• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.6°C / 17.4°C
    3 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.6°C / 14.0°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 11.0°C / 15.5°C
    2 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.9°C / 11.1°C
    1 BF
    83%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    0 BF
    67%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.2°C / 15.5°C
    0 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 11.4°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.7°C
    3 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.3°C / 14.3°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.5°C / 15.5°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 12.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 9.5°C / 16.2°C
    2 BF
    65%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.3°C / 15.8°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.8°C / 16.6°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 13.9°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.5°C / 9.5°C
    2 BF
    76%

Η κρίση των ανεξάρτητων αρχών και η ανάγκη επανεκκίνησης

  • A-
  • A+

Είναι φανερό, το τελευταίο διάστημα, ότι η πολύπλευρη κρίση που ταλανίζει εδώ και πολύ καιρό τη χώρα μας έχει πλήξει βαριά και τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (ΑΔΑ), δηλαδή έναν από τους πλέον σημαντικούς θεσμούς που κατοχυρώθηκαν συνταγματικά με την αναθεώρηση του 2001.

Οι ΑΔΑ ιστορικά αποτέλεσαν μια πρώτη σοβαρή προσπάθεια των εθνικών κρατών αφ’ ενός μεν να αντιμετωπίσουν γραφειοκρατικές και πελατειακές παρεκτροπές του κράτους, αφ’ ετέρου δε να καθιερώσουν ισχυρά θεσμικά αντίβαρα απέναντι σε πανίσχυρες ιδιωτικές εξουσίες, οι οποίες, διαθέτοντας μέσα πρωτοφανούς εμβέλειας και αποτελεσματικότητας, απειλούν ευθέως πλείστα όσα ατομικά δικαιώματα.

Στη χώρα μας αποτέλεσαν ασφαλώς μια βαθιά θεσμική τομή η οποία αντιμετωπίστηκε θετικά από τους πολίτες, διότι διαφοροποιήθηκαν εξ αρχής από τις ποικίλες δημόσιες υπηρεσίες, τόσο ως προς τη στελέχωση όσο και ως προς την οργάνωση και λειτουργία.

Αυτό οφείλεται, ιδίως, αφ’ ενός μεν στο ότι τα μέλη τους εκλέγονται με ομοφωνία ή, κατ’ ελάχιστον, με τα 4/5 της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής (άρθρο 101Α Συντάγματος), αφ’ ετέρου δε στο ότι και γενικότερα απολαμβάνουν υψηλού βαθμού προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία, η οποία αποτρέπει κατ’ αρχήν τόσο τις πελατειακές παρεμβάσεις όσο και τις ποικίλες εξαρτήσεις που ταλανίζουν το ελληνικό Δημόσιο.

Ωστόσο, παρότι η αρχική στελέχωση και λειτουργία των ΑΔΑ ανταποκρίθηκε σε γενικές γραμμές στις συνταγματικές προδιαγραφές και συνέβαλε στο να αποκτήσουν κύρος και αξιοπιστία, τα πρώτα προβλήματα δεν άργησαν να εμφανιστούν. Ειδικότερα:

  • Α. Σταδιακά, στη Διάσκεψη των Προέδρων άρχισαν να επικρατούν μικροκομματικές σκοπιμότητες (ψηφίζω τον δικό σου, ψηφίζω τον δικό μου), που όχι μόνον οδηγούσαν σε αναξιοκρατικές επιλογές αλλά και άφηναν κερκόπορτες κομματικών μεθοδεύσεων.
    Από την άλλη μεριά, για να μην αμφισβητείται η αμεροληψία των επιλεγομένων, αυξήθηκε σε υπέρμετρο βαθμό η στελέχωση των ΑΔΑ από τον χώρο των συνταξιούχων δικαστικών, πολλοί από τους οποίους παρέμειναν στη θέση τους για πολλά χρόνια, ακόμα και σε πολύ προχωρημένη ηλικία, χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες φυσικές δυνάμεις, την ευελιξία και το σύγχρονο πνεύμα που απαιτείται σε μια εποχή με καταιγιστικές εξελίξεις.
  • Β. Εξίσου σημαντική –και συχνά κραυγαλέα– αποδείχθηκε και η έλλειψη απαραίτητων επιστημονικών συνεργατών, η οποία, σε συνδυασμό και με την ανεπάρκεια απολύτως αναγκαίου, για ορισμένες Αρχές, τεχνικού εξοπλισμού, οδήγησε σε μερική ή ολική αδυναμία τους να ανταποκριθούν στον συνταγματικό τους σκοπό (όπως συνέβη για παράδειγμα με την περίπτωση του σκανδάλου των υποκλοπών).
  • Γ. Συν τω χρόνω, στις ΑΔΑ παρεισέφρησαν ορισμένες στενόμυαλες και «ελιτίστικες» νοοτροπίες και πρακτικές (υπεροψία απέναντι στις διοικητικές υπηρεσίες, στείρος καταγγελτισμός, απόλυτες και άκαμπτες αξιώσεις για συμμόρφωση ερήμην των πραγματικών συνθηκών, υπερβολικές και ενίοτε αυθαίρετες ερμηνείες ως προς την προστασία των σχετικών με τις ΑΔΑ δικαιωμάτων), οι οποίες επέτειναν, ιδίως, τις μομφές ότι πρόκειται για πολυτελείς θεσμικές νησίδες, ουσιαστικά στεγανοποιημένες απέναντι σε δημοκρατικά νομιμοποιημένους θεσμούς (ιδίως δε απέναντι στη Βουλή, ως αναδεικνύον όργανο) αλλά και αποκομμένες από τη ζέουσα κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.

Ολα αυτά εκ των πραγμάτων τροφοδότησαν την αμφισβήτηση των ΑΔΑ, που είχε εκφραστεί ευθύς εξ αρχής αλλά ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια, καθώς το σαστισμένο από την κρίση και βαλλόμενο πανταχόθεν πολιτικό σύστημα αποδείχθηκε ανίκανο να διαχειριστεί με τη στοιχειώδη σοβαρότητα το ζήτημα της συναινετικής ανάδειξης των ηγεσιών τους, με αποτέλεσμα να παρατείνεται συνεχώς, και συχνά παράνομα, η θητεία των παλαιών και η όλη λειτουργία τους να τελεί υπό καθεστώς παραλυτικής εκκρεμότητας.

Η παρούσα κυβέρνηση προσπάθησε μεν να αντιστρέψει το κλίμα, χωρίς όμως να διασφαλίσει προηγουμένως τις αναγκαίες συναινέσεις και συγκλίσεις που θα επέτρεπαν τη συνολική υπέρβαση της κρίσης τους. Το αποτέλεσμα είναι οι ΑΔΑ να παραμένουν ακέφαλες ή ελλιπώς στελεχωμένες και να μην μπορούν να εκπληρώσουν τον ρόλο τους, με αποκορύφωμα την αδυναμία συγκρότησης του νέου Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και κατ’ επέκτασιν την αδυναμία να δοθούν οι νέες τηλεοπτικές άδειες.

Εχω ήδη εκφράσει σε προηγούμενο άρθρο (από κοινού με τον Π. Δημητρόπουλο) επιφυλάξεις για τον σχετικό νόμο, ο οποίος κατά την άποψή μου ναι μεν ξεκινά από καλές προθέσεις, αλλά οι βασικές ρυθμίσεις του, ως προς τις προδιαγραφές των τηλεοπτικών σταθμών και ως προς τον προσδιορισμό του αριθμού τους από τον υπουργό και όχι από το ΕΣΡ, δεν κινούνται προς την ορθή κατεύθυνση, που θα έπρεπε να είναι, εν όψει και των δυνατοτήτων που παρέχει η νέα ψηφιακή εποχή, η διασφάλιση του επικοινωνιακού πλουραλισμού.

Κι αυτό θα σήμαινε την προκήρυξη όσο το δυνατόν περισσότερων αδειών, με ένα ελάχιστο τεχνικών προδιαγραφών και προσωπικού αλλά και με δρακόντειους όρους, με αφετηρία το άρθρο 15 του Συντάγματος, τόσο ως προς την απόκτηση όσο και ως προς τη διατήρηση της άδειας.

Με άλλα λόγια, για να επιλυθεί το πρόβλημα τα κόμματα πρέπει να συμφωνήσουν συνολικά για μια επανεκκίνηση των ΑΔΑ, αρχίζοντας από τη συγκρότηση του ΕΣΡ.

Προς την κατεύθυνση αυτήν, η μεν κυβέρνηση πρέπει να εγκαταλείψει επιτέλους τις αδικαιολόγητες, συνταγματικά προβληματικές και πολιτικά πατερναλιστικές εμμονές της, που περιορίζουν τον ρόλο του ΕΣΡ και υπονομεύουν την πολυφωνική ενημέρωση, η δε αντιπολίτευση (και ιδίως η αξιωματική) πρέπει να αναγνωρίσει επιτέλους τις ευθύνες της για την προηγούμενη κατάσταση, αλλά και να αποφύγει τόσο τους πολιτικούς εκβιασμούς, που τραυματίζουν τους θεσμούς, όσο και το κλείσιμο του ματιού στους σημερινούς καναλάρχες…

* καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ βλάπτουν σοβαρά τη Δημοκρατία
Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση των νέων δεδομένων, ως προς την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, ανοίγει επιτέλους ο δρόμος για να επαναληφθεί η πολλαπλώς ατυχήσασα σχετική διαγωνιστική διαδικασία και να...
Τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ βλάπτουν σοβαρά τη Δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσα κανάλια χωράνε;
Ενα ερώτημα που παραμένει ανοιχτό είναι το πόσες άδειες εθνικής εμβέλειας καναλιών θα δημοπρατηθούν. Τους προηγούμενους μήνες, το θέμα έγινε αντικείμενο απίστευτης προπαγάνδας και αντι-επιστημονικής...
Πόσα κανάλια χωράνε;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο;
Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ ζητά το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο να παραμείνει θολό. Μπορεί κάποιοι δικαστές του ΣτΕ να είναι υπεράνω χρημάτων, αλλά αυτό ενδεχομένως να συνιστά αλαζονεία και ύβρι στο 30% των πολιτών...
Ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ενημέρωση δεν είναι κομμωτήριο
Ο πλουραλισμός στην ενημέρωση δεν ταυτίζεται με τον αριθμό των καναλιών που εκπέμπουν. Στα χρόνια της κρίσης, οι εν λειτουργία τηλεοπτικοί σταθμοί ήταν μεν επτά, η ενημέρωση όμως που παρείχαν, ιδίως σε...
Η ενημέρωση δεν είναι κομμωτήριο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί ραδιοτηλεοπτικών μέσων μαζικής ενημέρωσης
Ενημέρωση σε μια δημοκρατική χώρα σημαίνει πρώτα απ' όλα παρουσίαση των γεγονότων από όλες τις πλευρές με όσο γίνεται πιο ακριβή και αντικειμενικό τρόπο, ώστε ο λαός να μπορεί να κρίνει και να αποφασίζει με...
Περί ραδιοτηλεοπτικών μέσων μαζικής ενημέρωσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΕΣΡ και αναδιανομή ραδιοτηλεοπτικών αδειών
Η ριζική αντίθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης στην αδειοδότηση ραδιοτηλεοπτικών καναλιών εντοπίζεται στην άρνηση και παρακώλυσή της. Μοιάζει αδιανόητο, αλλά εν έτει 2016, κόμματα της αντιπολίτευσης...
ΕΣΡ και αναδιανομή ραδιοτηλεοπτικών αδειών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας