• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.9°C / 10.1°C
    1 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -1.2°C / 3.0°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 10.7°C
    3 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 3.1°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 2.4°C
    4 BF
    93%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -2.0°C / 1.8°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -4°C -4.3°C / -3.6°C
    4 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 8.6°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.9°C / 12.0°C
    2 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    3 BF
    85%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 15.7°C
    4 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 1.2°C / 1.2°C
    5 BF
    94%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    5 BF
    75%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 2.9°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 5.6°C
    2 BF
    89%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 12.8°C
    2 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 10.3°C
    3 BF
    79%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 2.1°C
    2 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -1.3°C / 3.2°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    2 BF
    81%

Η δύναμη της τελείας.

  • A-
  • A+

Μάθαμε τέλος πάντων στίξη… Κι ωστόσο είναι χιλιάδες αποσιωπητικά, τ’ αστέρια κάθε βράδυ… Τι να πούμε; Που να βάλουμε μια παύλα;…

Γιάννης Ρίτσος

Η τελεία, το σημείο στίξης που όλοι μάθαμε από παιδιά να χρησιμοποιούμε για να ολοκληρώσουμε μια πρόταση, εξαφανίζεται ολοένα και περισσότερο από τον γραπτό λόγο του διαδικτύου. Η ολοφάνερη αποφυγή της τελείας στα μηνύματα και στα σχόλιά μας στα μέσα ηλεκτρονικής δικτύωσης είναι ένα φαινόμενο των άνευ σημείων στίξης κοφτών προτάσεων που προτιμούν οι χρήστες των site με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Μια μόδα που εισήγαγε ο «συντακτικός κανόνας» του Facebook και του Twitter.

Στα σύντομα μηνύματα που στέλνουμε είναι εμφανές ότι οι περισσότεροι από μας αποφεύγουμε να βάλουμε τελεία. Γιατί στ’ αλήθεια γίνεται αυτό;

Ο Ντέιβιντ Κρίσταλ έχει γράψει πάνω από εκατό βιβλία γλώσσας και υπήρξε διευθυντής του Shakespeare Globe Theater στο Λονδίνο. Είναι ένας άνθρωπος που πραγματικά καταλαβαίνει την αξία της παράδοσης της γλώσσας. Η σταδιακή «εξαφάνιση» της τελείας άρχισε να τον προβληματίζει. «Συγκεκριμένα», λέει ο καθηγητής Κρίσταλ, «η τελεία έχει εξελιχθεί σ’ ένα “όπλο”. Στον γραπτό ηλεκτρονικό λόγο δηλώνει ειρωνεία, εμπάθεια, απόρριψη, ακόμη και επιθετικότητα».

Οταν ακυρώνεται ένα ραντεβού που επιθυμούσες πολύ, η απάντησή σου θα πρέπει να έχει μια τελεία για να δείξεις την ενόχληση σου. Αλλο το «Καλά» και άλλο το «Καλά.»

Η τελεία έχει τη συναισθηματική φόρτιση που συνήθως χρησιμοποιείται από τους χρήστες του διαδικτύου για να δηλώσει κάτι οριστικό. Για τους χρήστες, δεν είναι ανάγκη να βάλεις τελεία για να κάνεις σαφές κάτι απλό και καθημερινό. Είναι ένα ηλεκτρονικό εργαλείο που δηλώνει κάτι σοβαρό. Οπως λες: « Φεύγω. Τελεία.». Ενα σημείο στίξης που μπορεί να σημαίνει: «Δεν έχω τίποτα άλλο να πω».

Από το 1990 και μετά, το διαδίκτυο δημιούργησε ένα νέο «ήθος» γλωσσικής ελευθερίας στις προσωπικές σχέσεις με σημεία στίξης και προσωπάκια (emoticons) για να το υποστηρίξουν, καταπατώντας τους γραμματικούς κανόνες. Η ευκολία αυτή κατήργησε την πλούσια έκφραση συναισθημάτων που έχει η γλώσσα μας.

Ομαδοποίησε χοντρικά τις ανθρώπινες αντιδράσεις, οδηγώντας μας σε ένα ομοιόμορφο και ισοπεδωτικό τρόπο συμπεριφοράς. Πολλές φορές, ο τρόπος αυτός δεν είναι καθόλου αντιπροσωπευτικός αλλά συνάδει με ένα πρότυπο διαδικτυακής καλής διαγωγής (με αμέτρητες βέβαια παρεξηγήσεις).

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σού δίνουν αυτήν την «ελευθερία γραφής» χωρίς κανόνες. Οι παρατηρήσεις του Ντέιβιντ Κρίσταλ για την «υπόθεση της τελείας», όπως έχει ονομαστεί στην επιστημονική κοινότητα, έχουν γίνει από τις πρόσφατες επισκέψεις του σε σχολεία σε όλη τη Βρετανία αναλύοντας εκατοντάδες μηνύματα μαθητών. Οι ίδιοι ακαδημαϊκοί κύκλοι υποστηρίζουν την αναγκαιότητα της τελείας ως μιας έννοιας γραμματικής αλλά και φιλοσοφικής. Βάζω τελεία σημαίνει αλλάζω πρόταση. Αλλά βάζω τελεία σημαίνει ότι πάω και παρακάτω.

Αντίστοιχες έρευνες στα αμερικανικά πανεπιστήμια Μπινχάμπτον, Ράντζερς και Μπέρκλεϊ έχουν επίσης τονίσει τη «δύναμη» της τελείας και τη σταδιακή υποχώρησή της από τον ηλεκτρονικό λόγο.

Οι έρευνες αυτές επίσης λένε πως συμβαίνει το εξής παράδοξο: οι έφηβοι χρησιμοποιούν πια όλο και λιγότερες εκφράσεις όπως LOL (Laugh Out Loud= Γέλα δυνατά) και YOLO( You Only Live Once= Μια μόνο φορά ζεις) επειδή τα έχουν υιοθετήσει οι γονείς τους στις συνομιλίες τους και αυτό είναι κάτι που δεν τους αρέσει καθόλου.

Η αποφυγή της τελείας έχει αυξήσει την επαναλαμβανόμενη χρήση άλλων σημείων στίξης. Τα αμέτρητα θαυμαστικά (!!!!!!!) Τις τρεις (ή δεκατρείς) τελείες… (…….)

Φυσικά, οι νέοι συντακτικοί κανόνες του διαδικτύου, που μας κοινωνικοποιούν επιτυχημένα στο ίντερνετ, δεν μαθαίνονται στις σχολικές τάξεις.

Αυτό που οι ερευνητές αναρωτιούνται τώρα είναι ποιο σημείο στίξης θα ακολουθήσει. Μήπως το ερωτηματικό; Αλλά αυτό θα έχει μια άλλη ολόκληρη ανάλυση ηλεκτρονικής συμπεριφοράς.

Η τελεία πάντως απασχολούσε πάντα τους ποιητές και τους ανθρώπους των γραμμάτων γενικότερα: «Χωρίς τελεία τ’ όνειρό μας! Βάζαμε μόνο αποσιωπητικά…», γράφει ο Γιάννης Ρίτσος, «Το συνηθίζαμε πολύ… Μας άρεσε…» και παρακάτω: «Μάθαμε τέλος πάντων στίξη… Κι ωστόσο είναι χιλιάδες αποσιωπητικά, τ’ αστέρια κάθε βράδυ… Τι να πούμε; Πού να βάλουμε μια παύλα;…»

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
Επειδή ο «ιός της εξ’ [έτσι γράφεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου] αποστάσεως» τείνει να κυριαρχήσει στις μέρες μας, ας μου επιτραπεί να πω δυο λόγια. Η εμπειρία μου 4 χρόνια στο Ελληνικό Ανοικτό...
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
Με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, αναπτύσσεται ο προβληματισμός σχετικά με το μέλλον των πανελλαδικών εξετάσεων και το σύστημα που θα τις αντικαταστήσει. Κανείς φυσικά δεν αναφέρεται...
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
Ψηφιοποίηση, ψηφιακός μετασχηματισμός, ψηφιακές δεξιότητες: Οι νέες θεότητες! Τα στοιχεία από πολυάριθμες μελέτες πάνω στο αν οι υπολογιστές βελτιώνουν την ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία είναι εκκρεμή.
Σχολεία - ψηφιοποίηση: Το «e-παντεσπάνι» μιας... υποβαθμισμένης εκπαίδευσης!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεξιά και Παιδεία
Αλέξης Δημαράς (1932-2012). Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Επίτιμος διδάκτωρ των Πανεπιστημίου Αθηνών και Πατρών για το έργο του στην...
Δεξιά και Παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδαγωγική του φόβου
Υποκείμενο της εκπαίδευσης και της γνώσης, σύμφωνα με τον Πάουλο Φρέιρε, δεν είναι ο δάσκαλος ή ο μαθητής αλλά η σχέση του δασκάλου με τον μαθητή.
Η παιδαγωγική του φόβου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη
Μικρή «σπουδή» στον Τάσο Λειβαδίτη, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας