• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.9°C / 34.0°C
    5 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.5°C / 32.7°C
    3 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 36.5°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 31.4°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 33.5°C
    4 BF
    30%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 32.0°C / 32.0°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.4°C
    1 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.2°C / 35.2°C
    0 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 30.4°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.6°C
    2 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 33.9°C
    4 BF
    31%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 31.5°C / 35.1°C
    2 BF
    35%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.7°C / 34.0°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 28.4°C / 32.7°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.5°C / 29.5°C
    3 BF
    40%

Με ποιους είσαι; Να λοιπόν το δίλημμα που επιχειρεί να αναδιατάξει σχέσεις, πρωτίστως πολιτικές όσο και προσωπικές

Πάρε θέση

  • A-
  • A+

Με ποιους είσαι; Πάρε θέση. Είναι το ερώτημα που επαναλαμβάνεται από το περασμένο καλοκαίρι και μετά. Πρόκειται για συναισθηματικό και πολιτικό σύμπτωμα που εκδηλώνεται σε περιόδους κρίσης που ξεσπάει σε πολιτικές, θρησκευτικές και εθνοτικές ομάδες. Ανάμεσα στη συμπτωματολογία τέτοιων κρίσεων είναι η οργή, ο πόνος για τη διάψευση των προσδοκιών και της υπονόμευσης της απόλυτης πίστης στις κανονιστικές αρχές της συγκεκριμένης συλλογικότητας.

Είναι η οργή που κοχλάζει και γίνεται κραυγή απαξίωσης και θανάσιμου πλήγματος του ομογάλακτου που σε μια νύχτα αναδείχτηκε σε επικίνδυνη διαφορετικότητα. Η φράση «προδότες» επιχειρεί να οριοθετήσει την αντιπαλότητα και την οργάνωση της μεθοριακής γραμμής ανάμεσα σ’ αυτούς που πήραν διαφορετικούς δρόμους.

Με ποιους είσαι; Να λοιπόν το δίλημμα που επιχειρεί να αναδιατάξει σχέσεις, πρωτίστως πολιτικές όσο και προσωπικές. Δεν θα ήταν άτοπο αν ισχυριζόμουν ότι η ανάδειξη αυτού του διλήμματος ακολουθεί μια κλασική διχοτόμο στην ιστορία της Αριστεράς αλλά και του ανθρώπινου πολιτισμού γενικότερα. Ο Γάλλος διανοούμενος Πιερ Μπουρντιέ προσέφερε την κατανόηση τέτοιων συμπεριφορών χρησιμοποιώντας την έννοια του πεδίου.

Με άλλα λόγια, είναι η συγκρότηση ενός χώρου από όσους δηλώνουν τη συμφωνία τους με τις κανονιστικές αρχές. Με τον τρόπο αυτόν η ομάδα των ανθρώπων που συγκροτούν το πεδίο αναδεικνύονται σε ομάδα εξουσίας, η οποία θέτει τους κανόνες αλλά και τις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα στα μέλη της συλλογικότητας, καθώς και με όσους βρίσκονται εκτός των ορίων.

Πάρε θέση, λοιπόν, για να σε ταξινομήσουμε. Στην Αριστερά η συγκρότηση πεδίου είναι το βασικό συστατικό στοιχείο της ιστορικής της πορείας. Αλλεπάλληλες κρίσεις και διασπάσεις, με επακόλουθο την εκτόξευση βαριών κατηγοριών από τη μια ομάδα εναντίον της άλλης.

Το διακύβευμα είναι η διεκδίκηση του άσφαλτου κριτηρίου στην ερμηνεία των θεωρητικών αρχών της. Κι αυτή η συζήτηση, κατά κανόνα, δεν γίνεται με νηφαλιότητα αλλά με όρους δαιμονοποίησης της άλλης άποψης. Οι άλλοι είναι οι προδότες, οι ύποπτοι για συναλλαγή. Οι παραπλανηθέντες από τις δαιμονικές δυνάμεις του καπιταλισμού.

Πάρε θέση. Με ποιους είσαι; Με άξονα το ερώτημα αυτό θα μπορούσε να γραφτεί η πολιτική ιστορία της Αριστεράς που στο κέντρο της θεωρητικής της προβληματικής έχει τη μετακίνηση από την πολιτική ανάλυση στην πολιτική πράξη. Στη δράση.

Κι όταν αυτό συμβαίνει -σπάνια είναι αλήθεια-, τότε κάνει την εμφάνισή της η προσπάθεια ταύτισης της πολιτικής δράσης με τις θεωρητικές αρχές λησμονώντας την κανονιστική αρχή ότι ο δρόμος για την υλοποίηση κάποιων πολιτικών στόχων εξαρτάται κι από άλλους αντικειμενικούς παράγοντες, γεγονός που αν δεν λαμβάνεται υπόψη οδηγεί στη μεγιστοποίηση του ρόλου του πολιτικού υποκειμένου αλλά και στην αυτονόμηση της Αριστεράς από το ιστορικό και πολιτικό περιβάλλον.

Προφανώς, η ερώτηση «με ποιους είσαι» αποκτά νόημα αν συνοδεύεται από την πίστη στην κοινωνική δικαιοσύνη, στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου για τους νέους. Στον σεβασμό του περιβάλλοντος. Στο δικαίωμα στην εργασία.

Στη δημιουργία μιας χώρας που δεν θα εξοντώνει τους πολίτες της. Αυτή είναι μια οριοθετική γραμμή που χωράει πολλούς. Που ενώνει τους πολίτες, ακόμη κι αυτούς που δεν ανήκουν πολιτικά στον χώρο της Αριστεράς. Σ’ αυτή τη μάχη χωράνε όλοι. Αυτό που δεν χωράει είναι η χρήση ως τυφλοσούρτη της πολιτικής θεωρίας.

* Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεγάλες στιγμές για την Αριστερά
Η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ μεγάλη αν λάβουμε υπόψη ότι αναγκάστηκε να κάνει έναν δυσμενή συμβιβασμό με τους Ευρωπαίους πολιτικούς αντιπάλους υπαναχωρώντας από υπεραισιόδοξες προεκλογικές δεσμεύσεις που δεν...
Μεγάλες στιγμές για την Αριστερά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ενθουσιασμός στην πολιτική
Είναι κοινός τόπος ότι η Αριστερά είχε προνομιακή σχέση με τα συναισθήματα. Ως σύστημα πολιτικής σκέψης και ανάλυσης, όμως, βρίσκεται στον άλλο πόλο. Η Αριστερά, σε όλες τις εκφάνσεις της, αντλεί τη δύναμή της...
Ο ενθουσιασμός στην πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πάτοι στα βαρέλια
Ετσι, «ο άνθρωπος φύσει πολιτικόν ζώον», όπως έλεγε και ο Αριστοτέλης, με την επίφαση της αντίδρασης μη συμμετέχοντας δημιουργεί τα αντίστροφα αποτελέσματα: τη συμμετοχή σε μια ζωή που δεν τον βρίσκει σύμφωνο,...
Οι πάτοι στα βαρέλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ήρθε η ώρα να αλλάξουν οι συντελεστές επηρεασμού των εξελίξεων
Η μεγάλη και πρωτοφανής -για τα συνηθισμένα μέτρα του συγκεκριμένου κομματικού οργανισμού- συμμετοχή στις κυριακάτικες εκλογικές διεργασίες στον ΣΥΡΙΖΑ έχει θετικές προεκτάσεις, που απλώνονται σε δύο...
Ήρθε η ώρα να αλλάξουν οι συντελεστές επηρεασμού των εξελίξεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενα νέο κοινωνικό συμβόλαιο είναι δυνατό;
Ενα νέο κοινωνικό συμβόλαιο είναι δυνατό με τους όρους αυτούς; Είναι δυνατή αυτή η πρωταρχική συνθήκη που θα ξαναφέρει τον λαό στον κυρίαρχο ρόλο του ρυθμιστή, αντί γι’ αυτόν του καταναλωτή των κυβερνητικών...
Ενα νέο κοινωνικό συμβόλαιο είναι δυνατό;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φωνές για μια καλύτερη κοινωνία
Είδαμε τη σοσιαλδημοκρατία να ξαναπνίγεται στην κενολόγα συνθηματολογία της. Είδαμε το Σύνταγμα να γίνεται όχημα από τις μιλίτσιες των διακηρυγμένων εχθρών του. Είδαμε τις γυναικοκτονίες να συνεχίζονται....
Φωνές για μια καλύτερη κοινωνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας