• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.1°C / 24.5°C
    1 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 23.3°C
    1 BF
    67%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.0°C / 22.1°C
    2 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    1 BF
    85%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.1°C / 19.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 20.9°C
    2 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 17.3°C
    1 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 19.9°C
    1 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 19.6°C / 23.9°C
    1 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 19.7°C
    3 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.0°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 18.5°C / 20.6°C
    1 BF
    75%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 24.8°C
    1 BF
    57%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 18.7°C / 21.7°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    1 BF
    78%

Ποιος νοιάζεται για την επιστημονική αλήθεια όταν προτάσσονται οι προπαγανδιστικές ανάγκες του ευρωατλαντικού άξονα στον πόλεμο;

Maja Suslin/TT News Agency via AP

Από τη Ρουσλάνα στην Τζαμάλα

  • A-
  • A+

Δεν είμαι ειδικός στα τεχνικά, οργανωτικά και καλλιτεχνικά πλαίσια του θεσμού του Διαγωνισμού Τραγουδιού Eurovision, του αδιάβλητου και του αμερόληπτου των κρίσεών του συμπεριλαμβανομένων. Οσο έτυχε να τον παρακολουθήσω, διαπίστωσα ότι πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, από αισθητικής πλευράς, εκείνο που κυριαρχεί (στατιστικά ως προς τις συμμετοχές και τους εκάστοτε νικητές) είναι ένα προϊόν που κινείται στο πλαίσιο της εύπεπτης pop μαζικής κουλτούρας, της βιομηχανίας θεάματος-ακροάματος.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται κάποια φαινόμενα που ενισχύουν την άποψη ότι παρόμοιοι θεσμοί δεν είναι και τόσο ιδεολογικά, αξιολογικά και πολιτικά ουδέτεροι και αμερόληπτοι. Εκτός από την έμμεση ιδεολογική χειραγώγηση (της «διασκέδασης» με το πρότυπο του καταναλωτισμού και της συνακόλουθης αγοραίας ιδεολογίας), επιχειρείται και μια άμεση, όλο και πιο απροκάλυπτη και χονδροειδούς μορφής χειραγώγηση.

Είδαμε, π.χ., ότι κατά την προετοιμασία της «Πορτοκαλί Επανάστασης»-πραξικοπήματος στην Ουκρανία για την ανάδειξη (με αντισυνταγματική επιβολή από το Ανώτατο Δικαστήριο δύο επαναληπτικών προεδρικών εκλογών!) του τότε εκλεκτού της Δύσης Β. Γιούσενκο, νικήτρια αναδεικνύεται η Ρουσλάνα (με ένα «άσμα»-χορευτικό-γαργαλιστικό θέαμα), που τιμάται τον Μάιο του 2014 από την ΥΠΕΞ ΗΠΑ Χ. Κλίντον με το βραβείο International Women of Courage Award και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην επόμενη «έγχρωμη επανάσταση»-ένοπλο πραξικόπημα, ως αποτέλεσμα του οποίου, με την ωμή και απροκάλυπτη παρέμβαση ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - Ε.Ε., επικράτησε η ρεβανσιστικών-ναζιστικών αναφορών και ιδεολογίας χούντα του Κιέβου με τα επακόλουθά της (δημοψήφισμα-επανένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία, αντιφασιστική εξέγερση στη Ν.Α. Ουκρανία, πόλεμος κατά των εξεγερμένων με φασιστικά τάγματα κ.ο.κ.).

Το 2016 ο «θεσμός» αναβαθμίζει τον χονδροειδή ιδεολογικό συμβολισμό. Νικήτρια αναδεικνύεται η Τζαμάλα, με το άσμα «1944», το οποίο «αναφέρεται στον ξεριζωμό των Τατάρων της Κριμαίας στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου». Τυχαία επέλεξε αυτό το άσμα η χούντα του Κιέβου και τη βράβευσή του οι ιθύνοντες του θεσμού; Θα μπορούσε να ήταν μια αθώα ωδή στο δράμα ενός λαού, αν λάμβανε χώρα εκτός της συγκεκριμένης συγκυρίας.

Ζούμε σε μια καμπή της παγκόσμιας συστημικής κρίσης και του συνακόλουθου κλιμακούμενου Γ’ Παγκόσμιου Πολέμου. Τα φαντάσματα του φασισμού-ναζισμού νεκρανασταίνονται στην Ουκρανία, στην Ευρώπη και συνολικά στον κόσμο, ενώ στη σύρραξη της Ουκρανίας και αλλαχού δεν εμπλέκονται μόνον οι μεγάλοι παίκτες με τις μυστικές υπηρεσίες, τα όργανα, τις ΜΚΟ τους κ.ο.κ., αλλά και ζοφερές δυνάμεις όπως οι «Γκρίζοι Λύκοι» εκ Τουρκίας.

Το ιστορικό θέμα του άσματος (ο εκτοπισμός των Τατάρων της Κριμαίας) είναι αρκετά περίπλοκο. Απαιτεί επιστημονική μελέτη. Ωστόσο, ποιος νοιάζεται για την επιστημονική αλήθεια όταν προτάσσονται οι προπαγανδιστικές ανάγκες του ευρωατλαντικού άξονα στον πόλεμο;

Είναι άθλιες οι λογικές συλλήβδην ιστορικής ευθύνης ενός λαού. Είναι άθλιο να κρίνεται ένας ολόκληρος λαός βάσει της μερίδας εκείνης που συνεργάστηκε με τους ναζί, δεδομένου μάλιστα ότι υπήρξαν Τάταροι ήρωες του αντιφασιστικού αγώνα.

Μερικά στοιχεία: Παρά το γεγονός ότι συχνά προβάλλεται η Κριμαία ως αμιγώς ταταρική, προπολεμικά, οι Τάταροι της χερσονήσου ήταν η 4η σε πληθυσμό (μετά τους Ρώσους, Ουκρανούς και Αρμενίους) εθνοτική κοινότητα (19,4%). Από τους 90.000 εφέδρους της Κριμαίας που επιστρατεύθηκαν το 1944 στον σοβιετικό στρατό, κατά την υποχώρηση λιποτάκτησαν 20.000 (σχεδόν το σύνολο των ταταρικής εθνικότητας).

Οι προεστοί των ταταρικών χωριών (δομημένων κατά παράδοση σε γένη-φυλές με αυστηρή πατριαρχική ιεραρχία) δέχτηκαν τους κατακτητές ως απελευθερωτές και προέτρεψαν τον πληθυσμό να καταταγεί μαζικά στα κατοχικά τάγματα ασφαλείας-εφόδου υπό γερμανική διοίκηση, οι θηριωδίες των οποίων δεν είχαν προηγούμενο. Βάσει μαρτυριών, στο πλευρό των κατοχικών δυνάμεων των SS και της Βέρμαχτ, ακόμα και στην κατοχική Ελλάδα, δρούσαν «μουσουλμάνοι εθελοντές» (Τάταροι και Τουρκμένιοι).

Τον Μάιο του 1944, κατά την απελευθέρωση της χερσονήσου, η στρατιωτική διοίκηση της ΕΣΣΔ έπρεπε σε συνθήκες της εν εξελίξει τεράστιας κλίμακας αντεπίθεσης του απελευθερωτικού πολέμου:

  • 1. να προστατέψει τον ταταρικό πληθυσμό από ανεξέλεγκτα πογκρόμ θυμάτων των θηριωδιών των ταγματασφαλιτών και
  • 2. να προστατευθεί από σημαντικό αριθμό καλά εκπαιδευμένων από τη Βέρμαχτ δολιοφθορέων που κρύβονταν μεταξύ των αμάχων. Ο εκτοπισμός ενός πληθυσμού είναι ένα τραγικό γεγονός. Ωστόσο, ακόμα και με ανθρωπιστικά κριτήρια, τι άλλο απέμενε σε εκείνες τις συνθήκες;

Ετσι λοιπόν, ακόμα και η βράβευση ενός άσματος σε έναν αμφίβολης μεν ποιότητας, πλην όμως τεράστιας δημοσιότητας διαγωνισμό μετατρέπεται σε μία ακόμα πράξη προπαγανδιστικού πολέμου με ζοφερές ιδεολογικοπολιτικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις: δικαίωση της χούντας του Κιέβου και της νεκρανάστασης των ναζί, αναβίωση των αντικομμουνιστικών-αντισοβιετικών στερεοτύπων-ιδεολογημάτων (τα οποία σχεδόν γραμμικά μετεξελίσσονται σε αντιρωσικά) κ.ο.κ. Ενα «πολιτιστικό γεγονός» ως μια επιπλέον πράξη εθνικιστικού-σοβινιστικού μίσους και εντάσεων στον εν εξελίξει πόλεμο που διεξάγεται σε πολλά επίπεδα και μέτωπα, στοχεύοντας και στις συνειδήσεις...

* Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ινδιάνος
Η πρώτη μελωδία ηρεμεί τα πνεύματα. Δεν υπάρχουν λόγια, μουσική που έλεγε μόνο: άκου, άκουσέ με. Στο δεύτερο τραγούδι, τα λόγια -που δεν καταλαβαίνουμε- φανερώνουν όλη την αγωνία του να μας μεταφέρει σ’ έναν...
Ο Ινδιάνος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Βερν και η Eurovision
Αν η Μηχανή του Χρόνου έφερνε τον Ιούλιο Βερν στο σήμερα και αν εκείνος έβλεπε τον τελικό της Eurovision, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα έπαιρνε μέρος στο televoting. Ομως ακόμα και αν υπέκυπτε στον πειρασμό...
Ο Βερν και η Eurovision
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον Νικόλα
«Η επανάσταση αποδείχτηκε ένα όνειρο, μια βολεμένη και ευφυής δικαιολογία. Διατηρούμε την εσώτερη μιζέρια μας μ’ επαναστατική φρασεολογία». Οι στίχοι είναι από το τραγούδι «Της Επανάστασης» του Νικόλα Ασιμου,...
Για τον Νικόλα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξαναδιαβάζοντας τον Μίκη Θεοδωράκη
Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ένας συνθέτης που αυτό που τον ενδιαφέρει είναι να ακούγονται τα τραγούδια και οι μουσικές του και να περάσουν στις επόμενες γενιές. Να παραμείνει το έργο του ζωντανό, δηλαδή, και όχι...
Ξαναδιαβάζοντας τον Μίκη Θεοδωράκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ψεύτρα ζωή, πώς άφησες και έφυγε τόσο νωρίς η Μυρτώ;
Η Μυρτώ έκανε το βήμα, είναι το παράδειγμα της προσωπικής αντίστασης σε ό,τι κόβει το χέρι της δημιουργίας, της έμπνευσης, της αποκόλλησης από τον παρασιτισμό και την ξεφτίλα. Γιατί η ζωή δεν μπορεί να αλλάξει...
Ψεύτρα ζωή, πώς άφησες και έφυγε τόσο νωρίς η Μυρτώ;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πολεμική αρετή των Ελλήνων... εφοπλιστών
Η «παράδοση» της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι την ουκρανική κρίση ● Οι ακραίες διακυμάνσεις στους ναύλους, το τρικ του παροπλισμού των πλοίων, οι πολεμικές επιτάξεις των...
Η πολεμική αρετή των Ελλήνων... εφοπλιστών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας