• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.1°C / 18.9°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.8°C / 17.8°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 11.0°C
    2 BF
    93%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.2°C / 10.0°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 16.1°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 3.9°C / 11.7°C
    1 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    3 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.0°C / 18.3°C
    3 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    3 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    1 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 16.0°C
    2 BF
    51%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.2°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 15.0°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.2°C / 16.7°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    71%
Η αιώνια λιακάδα… στο μυαλό των μαθητών

Η αιώνια λιακάδα… στο μυαλό των μαθητών

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τέλος Ιουνίου, παρέες εφήβων συνωστίζονται στις στάσεις των λεωφορείων, χαρούμενες και θορυβώδεις προς την έξοδο για τη θάλασσα.

Κλειστά τα σχολεία, κλειστά τα βιβλία, κι οι τσάντες τους έχουν μόνο πετσέτες και αντηλιακά. «Ελευθερία, ρε φίλε», λένε μεταξύ τους.

Στις γειτονιές, κοντά στις πανεπιστημιουπόλεις, άλλοι νέοι, μαζί με τους γονείς τους, ψάχνουν στα στενά να βρουν κάποια οικονομική περίπτωση σπιτιού για να νοικιάσουν.

Καλά αυτοί που πέρασαν. Αυτοί που δεν πέρασαν, τι κάνουν; αναρωτιέμαι.

«Είτε πέρασαν είτε δεν πέρασαν, παιδιά και γονείς είναι περισσότερο προβληματισμένοι και επιφυλακτικοί από ποτέ…» μου λέει η Εφη Ριζά, φιλόλογος και «ψυχή» των εκδόσεων Εναστρον, που έχει μεγάλη πείρα από τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων.

Την ξέρω χρόνια και τη θυμάμαι πάντα την εποχή των πανελλαδικών να «δίνει εξετάσεις» κι αυτή μαζί με τα παιδιά που «προπονεί». Να μοιράζεται την αγωνία και τους φόβους τους.

«Αν οι γονείς και τα παιδιά είχαν να επιλέξουν αυτή τη στιγμή ανάμεσα σε μια καλή δουλειά ή μια καλή σχολή, δεν είμαι σίγουρη ότι θα διάλεγαν το δεύτερο.

Η αίγλη της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης φαίνεται να απαξιώνεται περισσότερο από ποτέ. Κι όλα αυτά ξεκινούν από το σχολείο.

Πώς να μην αισθάνονται τα παιδιά ότι κάνουν καταναγκαστικά έργα όταν πολλοί καθηγητές του σχολείου λειτουργούν ως αντι-πρότυπα, χωρίς όραμα για τους μαθητές τους;» μου λέει και συνεχίζει: «Επίσης τα παιδιά βιώνουν κι αυτά την οικονομική κρίση και το οικογενειακό άγχος για την επιβίωση. Πώς να σχεδιάσουν ανεμπόδιστα το μέλλον τους χωρίς να επηρεάζονται από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της οικονομικής ανασφάλειας; Δεν γίνεται. Προβληματισμένοι γονείς, προβληματισμένα παιδιά».

Πρόσφατα διάβασα ένα άρθρο για την Κάθριν Μέρσεθ, καθηγήτρια Παιδαγωγικών στο Χάρβαντ.

Ο τρόπος διδασκαλίας τον οποίο προτείνει έχει προκαλέσει ενδιαφέρον.

Υιοθετεί ένα σύστημα διδασκαλίας όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί αλλάζουν ρόλους.

Ο ένας διδάσκει τον άλλον και μοιράζονται την ευθύνη για τη διδασκαλία.

«Οι μαθητές δεν νοιάζονται για το πόσα πολλά ξέρεις. Πρώτα νοιάζονται για το αν νοιάζεσαι γι’ αυτούς», λέει η Μέρσεθ τονίζοντας: «Αν τους υπολογίζεις, σε υπολογίζουν».

Το πρόβλημα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι χρόνιο και ενώ αποτελεί για κάθε κυβέρνηση προτεραιότητα δεν έχει εκείνα τα αποτελέσματα που εκπαιδευτικοί και μαθητές θα ήθελαν.

Αγώνες έχουν δοθεί από εκπαιδευτικά και μαθητικά κινήματα, αλλά τα ζητήματα της Παιδείας είναι ακόμα πολλά και περίπλοκα.

Σαφώς καθηγητές και δάσκαλοι δεν είναι κάποιοι υπεράνθρωποι, με όλα τα προβλήματα τους λυμένα, για να μπορούν να αντεπεξέλθουν ψυχή τε και σώματι στη διδασκαλία των παιδιών.

Το έργο τους είναι δύσκολο και γίνεται κάτω από αντίξοες συνθήκες. Απαξιωμένοι κάποιες φορές από την κοινωνία αλλά και από το κράτος.

Η υπερπροβολή δε κάποιων «άσχημων» περιπτώσεων φέρνει ιδιαίτερη δυσφορία στην κοινή γνώμη για το τι γίνεται στα σχολεία.

Αν όμως απαξιώσουμε τον θεσμικό και λειτουργικό ρόλο του δασκάλου και του καθηγητή, πώς θέλουμε τα παιδιά μας να τους δείξουν ενδιαφέρον και προσοχή;

Απ’ ό,τι φαίνεται, τα παιδιά στα 17 τους, και μάλιστα όσο είναι ακόμα στο περιβάλλον του σχολείου, θα έχουν το δικαίωμα ψήφου.

Πώς θα αποτυπωθεί η ψήφος τους; Θα επηρεαστεί από το δυσάρεστο κλίμα που υπάρχει σήμερα στα σχολεία;

Οι έφηβοι σαφώς και δικαιούνται να ψηφίζουν και η ψήφος τους ίσως αποδειχθεί εποικοδομητική για την κοινωνία.

Αλλωστε έρευνες έχουν δείξει ότι η συμμετοχή τους στην εκλογική διαδικασία παροτρύνει και τους γονείς να συμμετάσχουν.

Αναρωτιέμαι, αν ο εθνικός διάλογος που έχει ανοίξει για την Παιδεία θα μπορέσει να φέρει κάποια ουσιαστικά αποτελέσματα στον τρόπο λειτουργίας των σχολείων ή θα μείνει απλώς ένας ακόμα διάλογος.

Ενα ξεθωριασμένο πια σύνθημα έξω από το παλιό υπουργείο Παιδείας στη Μητροπόλεως: «Συνδιαλέγομαι, συνδιαλέγεσαι, συνδιαλέγεται... αποφασίζουν».

«Ο μόνος τρόπος», σύμφωνα με την Κάθριν Μέρσεθ, «για να ανταποκριθούν τα σχολεία στις ανάγκες των μαθητών είναι να έχουμε συνειδητοποιημένους και αφοσιωμένους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται σοβαρά για τους μαθητές».

Τι θα φέρει, άραγε, ο καινούργιος Σεπτέμβρης στους ηλιοκαμένους μαθητές και τους ξεκούραστους εκπαιδευτικούς;

Θα ανταποκριθεί η εκπαιδευτική κοινότητα και το ελληνικό σχολείο στις προκλήσεις των καιρών;

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι... μεταβατικές πανελλαδικές
Tο ενδιαφέρον γονέων και μαθητών του Λυκείου εστιάζεται στο νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. Σύμφωνα με τους εμπνευστές του, είχε σκοπό να επιλύσει τα...
Οι... μεταβατικές πανελλαδικές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
Ο Ζαν Ζακ Ρουσό τονίζει πως στη «φυσική» κατάσταση οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι και πως οι εγγενείς διαφορές που υπάρχουν στα προσωπικά «χαρίσματα» δεν θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνική ισότητα, εφόσον η...
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, και τώρα τι;
Με τον νόμο 3966/2011 για τα Πρότυπα Πειραματικά συγκροτείται μια διοικητική δομή άμεσα εξαρτημένη από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας, η περιλάλητη ΔΕΠΠΣ και τα ΕΠΕΣ. Παρακάμφθηκαν όλες οι ασφαλιστικές δικλίδες...
Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, και τώρα τι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση
Kάθε παιδί έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να συμμετάσχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, δικαίωμα υπερσυνταγματικής ισχύος, άρρηκτα δεμένο με τη φύση του δυτικού ανθρώπου, αλλά επιπλέον, η συνταγματική κατοχύρωση...
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας