Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για ποια «αντιμεταρρύθμιση» μιλάτε;

Αυτό που προσπάθησε να αλλάξει ο ν.Δ. ήταν ένα πανεπιστήμιο που παρ΄ όλη τη λαίλαπα του ν.Δ. στάθηκε στα πόδια του και αναγνωρίστηκε ως ένα πανεπιστημιακό σύστημα με αξιόλογη παρουσία και κατάταξη

ICON PRESS/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ

Για ποια «αντιμεταρρύθμιση» μιλάτε;

  • A-
  • A+

Την Τρίτη, 22/12/2015, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» το άρθρο γνώμης του Δ. Καμπουράκη, με τίτλο «Η αντιμεταρρύθμιση στην Παιδεία».

Η βασική θέση του συγκεκριμένου άρθρου συνοψίζεται στο γεγονός ότι θεωρεί τον νόμο Διαμαντοπούλου (ν.Δ.) λίγο ώς πολύ μεταρρυθμιστικό για την Παιδεία και την πρόταση νόμου του Ν. Φίλη ως μία κίνηση «καταστροφής» και «αντιμεταρρύθμισης».

Επειδή οι απόψεις του κ. Καμπουράκη απηχούν τη γνώμη και άλλων συμπολιτών και δημοσιογράφων, νομίζω πως δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστο.

Θέλω να ξεκινήσω από τη φράση-κλειδί του κειμένου: «Ο ν.Δ. από την πρώτη στιγμή χτυπήθηκε από την Αριστερά, τώρα που ήρθε στην εξουσία επαναφέρει ολοκληρωτικά το παλιό πανεπιστήμιο».

Νομίζω πως η μεγάλη επιτυχία της κ. Διαμαντοπούλου, μάλλον και η μοναδική της, ήταν η επιτυχημένη καμπάνια δυσφήμησης του Ελληνικού Πανεπιστημίου ως «παλιού», δηλ. ως «παλιο-πανεπιστήμιου».

Θυμίζω το μπαράζ των άρθρων δυσφήμησης που κατέκλυσαν τον ελληνικό Τύπο και την τηλεόραση, λίγο πριν από την κατάθεση του συγκεκριμένου νόμου, με τα οποία στηλιτευόταν η οικογενειοκρατία, η ανικανότητα των πανεπιστημιακών και ο αναχρονισμός των σπουδών που χορηγούν τα ελληνικά ΑΕΙ.

Προσωπικά, προσπάθησα να απαντήσω με κάποιο άρθρο μου στην εφημερίδα «Καθημερινή» σε κάποιες από αυτές τις κατηγορίες, αλλά συνάντησα την άρνηση του υπεύθυνου συντάκτη, με αποτέλεσμα να αναρτήσω το άρθρο μου στον ιστότοπο της ΠΟΣΔΕΠ.

Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη άποψη, εδώ έγκειται και η πρώτη αστοχία του αρθρογράφου, ο οποίος φαίνεται, μαζί με πολλούς άλλους, να αγνοεί πως αυτό που κατήργησε ο ν.Δ. δεν ήταν κάποιος «αριστερός» Νόμος-Πλαίσιο, αλλά ο νόμος της υπουργού της Ν.Δ. κ. Γιαννάκου.

Ενας νόμος ο οποίος, γενικά, έγινε δεκτός με ανακούφιση από την πανεπιστημιακή κοινότητα και είχε αρχίσει να «τρέχει».

Σε ό,τι αφορά το παραμύθι της «τεράστιας πλειοψηφίας», με την οποία ψηφίστηκε ο ν.Δ. έχω να παρατηρήσω τα εξής: φυσικά και πέρασε με τέτοια πλειοψηφία ένας νόμος που έφερε για ψήφιση μια υπουργός της «Κεντροαριστεράς», όταν ο συγκεκριμένος νόμος οικειοποιήθηκε όλη τη λογική της πιο συντηρητικής Δεξιάς.

Θα ήταν ανόητοι οι νεοδημοκράτες να μη συναινούσαν. Το ερώτημα είναι αν αυτός ο βαθμός αποδοχής της συγκεκριμένης Βουλής είχε αντίκρισμα στην ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία.

Μια κοινωνία που αποδοκίμασε τα δύο συγκεκριμένα κόμματα και την πολιτική τους πολύ σύντομα.

Αυτό που προσπάθησε να αλλάξει ο ν.Δ. ήταν ένα πανεπιστήμιο που παρ΄ όλη τη λαίλαπα του ν.Δ. στάθηκε στα πόδια του και αφού ξεπέρασε τη δυσφήμηση και παρ΄ όλη την υποχρηματοδότηση που υπέστη από τότε χωρίς διορισμούς, με αφαίρεση των αποθεματικών του και σταδιακή αποχώρηση χωρίς αντικατάσταση κάπου τού ενός 10-20% του δυναμικού του, αναγνωρίστηκε ως ένα πανεπιστημιακό σύστημα με αξιόλογη παρουσία και κατάταξη.

Ας μην ξεχνάμε πως το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα είναι ο καλύτερος εξαγωγέας πτυχιούχων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Κάτι, που πέρα από τη δραματικότητά του ως φαινομένου, καταμαρτυρεί μια ποιότητα.

Την ποιότητα που ξέρει να εκτιμά αυτός που κάνει τις εισαγωγές. Επιπλέον, να θυμίσω σε τι συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας διδάσκει και ερευνά ο Ελληνας ακαδημαϊκός: μία δημοσίευση από την Ελλάδα, με δικούς μου υπολογισμούς, κοστίζει περίπου το 1/5 μιας αντίστοιχης στη Σουηδία.

Ας έρθουμε τώρα στην ουσία του νόμου «Φίλη».

Φαντάζομαι πως τα επίμαχα σημεία για τα οποία κόπτονται οι οπαδοί της κ. Διαμαντοπούλου, είναι τα εξής:

1. Η συμμετοχή των φοιτητών στην εκλογή των οργάνων.

2. Η διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ.

3. Το περίφημο άσυλο και,

4. Τα Συμβούλια Ιδρύματος (Σ.Ι.).

Συμμετοχή των φοιτητών στην εκλογή του πρύτανη: Δεν ξέρω αν ο κ. Καμπουράκης έχει συνειδητοποιήσει ποια είναι αυτή η συμμετοχή.

Αν διάβαζε με προσοχή το σχέδιο νόμου θα έβλεπε πως για ένα πανεπιστήμιο, όπως το ΕΚΠΑ, με περίπου 1500 μέλη ΔΕΠ και περίπου 100.000 εγγεγραμμένους φοιτητές, η ψήφος των φοιτητών που προτείνει ο νόμος Φίλη είναι αμελητέα. Λ.χ. αν υποθέσουμε πως ένας υποψήφιος πρύτανης έχει λάβει 500 ψήφους μελών ΔΕΠ και ψηφίσουν 10.000 φοιτητές και ο συγκεκριμένος υποψήφιος λάβει το 1/3 των ψήφων τους, αυξάνονται οι ψήφοι του κατά 50 ψήφους!

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ, ο νέος νόμος επιφέρει μια ισορροπία σε μέλη ΔΕΠ από το ίδιο Τμήμα και ισάριθμο αριθμό συν ένα από άλλο Τμήμα.

Η διαφορά με τον ν.Δ. έγκειται στο ότι καταργείται η αποικιακού τύπου διάταξη, με την οποία εκλέκτορες από την αλλοδαπή είχαν τον πρώτο λόγο στην εκλογή μελών ΔΕΠ των ελληνικών ΑΕΙ. Κάτι που, εξ όσων γνωρίζω, δεν ισχύει για καμία χώρα της Ε.Ε. και της Αμερικής που σέβεται τον εαυτό της.

Σχετικά με το «άσυλο», ο νέος νόμος καθορίζει πως «οι φορείς φύλαξης του ιδρύματος και της περιουσίας του καθορίζονται από το κάθε ΑΕΙ μέσω του Οργανισμού του». Δηλ. αφήνει στην ευθύνη τού κάθε ιδρύματος την πολιτική φύλαξης.

Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να θυμίσω πως κανένας νόμος δεν έλυσε το ζήτημα του ασύλου με κατασταλτικές διαδικασίες. Μερικές από τις χειρότερες καταστροφές περιουσίας ΑΕΙ έγιναν όταν ίσχυε ο ν.Δ.

Ο νέος νόμος δεν καταργεί τα Σ.Ι. αλλά τους αφαιρεί το περίφημο «face control» στην επιλογή των υποψηφίων πρυτάνεων. Αρμοδιότητα που αποδοκιμάστηκε από το μεγαλύτερο μέρος της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Και έφθειρε και διέσυρε τον θεσμό από το ξεκίνημά του.

Προσωπικά, πιστεύω, με πλήρη συνείδηση των λεγομένων μου, πως ο Νίκος Φίλης δεν θα μείνει στην ιστορία της Ελληνικής Ανώτατης Παιδείας ως ένας «καταστροφέας», αλλά ως κάποιος που προσπαθεί να συμμαζέψει τα συντρίμμια μιας αποτυχημένης και κατ΄ ευφημισμόν «Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης».

Ο πιο κοντινός όρος που μου έρχεται στο μυαλό είναι «αποκατάσταση». Το μόνο που εύχομαι είναι να μην έχει το θράσος της προκατόχου του και ονομάσει το εγχείρημά του «Μεταρρύθμιση».

Διότι, η βάση μιας μεταρρύθμισης είναι το οικονομικό. «ΔΕΙ ΔΗ ΧΡΗΜΑΤΩΝ Ω ΑΝΔΡΕΣ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΚΑΙ ΑΝΕΥ ΤΟΥΤΩΝ...».

*ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Tο εκσυγχρονιστικό ιδεώδες της «κυβέρνησης της Αριστεράς»
Το υπουργείο έχει εξαγγείλει «εθνικό διάλογο για την παιδεία». Η πρώτη παρατήρηση αφορά τη λέξη «εθνικός», όταν βασική μαρξιστική παραδοχή είναι ότι η παιδεία συγκροτεί έναν από τους πλέον ισχυρούς...
Tο εκσυγχρονιστικό ιδεώδες της «κυβέρνησης της Αριστεράς»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
Με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, αναπτύσσεται ο προβληματισμός σχετικά με το μέλλον των πανελλαδικών εξετάσεων και το σύστημα που θα τις αντικαταστήσει. Κανείς φυσικά δεν αναφέρεται...
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η τσουχτερή αγορά των μεταπτυχιακών
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν προχώρησε ακόμη σε ουσιώδεις πρωτοβουλίες στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ουσιώδεις: τέτοιες που να συνιστούν ξεκάθαρη αλλαγή προσανατολισμού. Στο επίπεδο της ρητορικής,...
Η τσουχτερή αγορά των μεταπτυχιακών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε οτι το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει, «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των Πανεπιστημίων, αξιολόγηση και σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
Η αναδιαμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ με τις συνέργειες ιδρυμάτων που οδηγούν σε σχηματισμούς μεγάλου μεγέθους και ισχυρής διεπιστημονικότητας είναι ο μόνος βιώσιμος δρόμος για τη διαμόρφωση ισχυρών ακαδημαϊκών...
Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης Επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετά τα Συμβούλια Ιδρύματος
Το επιχείρημα, με βάση το οποίο θεσμοθετήθηκαν τα Συμβούλια Ιδρύματος στα ΑΕΙ (νόμος 4009/2011) ήταν η έλλειψη ουσιαστικού ελέγχου και λογοδοσίας της διοίκησης. Με βάση το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και...
Μετά τα Συμβούλια Ιδρύματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας