι πρέπει να μας απασχολήσει το... «Πώς μπορούμε να κάνουμε τη μάθηση να αποκτήσει τέτοιο νόημα για τους μαθητές ώστε να παραμένουν στο σχολείο, να επιτυγχάνουν υψηλές επιδόσεις και να αποφοιτούν με επιτυχία από το Λύκειο προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή προς μια δουλειά της επιλογής τους», που προβλημάτισε την Judith A. Ramaley, διευθύντρια του Ιδρύματος Φυσικών Επιστημών των ΗΠΑ και τους συνεργάτες της.

Η απάντηση που δόθηκε από το Ιδρυμα, στα αδιέξοδα που προέκυψαν από τη μοναχική πορεία των φυσικών επιστημών, των μαθηματικών, της τεχνολογίας και των μηχανικών κατασκευών στα σχολεία των ΗΠΑ, ήταν η εισαγωγή μιας νέας προσέγγισης στην εκπαίδευση, η οποία σχεδιάζεται ώστε στη διδασκαλία των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών να συνδεθούν οι Τεχνολογίες και η Εφαρμοσμένη Μηχανική. Ο όρος (Science, Technology, Engineering, Mathematics) επινοήθηκε το 2001 για να σηματοδοτήσει αυτή τη νέα προσέγγιση.

Η πρόταση αυτή εγκρίθηκε γρήγορα από πολυάριθμα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και των επιστημονικών κοινοτήτων ως μια σημαντική εστίαση της εκπαιδευτικής πολιτικής στην καινοτομία και την ανάπτυξη.

Αυτό δεν είναι τυχαίο, διότι, μέσω του STEM, ο εκπαιδευόμενος αλλά και ο εκπαιδευτικός αναζητά εύλογες λύσεις-απαντήσεις μέσα από μια πολλαπλότητα «οδών».

Στα σχολεία, σπάνια προσφέρεται στα παιδιά η ευκαιρία να συμμετάσχουν σε τέτοιου είδους διαδικασίες ερωτήσεων και διαδικασίες εύρεσης λύσεων.

Σήμερα το STEM παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, δίνοντας έμφαση στην ανακαλυπτική μέθοδο, στις εργαστηριακές και ερευνητικές δραστηριότητες, έχοντας ενοποιήσει τη διδασκαλία των επιμέρους τομέων του φέρνοντας τους μαθητές πιο κοντά στις απαιτήσεις της κοινωνίας μας.

Τόσο στα πανεπιστήμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση των ΗΠΑ έχουν δημιουργηθεί κέντρα STEM καθώς και ειδικά σχολεία STEM, ενώ για την Ευρώπη η εκπαίδευση STEM αποτελεί κορυφαία επιλογή.

Βέβαια θα μας πει κανείς ότι μια τέτοια αλλαγή στο ελληνικό σχολείο δεν είναι δυνατή γιατί χρειάζονται εργαστήρια κ.λπ.

Ποια είναι όμως η πραγματικότητα σχετικά με την ύπαρξη σχολικών εργαστηρίων; Από το 2001 μέχρι το 2006 έχουν δαπανηθεί περίπου 500.000 ευρώ (3ο ΚΠΣ και εθνική συμμετοχή) για την κατασκευή και εξοπλισμό εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών για εξάσκηση των μαθητών ανά τετράδες.

Δηλαδή σε κάθε εργαστήριο υπάρχουν πολλαπλές σειρές εξοπλισμού (οχτάδες) και πλήρης εξοπλισμός για πειράματα επίδειξης, όργανα παρασκευαστηρίου, οπτικοακουστικά συστήματα κ.λπ.

Επίσης οργανώθηκε και ένας πλήρης μηχανισμός υποστήριξης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών (Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών).

Στα ίδια τα σχολεία και για κάθε εργαστήριο υπήρχε (μέχρι φέτος) και ένας υπεύθυνος για υποστήριξη (τρεις ώρες στο πρόγραμμά του κάθε εβδομάδα). Το ίδιο συμβαίνει και στον τομέα της Πληροφορικής.

Οι διάφορες συνιστώσες του STEM (Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογία, Εφαρμοσμένη Μηχανική και Μαθηματικά) στην Ελλάδα ακολουθούν τον δικό τους μοναχικό δρόμο με τα αποτελέσματα που γνωρίζουμε όλοι μας: σχολείο - φροντιστήριο - απαξίωση.

Τα χρήματα που ξοδεύονται είναι πολλά και τα αποτελέσματα κανείς δεν τα αξιολογεί, ώστε να βγουν σωστά συμπεράσματα και να οδηγήσουμε την παιδεία μας σε δρόμους που να ανταποκρίνονται στο αύριο, την ανάπτυξη, την καινοτομία και σε ένα σχολείο που να το αγαπούν οι νέοι μας.

Μήπως είναι η κατάλληλη στιγμή να αλλάξουμε πορεία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, αξιοποιώντας τις εμπειρίες αναπτυγμένων χωρών;

Τα αποτελέσματα από τις αλλαγές που γίνονται σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι βέβαια άμεσα ορατά, αλλά χαράζουν την πορεία μιας χώρας που έχει βάλει στόχους υψηλούς.

Επίσης δεν είναι δυνατόν, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα, να μην αξιολογείται συνεχώς και να διορθώνεται, έτσι ώστε να υπάρξει στο τέλος το βέλτιστο αποτέλεσμα. Νομίζουμε ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για το άλμα που χρειαζόμαστε. Η εμπειρία προηγμένων χωρών είναι... δωρεάν.

Ας τη χρησιμοποιήσουμε και να σχεδιάσουμε μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με μέλλον για την πατρίδα και τους πολίτες της.

*Φυσικοί, εκπαιδευτικοί

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Γέφυρες γνώσης»
Η αναμφισβήτητη σήμερα σημασία του ανθρώπινου κεφαλαίου για την ανάπτυξη των χωρών γίνεται ακόμη πιο εμφανής στον βαθμό που η γνώση διαχωρίζεται στο κωδικοποιημένο σκέλος της και στο άρρητο, αυτό δηλαδή που...
«Γέφυρες γνώσης»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
240 εκατ. για την έρευνα
​Η δρομολόγηση του Ελληνικού Κέντρου Ερευνας και Καινοτομίας φαίνεται πολύ ελκυστικό εγχείρημα, και είναι. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα επιχειρείται η ίδρυση ενός «ανεξάρτητου, ευέλικτου και αξιοκρατικού...
240 εκατ. για την έρευνα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
Την πλήρη αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος έχει στόχο ο εθνικός διάλογος που ξεκινά επισήμως μέσα στην εβδομάδα, ενώ αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, στις 28 Δεκεμβρίου, αναλαμβάνει η επιτροπή του Εθνικού...
Εθνικός διάλογος για την παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
Η αναδιαμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ με τις συνέργειες ιδρυμάτων που οδηγούν σε σχηματισμούς μεγάλου μεγέθους και ισχυρής διεπιστημονικότητας είναι ο μόνος βιώσιμος δρόμος για τη διαμόρφωση ισχυρών ακαδημαϊκών...
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Στον αστερισμό της παράνοιας»
Ο Στέργιος Σαββίδης γεννήθηκε το 1941 στο Αρμενοχώρι Φλώρινας. Ο πατέρας και ο θείος του στρατεύτηκαν οικογενειακώς στην Αντίσταση και διώχθηκαν μετά την Κατοχή για τα φρονήματά τους. Μετά το Γυμνάσιο σπούδασε...
«Στον αστερισμό της παράνοιας»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πέντε σημεία για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
Εν όψει των προγραμματικών δηλώσεων του νέου υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου, αύριο, σωστά μεν έχει επισημάνει ο υπουργός ότι χρειάζεται αλλαγή στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και στον τρόπο εισαγωγής...
Πέντε σημεία για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας