Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αναγκαία η δομική αλλαγή στη διαμόρφωση της Βουλής

Αναγκαία η δομική αλλαγή στη διαμόρφωση της Βουλής

  • A-
  • A+

Σε μια εποχή που οι τεχνοκράτες των αγορών επιδιώκουν την υποταγή της πολιτικής στα οικονομική συμφέροντα και όχι τις κοινωνικές ανάγκες, με έντονη την επικοινωνιακή προβολή της διαφθοράς των πολιτικών που αυτοί διαμόρφωσαν συλλήβδην στη πολιτική και έχοντας στόχο την αλλαγή του εκτελεστικού σκέλους του πολιτικού συστήματος απο εκλογικό σε επιλεκτικό μεταξύ προεπιλεγομένων τεχνοκρατών, όπως φαίνεται και από το περιεχόμενο των διατλαντικών συμφωνιών (ΤΤΙΡ και CETA π.χ.) οφείλουμε, ευκαιρίας διθείσης, να αντιδράσσουμε πολιτικά και όχι μικροπολιτικά.

Ι. Η Εφαρμογή της Απλής Αναλογικής: θεμελιακό θεσμικό καθήκον

Η εφαρμογή επομένως της αναλογικής εκπροσώπησης της ψήφου με τον εκλεγόμενο αντιπρόσωπο των εκλογέων-πολιτών είναι θεμελιακό καθήκον για την προάσπιση της πολιτικής σήμερα.

Έτσι, απαιτειται πολύ δικαιότερη κατανομή εδρών σε αντιστοιχία με τους ψήφους του σε κάθε κόμμα.

Ορθά λοιπόν η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή την εφαρμογή της απλής αναλογικής για ψήφιση.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης δυστυχώς διαφαίνεται ότι δεν ασκούν δημιουργική αντιπολίτευση αλλά στείρα μικροπολιτική άρνηση σε θέματα ζωτικής σημασίας. 

Θέλω να διαψευστώ.

ΙΙ. Η μείωση του ηλικιακά ορίου εκλέγειν και εκλέγεσθαι

Απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιπροσωπευτική εκφραση της αναλογικής εφαρμογής ψήφου με κομματικές έδρες αποτελεί η ανανέωση ηλικιακά του εκλογικού συστήματος

Είναι προφανές ότι η ωρίμανση των νέων συμπολιτών μας απαιτεί τη πολιτική εκλογική τους έκφραση. 

Και θα εμπλουτίσει με νέες κοινωνικές εμπειρίες και πολιτικές νοοτροπίες το «γερασμένο» και απογοητευμένο σήμερα εκλογικό σώμα. 
Δυστυχώς δεν τολμήθηκε κάτι πιο ριζοσπαστικό. Να μειωθεί και το όριο εκλογιμότητας στα 21 χρόνια των συμπολιτών μας. 

Η σημερική εμπειρία και γνώση των νέων δεν μποτρεί να περιορίζεται από παραδοσιακές ιδεοληψίες για την πολιτική ικανότητα τους. 

ΙΙΙ. Η υποταγή της δημοκρατίας στη «κυβερνησιμότητα»

Στα πλαίσια που αρχικά επεσήμανα εφευρέθηκε η αρχή της «κυβερνησιμότητας». 

Προβάλλεται έντονα από τους πολιτικούς σχηματισμούς που συντάσσονται με τον σημερικνό οικονομικό παγκοσμιοποιημένο κυβερνητικό ελιτισμό, χάριν του ρυθμιστικού ελέγχου της ψήφων πολιτών, υποβαθμίζοντας την αξία τους.

Ειδικότερα στη δική μας εκλογική διαδικασία εκφράζεται σε τρία στοιχεία της. 

Α. Το «πλαφόν»

Η ύπαρξη ένος πλαφόν ψήφων για την ένταξη στη Βουλή συμμετεχόντων εκλογικά κομμάτων, περιορίζει την αποτελεσματικότητα της εκλογικής επιλογής του σωμάτος

Εφαρμόζεται όλο και περισσότερο στις ευρωπαϊκές και άλλες χώρες με στόχο τον έλεγχο τηου εκτελεστικού σκέλους της Δημοκρατίας από τις οικονομικές προτεραιότητες.

Διότι έτσι ελέγχεται η κοινοβουλευτικός έλεγχος της εκτελεστικής εξουσίας και άρα παραβιάζεται η αρχή της διάκρισης των εξουσιών.

Είναι γέννημα θρέμμα περιορισμού δράσεων και επιλογών της παγκοσμιοποιημένης οικονομικής διαχείρισης στη κοινωνία με θεσμικό τρόπο. 

Ειδικότερα στην Ελλάδα υπάρχουν δύο αφελή επιχειρήματα για την διατήρηση του «πλαφόν».

1. Εθνικοί λόγοι

Θα κόμιζα γλαύκες στην Αθήνα αν έλεγα το αυτονόητο: Η εθνικιστική ριζοσπαστικοποίηση πρόερχεται συνήθως ως αποτέλέσμα αποκλεισμού μειονοτικών ομάδων από την νόμιμη πολιτικη συμμετοχή ελλήνων υπηκόων με διαφορετική εθνική ταυτότητα που οφείλουμε να αποδεχτούμε. 

Έτσι περιορίζουμε την εθνικιστική επιχειρηματολογία οποθενδήποτε προερχόμενη. 

Άλλωστε είναι έμμεσος πολιτικός περειορισμός συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος. 

Επικουρικά επισημαίνω ότι σε πολλές χώρες τα ειδικότερα μειονοτικά κόμματα και συμμετέχουν και ασκούν σύννομα τα συνταγματικά τους δικαιώματα. 

Ειδικότερα στη Βαλκανική στη Βουλγαρία είναι δεύτερο κόμμα ο πολιτικός σχηματισμός Τούρκων ιθαγενών και στη FYROM αλβανικά κόμματα όχι μόνο συμμετέχουν ενεργά αλλά και σε σχέση με την επίλυση του ονόματος της χώρας είναι πολύ πιο μετριοπαθή.

2. Ο περιορισμός της εκλογικής βούλησης με το περιορισμό για δήθεν φαιδρά η επικίνδυνα κόμματα, μικρής πολιτικής εμβέλειας  

Η Δημοκρατία έχει λύσεις. Γιατί πιστεύει στο διάλογο και έτσι διαμορφώνεται η κρίση του πολίτη. 

Άρα είναι αφελέστατη η επιχειρηματολογία αυτή. Παιδική θα 'λεγα. 

Αντίθετα σοβαρά μικρά κόμματα τίθενται στο περιθώριο και δεν συμμετέχουν στη σύνθεση του πολιτικού κάδρου της χώρας.

Και επικουρικά να σημειώσω ότι έχουμε ακόμα και στη σημερινή Βουλή κόμματα που μέχρι πρόσφατα κάποια και λίγο προηγούμενα κάποια άλλα ανήκαν στην κατηγορία αυτή. 

Β. Ο βιασμός της Δημοκρατίας με το bonus

O βαθύτατος βιασμός της συνταγματικής τάξης και της Δημοκρατίας γενικότερα αποτελεί, χάριν της δήuεν κυβερνησιμότητας, η απόδοση ex officio  και όχι από το εκλογικό σώμα του 1/6 του αριθμού των εκλεγομένων βουλευτών στο πρώτο κόμμα, το γνωστό bonus. 

Αυτό αποτελεί νομοθετικό πραξικόπημα σε βάρος της λαϊκής κυριαρχίας, κατά το Σύνταγμα. 

Η κατάργησή του αποτελεί επαναφορά της διαδικασίας των εκλογών στη συνταγματική της νομιμότητα

Επικουρικά να επισημάνω ότι η κυβερνητική σταθερότητα ως αιτία της εφαρμογής του μας οδήγησε τόσα χρόνια στο δικομματισμό της άνετης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας της Κυβέρνησης, που περιόριζε τον καθημερινό συνταγματικό έλεγχο των επιλογών τους, χωρίς μάλιστα αναστροφή των αποτελεσμάτων και μας έφερε στη σημερινή κατάσταση. 

Γ. Η γεωγραφική αναφορά της ψήφου

Τέλος οφείλουμε να επικαιροποιήσουμε τη γεωγραφική αναφορά των εκλογέων. 

Αποτελεί αναχρονισμό η διατήρηση του παλιού νομαρχιοκεντρικού μοντέλου στο προσδιορισμό της εκλογικής περιφέρειας, πόσο μάλλον που η Νομαρχία νομοθετικά καταργήθηκε.

Κατ’ αρχήν να επισημάνω ότι χρειάζεται γενικότερη αναμόρφοση σε γεωγραφικό επίπεδο των εκλογικών περιφερειών με κριτήριο την νέα αιρετή περιφερειακή συγκρότηση της χώρας. 

Χρειάζεται μελέτη και θεωρώ νομικά ότι μπορεί να αποτελέσει νόμο χωρίς τις ειδικές εκλογικές πλειοψηφίες.

Όμως σήμερα, διατηρώντας το παλιό αυτό μοντέλο των εκλογικών περιφερειών διαμορφώνονται εκλογικές περιφέρειες με διαφορετική ψηφολεκτική σύνθεση και τοπικά ενδιαφέροντα. 

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Β΄Περιφέρεια Αθήνας (από Ν. Ιωνία μέχρι Εκάλη), η περιφέρεια του υπολοίπου Αττικής (που περιέχει τόσο τη Δυτική Αττική όσο και τα Μεσόγαια). 

Και το ακραίο παράδειγμα: που για λόγους εκλογικούς η Ερμιονίδα και τα Κύθηρα να ανήκουν στην Α’ Πειραιά....!!!

Ως Οικολόγοι Πράσινοι θέλουμε να βάλουμε τις βάσεις για ένα πρότυπο Βιώσιμης Ευημερίας, στηριγμένο στη διεύρυνση της δημοκρατίας, την αλληλεγγύη, τα συλλογικά αγαθά, την ποιότητα ζωής ως δικαίωμα για όλους ανεξάρτητα από αγοραστική δύναμη.
Για ένα Νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο που να αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους πολίτες, να εξασφαλίζει τη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων και να ξαναδίνει στη δημοκρατία το πραγματικό της νόημα.

* Μέλος της Ε.Γ. των Οικολόγων Πράσινων, μέλος της Ομάδας Θεσμών & Δημοκρατίας των ΟΠ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκλογικός νόμος και συνταγματική αναθεώρηση
Λύνοντας ένα πολιτικό πρόβλημα της τρέχουσας συγκυρίας μέσω της αναθεώρησης μιας επιτυχημένης συνταγματικής διάταξης, ενδεχομένως να δημιουργούμε προβλήματα που δεν προβλέπουμε τώρα και δεν μπορούμε να...
Εκλογικός νόμος και συνταγματική αναθεώρηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αναθεώρηση του Συντάγματος ως εργαλείο κατάργησης του εκλογικού νόμου
Ο ισχύων εκλογικός νόμος που προσομοιάζει σε σύστημα απλής αναλογικής δεν εφαρμόστηκε στις εκλογές της 7 Ιουλίου, αλλά θα πλαισιώσει τις προσεχείς εκλογές, ακόμη και αν έχει εν τω μεταξύ τροποποιηθεί από τη...
Η αναθεώρηση του Συντάγματος ως εργαλείο κατάργησης του εκλογικού νόμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ατολμος εκλογικός νόμος
Συνήθως οι χειρισμοί των κυβερνήσεων που καταθέτουν και ψηφίζουν εκλογικούς νόμους στρέφονται στο τέλος εναντίον τους. Γιατί οι προβλέψεις αφορούν υπολογισμούς, επόμενης ή μεθεπόμενης εκλογής, μικροκομματικών...
Ατολμος εκλογικός νόμος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ευκαιρία για εξυγίανση του πολιτικού συστήματος
Παρέχεται η ευκαιρία με την αναθεώρηση του Συντάγματος, που προτείνει η κυβέρνηση, να αναθεωρηθεί το άρθρο 55, που επιτρέπει στην εκάστοτε κυβέρνηση να αλλάζει τον εκλογικό νόμο και να τον φέρνει στα «μέτρα»...
Ευκαιρία για εξυγίανση του πολιτικού συστήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί δεν άλλαξε το εκλογικό σύστημα;
Γιατί παραμένει σε ισχύ ένα αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό εκλογικό σύστημα, το οποίο ταυτόχρονα αλλοιώνει καθοριστικά τον εκάστοτε συσχετισμό πολιτικών δυνάμεων και νοθεύει τους βασικούς όρους της...
Γιατί δεν άλλαξε το εκλογικό σύστημα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπάρχει αντικείμενο πολιτικής ενότητας στον ΣΥΡΙΖΑ;
Η κυβέρνηση έκανε μια πολύ δύσκολη επιλογή με την υπογραφή της νέας συμφωνίας, που εμπεριέχει, μεταξύ άλλων, αρκετά υφεσιακά μέτρα. Στόχος αυτής της συμφωνίας ήταν, και είναι, η διάσωση της χώρας και του λαού...
Υπάρχει αντικείμενο πολιτικής ενότητας στον ΣΥΡΙΖΑ;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας