Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εδώ φάγατε ολόκληρο το αρνί, το κεφάλι σάς πείραξε;

Οι «αναρμόδιοι» είναι όχι μόνο υπεύθυνοι αλλά και οι ηθικοί αυτουργοί για το προσφυγικό

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Εδώ φάγατε ολόκληρο το αρνί, το κεφάλι σάς πείραξε;

  • A-
  • A+

Από την προηγούμενη εβδομάδα, οι αναφορές των ΜΜΕ στη Λέσβο για το προσφυγικό επικεντρώνονται σε «ξεσηκωμούς», «χρυσαυγίτες» και «αναρμόδιους», με έμφαση στο «δώρο» της κεφαλής αρνιού. Και όταν όλοι προτιμούν να βλέπουν το δάχτυλο που δείχνει ή να στρουθοκαμηλίζουν, καλό είναι να ξαναθυμηθούμε γεγονότα και αξίες για να μπορέσουμε να έχουμε μια πλήρη εικόνα και όχι να βλέπουμε μόνο μέσα από τον παραμορφωτικό καθρέφτη που πάντα απαντά επιβεβαιώνοντας αυτό που θέλουμε.

Σημείο πρώτο: Ο «χρυσαυγιτισμός» ως Λόγος περί προσφυγικού δεν είναι περιθωριακό φαινόμενο. Ηταν πάντα ο κυρίαρχος λόγος στα ΜΜΕ και στην άσκηση πολιτικής εξουσίας. Χωρίς αυτόν δεν υπάρχει, αντίθετα χάρη σε αυτόν αυξάνεται. Και για να είμαστε πιο ακριβείς, αν δεν υπήρχε η τωρινή πολιτική των εγκλημάτων κατά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με τις φυλακές-κέντρα «υποδοχής», τη συμφωνία με την Τουρκία και τις επαναπροωθήσεις, τον χωρισμό των ανθρωπίνων ψυχών σε δυο κατηγορίες (τους επιλέξιμους και μη), τότε ο «χρυσαυγιτισμός» δεν θα έβρισκε γόνιμο έδαφος να ανθήσει. Τώρα απλώς ακολουθεί τα πρότυπα αξιακά και συμπεριφοράς των «από πάνω».

Σημείο δεύτερο. Ο «χρυσαυγιτισμός» λειτουργεί πάντα υπέρ των συμφερόντων των εκμεταλλευτών, στηρίζοντας πολιτικές ταξικές, μνημονιακές. Είναι το ύστατο καταφύγιο της πιο ακραίας μορφής καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, όπως έχει δείξει τόσο ιστορικά όσο και με την πρόσφατη εμπειρία από το τι προτείνει και τι ψηφίζει στη Βουλή αυτή η συμμορία.

Αν όμως πρώτα η τωρινή πολιτική εξουσία δεν δημιουργούσε τις συνθήκες κατεδάφισης του κράτους πρόνοιας για το προσφυγικό και αντικατάστασής του από μια κοινωνία των «πωλητών», αν η τοπική εξουσία δεν έπαιζε το παιχνίδι της συναλλαγής προς άγραν πελατείας, αν δεν συντηρούσε την υπερεκμετάλλευση του «ένα μπουκάλι νερό τρία ευρώ», τότε ο «χρυσαυγιτισμός» θα είχε λουφάξει.

Ναι, οι «αναρμόδιοι» είναι όχι μόνο υπεύθυνοι αλλά και οι ηθικοί αυτουργοί. Και όχι μόνο αυτό, αλλά κώφευαν εδώ και ένα χρόνο, αποδεικνύοντας ότι όχι μόνο δεν πιάστηκαν εξαπίνης αλλά τελικά ήταν μια σχεδιασμένη πολιτική. Θυμίζω γεγονότα από αντίστοιχα δελτία Τύπου:

1. 11/6/2015, ως «Αλλος δρόμος» ζητάμε ενεργοποίηση κρατικών δομών για το προσφυγικό, γιατί η Λέσβος προορίζεται να «γίνει αποθήκη βασανισμένων ψυχών».

2. Αρχές Σεπτεμβρίου 2015. Καλούμαστε σε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο που πρώτα το έμαθαν (πώς;) «ομάδες πολιτών», οι οποίοι και έκριναν σκόπιμο να μας «καλοσωρίσουν». Η αστυνομία εκείνες τις μέρες θα γραφτεί στην επίσημη διεθνή έκθεση της Υπατης Αρμοστείας για τις «υπηρεσίες» της στο κίνημα αλληλεγγύης.

3. Οκτώβριος 2015. Δυο επιστολές προς τον δήμαρχο που λένε τα εξής: «Την ίδια μέρα που στη Βουλή, για μια ακόμη φορά, ψηφίζονταν νόμοι εφαρμογής μιας μνημονιακής πολιτικής που θα οδηγήσει σε περαιτέρω φτωχοποίηση τον λαό, ο δήμαρχος Λέσβου μαζί με αρμόδιους παράγοντες της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης εγκαινίαζε μια πολιτική διαχείρισης του προσφυγικού δοκιμασμένη στο παρελθόν, με νωπές ακόμα τις συνέπειες της αποτυχίας της στον λεσβιακό λαό. Ρωτάμε τον δήμαρχο Λέσβου:

• Είναι υπέρ της πολιτικής «διαλογής» των βασανισμένων ψυχών από έναν μηχανισμό που θα ελέγχεται από ξένους «ειδικούς», της πολιτικής των βίαιων επαναπροωθήσεων, δοκιμασμένη στο παρελθόν με πολλά ανθρώπινα θύματα;

• Γιατί «ξέχασε» το αίτημα του ελεγχόμενου ανοίγματος του φράκτη του Εβρου;

• Γιατί δεν διεκδίκησε το σύνολο ή μέρος των κονδυλίων της Ε.Ε. για την αντιμετώπιση του προσφυγικού, για την ενδυνάμωση των δημοτικών δομών κοινωνικής πρόνοιας και αλληλεγγύης;

• Εχει υπογράψει συμβάσεις-μνημόνια οικονομικής χρηματοδότησης σε ΜΚΟ για τη λειτουργία κέντρων υποδοχής ή συνδράμει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη μεταφορά της ευθύνης αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης από τις δημοτικές δομές σε ΜΚΟ, ενώ την ίδια στιγμή αποτρέπει συλλογικότητες αλληλέγγυων από το να επιτελούν την ανθρωπιστική τους προσφορά;

• Ελέγχει τη λειτουργία δομών των ΜΚΟ ως προς τη διαφάνεια στις προσλήψεις και την αποτελεσματικότητά τους;

• Εχει ο ίδιος ή άλλα μέλη της δημοτικής αρχής συμμετοχή ως μεσολαβητές σε αδιαφανείς και ανεξέλεγκτες διαδικασίες προσλήψεων σε ΜΚΟ που δραστηριοποιήθηκαν προσφάτως στο νησί μας;

Σε τελική ανάλυση, έχει αλλάξει η πολιτική του στο θέμα, και από οδηγός μιας αντιμετώπισης που έγινε σύμβολο αλληλεγγύης (και την οποία στηρίξαμε δημοσίως) τώρα μετατρέπεται σε εντολοδόχος των φορέων και εφαρμοστής της δοκιμασμένης και αποτυχημένης πολιτικής της Ε.Ε.;». Τα παραπάνω, γιατί καλό είναι να μην ξεχνάμε.

*Επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης Λέσβου «Ο άλλος δρόμος», αν. καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου

ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν αρμόζουν στη χώρα μας καταστάσεις εξαίρεσης
Οι συνθήκες εγκλωβισμού και συνωστισμού και η συνακόλουθη αδυναμία επαρκούς εξατομικευμένης προσέγγισης και μέριμνας σε άτομα που έχουν ήδη βιώσει τραυματικές εμπειρίες παραβιάζουν βάναυσα τα δικαιώματά τους.
Δεν αρμόζουν στη χώρα μας καταστάσεις εξαίρεσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί πρέπει να προτείνουμε ένα ευρωπαϊκό σύστημα υποδοχής
Η ανακίνηση του θέματος επαναφοράς της Ελλάδας στη Συνθήκη του Δουβλίνου μπορεί να προέκυψε με αφορμή τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στη Γερμανία: την ήττα ουσιαστικά του CDU από την Εναλλακτική για τη...
Γιατί πρέπει να προτείνουμε ένα ευρωπαϊκό σύστημα υποδοχής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναντίρρητη η ανάγκη αλλαγής στρατηγικών επιλογών στο προσφυγικό
Η κρίση του προσφυγικού αντιμετωπίστηκε με τρόπο που δημιούργησε και άλλες κρίσεις κι έτσι δεν επέλυσε κάτι με τρόπο θετικό, αποτελεσματικό, οριστικό. Με τον τρόπο που τον προηγούμενο καιρό η μία κρίση...
Αναντίρρητη η ανάγκη αλλαγής στρατηγικών επιλογών στο προσφυγικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο
Ηταν καλοκαίρι του 2014, όταν τα καραβάνια των προσφύγων ακολουθώντας τις γραμμές του τρένου διέσχιζαν τους Νομούς Θεσσαλονίκης και Κιλκίς για να περάσουν στη γείτονα χώρα. Ωσπου άρχισαν να μπαίνουν οι φραγμοί...
Το Κιλκίς δείχνει τον δρόμο και τον τρόπο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία του δρόμου
Τι σου είναι η ιστορία, η διαδρομή και το αποτύπωμά της στον χρόνο. Πρωί Σαββάτου περπατώ στον παραλιακό δρόμο της Επάνω Σκάλας, στη Μυτιλήνη. Κάποιοι, πρόσφυγες, μετανάστες, με τα καλάμια του ψαρέματος...
Η ιστορία του δρόμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υποκείμενα δικαιωμάτων οι πρόσφυγες και όχι «αντικείμενα» για εγκλεισμό και επαναπροώθηση
Την ίδια στιγμή που τα προσφυγικά/μεταναστευτικά κύματα φαίνεται να μετακινούνται ξανά, η κυβέρνηση επιχειρεί να διαχειριστεί τους πάνω από 60.000 εγκλωβισμένους πρόσφυγες με διευθετήσεις ποικίλων μορφών,...
Υποκείμενα δικαιωμάτων οι πρόσφυγες και όχι «αντικείμενα» για εγκλεισμό και επαναπροώθηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας