• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.6°C / 29.7°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.6°C / 31.1°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.0°C / 28.2°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.1°C / 26.9°C
    2 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.6°C / 29.0°C
    2 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 24.5°C
    1 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 29.3°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.1°C / 28.9°C
    2 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 28.3°C
    1 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    4 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    0 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 27.3°C
    1 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 29.9°C
    0 BF
    36%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.3°C / 29.4°C
    2 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    56%

«Ecce Ηomo»

  • A-
  • A+

«Ιδε ο άνθρωπος» έγραφε ο μέγας Νίτσε, ακριβώς γιατί έζησε τότε που έζησε (τέλη 19ου αιώνα το ᾽γραψε ο έρμος). Γιατί αν ζούσε τώρα, θα έγραφε πως «είδε και απόειδε!».

Με ένα θαυμαστικό «νά», σαν τη μύτη μου μεγάλο. Από πού να αρχίσω και πού να τελειώσω με αυτόν τον «άνθρωπο» και τα «επιτεύγματά» του επί γης... Μαδιάμ. Γιατί έτσι τα έχουμε κάνει. Κάτι οι εσωτερικές αντιθέσεις της κοινωνίας, κάτι οι σχέσεις παραγωγής (για να ξαναθυμηθούμε και τον Μαρξ, που επί κρίσης τον θυμήθηκαν αγορές, κεφαλαιοκράτες και τραπεζίτες), κάτι η διαλεκτική σύγκρουση ατόμου-κοινωνίας, ήρθε κι έδεσε το γλυκό και πάθαμε όλοι ζάχαρο.

«Ο αληθώς πνευματώδης δεν σπαταλά το πνεύμα του εις ανούσιες επίδειξες, τες οποίες μάλιστα αποφεύγει. Η μανία της επιδείξεως πνεύματος είναι μάλλον ένδειξη λίγου πνεύματος» έγραφε ο άλλος μέγας, Ανδρέας Λασκαράτος, το 1886, στο έργο του «Ιδού ο άνθρωπος».

Τον πρόλαβε τον Νίτσε ο Κεφαλονίτης αφορισμένος (από την Εκκλησία) ποιητής. Πήρε 126 πορτρέτα ανθρώπινων χαρακτήρων, βασίστηκε στους «Χαρακτήρες» του Λέσβιου φιλοσόφου Θεόφραστου του 3ου αι. π.Χ. και έβγαλε το πόρισμα για την ανθρώπινη ψυχή πριν καλά καλά αναπτυχθεί η ψυχαναλυτική επιστήμη.

Πρόλαβε και τις σημερινές εξελίξεις, όπου ο καθένας στη μικρή μας χώρα βγαίνει και λέει το μακρύ του και το κοντό του. Μιλάμε για περιπτώσεις όπου η ψυχαναλυτική επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά. Δεν τολμώ καν να πιάσω έναν έναν τους υποψήφιους αρχηγούς της Νέας Δημοκρατίας.

Μόνο ο Σκαρίμπας θα μπορούσε να τους απαντήσει όπως τους πρέπει. Δεν πιάνω καν το έτερο (μετά τον Μπάμπη Παπαδημητρίου) μεγαθήριο της πολιτικής δημοσιογραφίας, Κωνσταντίνο Μπογδάνο, που -κολλώντας τη μούρη του στην κάμερα- χαρακτήρισε τα παιδιά που ήταν μέσα στο Πολυτεχνείο το ᾽73 «αυτά τα αγνά παιδιά που άνοιξαν τον δρόμο, με τις μεθοδεύσεις της CIA, για να αλλάξει η δικτατορία στην Ελλάδα και να χάσουμε την Κύπρο» (...αλήθεια, να ρωτήσω κάτι, μια και το ᾽φερε η κουβέντα: πώς «άλλαξε» η δικτατορία;

Ηταν κακή κι έγινε καλή; Εκανε αλλαγή φύλου; Γιατί, προσωπικά τουλάχιστον, δεν ήξερα πως «άλλαξε». Ηξερα πως έπεσε... κι έσπασε τα μούτρα της, αφού βέβαια είχε σπάσει μούτρα και σώματα και ζωές πολλών παιδιών εντός και εκτός Πολυτεχνείου).

Ξαναγυρίζοντας στον Λασκαράτο, για να καλυφθούμε από τα λεκτικά πυρά δεξιών και ακροδεξιών, διαβάζουμε, σε άπταιστη ειρωνική και μαχητική γλώσσα: «Η κοινωνία μας νομίζει πως δεν πρέπει να ξεσκεπάζονται τα ελαττώματά της και θεωρεί ως εγκληματίαν εκείνον οπού το κάμη. Νομίζει εξεναντίας ότι είναι χρέος κάθε καλού πατριώτη να κηρύττη αρετές εις τον τόπον των ελαττωμάτων της.

Ενώ απ’ άλλο μέρος οι κατεργαραίοι, που σε κάθε κοινωνία ποτέ δεν λείπουνε, εκερδοσκοπήσανε ναν την αποκοιμήσουν, απάνω στον κρημνό της ανοησίας της, για να κλέψουν την υπόληψή της... Εγώ δεν ημπορώ, εν συνειδήσει, να ναναρίσω την κοινωνία μας με το ναρκωτικό νανάρισμα των λαοπλάνων. Ούτε μήτε να σιωπήσω τα ολέθρια αποτελέσματα μιας τέτοιας σατανικής κερδοσκοπίας. Εγώ εξεναντίας ξεσκεπάζω τα ελαττώματά της με θάρρος και με εξουσίαν. Με όλην εκείνην την εξουσίαν οπού μου δίνει η Αλήθεια».

Αχ, βρε κατακαημένε Λασκαράτε, να ᾽ξερες πόσοι και πόσοι «κατεργαραίοι» σήμερα ζουν και επιζούν όλων μας, μιλώντας πάντα στο όνομα αυτής της «Αλήθειας». Αυτήν πιστεύει ότι λέει ο Μπογδάνος και τη λέει μέρα μεσημέρι, σε δημόσια τηλεοπτική συχνότητα, που τον ακούν και παιδιά, που αυτή την «αλήθεια» θα μάθουν μόνο, γιατί αντίλογος δεν υπάρχει και η ιδιωτική τηλεόραση, 25 χρόνια τώρα, το έχει διαφυλάξει αυτό και έχει βάλει πάνω του «νά» μια τελεία, σαν τη μύτη μου μεγάλη.

Τι να κάνουμε όμως; Βλέπεις, «η φύση, πλάθουσα τον άνθρωπον, φαίνεται να έδειξε όλη της τη φειδωλία σε τούτο το μέρος, εις τη συνείδηση!» Και τούτο ουδείς μπορεί να το καταπολεμήσει ώς το μεδούλι. Μπορεί, όμως, να το αναγνωρίσει. Κάτι είναι κι αυτό.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σπουδαιολόγησον!
«Νιώθω αηδία γι’ αυτή τη γελοιότητα που περιφέρεται ανάμεσά σας», λέει ο ήρωας του Ντοστογιέφκσι, αναφερόμενος στον εαυτό του, στο «Ονειρο ενός γελοίου». «Οσο μεγαλύτερη είναι η γνώση μέσα μου τόσο μεγαλύτερη...
Σπουδαιολόγησον!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μα, μόνο με 12 followers;
Ο σωστός ο παίχτης κρύβει άσο στο μανίκι: ανασταίνεται! Μα, και πάλι το 'παιξε καλά: Δεν το έκανε μπροστά σε όλους -πώς αλλιώς θα κρατηθεί το σασπένς;
Μα, μόνο με 12 followers;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ηράκλειτος και η εναντιοδρομία
Ο νόμος της εναντιοδρομίας εξυπηρετεί την πορεία του ανθρώπου προς την αυτοπραγμάτωσή του και την εκ νέου νοηματοδότηση της ζωής του.
Ο Ηράκλειτος και η εναντιοδρομία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την ανθρωπολογική μηχανή του Τζόρτζιο Αγκάμπεν
Τι είναι όμως η ανθρωπολογική –ή ανθρωπογενετική– μηχανή; Είναι ένας μηχανισμός –ή μία διάταξη– υλικών και συμβολικών σχέσεων που από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με τη συμβολή επιστημών και φιλοσοφίας, δεν...
Για την ανθρωπολογική μηχανή του Τζόρτζιο Αγκάμπεν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλότητα
Η πιο σαγηνευτική στρατηγική με την οποία το μοντέλο της αγοράς διαχέει την ολέθρια επιρροή της είναι να προσκαλεί τα θύματά της (και κυρίως τα πιο ευάλωτα: νήπια, εφήβους, νοικοκυρές, συνταξιούχους, ανέργους)...
Απλότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπερουράνιος τόπος
Να υπήρχε λέει εκείνος ο τόπος του πλατωνικού μύθου… Ενας τόπος, ένας κόσμος ιδεατός, πέρα από οτιδήποτε υλικό, εκεί όπου υπάρχουν τα νοητά αρχέτυπα των αισθητών πραγμάτων, οι ιδέες. Καθαρή αλήθεια, καθαρή...
Υπερουράνιος τόπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας