Αθήνα, 26°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
26°C
26.8° 24.7°
3 BF
30%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
25°C
25.6° 24.3°
3 BF
48%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
26°C
27.0° 26.0°
1 BF
59%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
2 BF
60%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
2 BF
57%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.0° 23.0°
2 BF
57%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
1 BF
40%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
25°C
24.8° 24.8°
1 BF
62%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.8° 22.2°
5 BF
60%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.8°
4 BF
46%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 24.4°
6 BF
38%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
24°C
23.7° 23.7°
1 BF
60%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.0° 25.9°
2 BF
83%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
24.3° 24.3°
2 BF
51%
Λαμία
Αίθριος καιρός
24°C
23.9° 23.9°
2 BF
54%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
25°C
25.8° 25.4°
4 BF
62%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
25°C
25.0° 25.0°
2 BF
21%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 22.3°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
24°C
23.6° 23.6°
2 BF
66%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
1 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 22 Ιουνίου, 2025
troxaio
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

«Η Ελλάδα στις πρώτες θέσεις στην Ε.Ε. σε νεκρούς από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους»

Στα τέλη Απριλίου η Στατιστική Υπηρεσία της Ε.Ε. (η Eurostat) έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία για τους νεκρούς από τροχαία εγκλήματα (τροχαία από εδώ κι εμπρός) στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. το 2023. Με βάση τα στοιχεία αυτά και τα αντίστοιχα στοιχεία από τη βάση δεδομένων της Υπηρεσίας αυτής, για τα έτη 1999-2022 θα εξετάσουμε τη θέση της Ελλάδας από τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύγκριση με την Ε.Ε. και στο τέλος θα αναφερθούμε στη θέση της ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της.

Πριν προχωρήσουμε θα πρέπει να σημειώσουμε τα εξής:

(α) Το μέτρο «νεκροί από τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους» είναι εκείνο που χρησιμοποιείται για συγκρίσεις διεθνώς ανάμεσα σε κράτη. Το μέτρο, όμως, αυτό είναι ατελές διότι ο αριθμός των νεκρών από τροχαία δεν εξαρτάται μόνο από τον αριθμό των κατοίκων αλλά και από πολλούς άλλους παράγοντες, όπως:

● Τον αριθμό των διαφόρων κατηγοριών οχημάτων που κυκλοφορούν, την παλαιότητα και τη συντήρησή τους και τα χιλιόμετρα που διανύουν.

● Την κατάσταση του οδικού δικτύου, τη συντήρηση, τον φωτισμό του και τη σήμανσή του, και

● κυρίως τη συμπεριφορά των οδηγών και την τήρηση από αυτούς του ΚΟΚ.

Παρ’ όλη την παραπάνω ατέλειά του, όπως προαναφέρθηκε, θα χρησιμοποιήσουμε στο άρθρο το καθιερωμένο μέτρο των νεκρών από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.

(β) Η σύγκριση δεν πρέπει να γίνεται ανάμεσα σε έτη δεδομένου ότι υπάρχουν αυξομειώσεις στον αριθμόν των νεκρών ακόμα και από το ένα έτος στο άλλο. Για τον λόγο αυτό, η σύγκριση που κάνουμε στο άρθρο αυτό είναι με τον μέσο αριθμό νεκρών από τροχαία κατ’ έτος και με το μέσο αριθμό νεκρών από τροχαία ανά 1.000. κατοίκους κατ’ έτος σε καθεμιά από τις πέντε πενταετίες της περιόδου 1999-2023. Τα σχετικά στοιχεία δίνονται στον πίνακα.

Σε όλα τα τμήματα του πίνακα δίνεται ο μέσος όρος των στοιχείων κατ’ έτος της καθεμιάς από τις πέντε πενταετείς περιόδους των ετών 1999-2023. Στην 1η στήλη του πρώτου μέρους του Πίνακα δίνεται ο αριθμός των νεκρών από τροχαία στην Ε.Ε. και στη 2η στήλη στην Ελλάδα, στο δεύτερο μέρος τα στοιχεία για τον πληθυσμό τους και στο τρίτο οι νεκροί από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.

Από τον πίνακα φαίνεται ότι:

● Οι νεκροί από τροχαία μειώνονταν από τη μια πενταετία στην άλλη τόσο στην Ε.Ε. όσο και στην Ελλάδα, αλλά με διαφορετικούς ρυθμούς. Οι ρυθμοί στην Ελλάδα ήταν μικρότεροι από εκείνους στην Ε.Ε. τη 2η σε σχέση με την 1η πενταετία και την 3η σε σχέση με τη 2η, ενώ το αντίθετο ισχύει για την 4η σε σχέση με την 3η και την 5η σε σχέση με την 4η.

● Ο πληθυσμός στην Ε.Ε. αυξανόταν συνεχώς ενώ στην Ελλάδα μόνο τη 2η σε σχέση με την 1η και την 3η σε σχέση με τη 2η πενταετία και στη συνέχεια μειωνόταν.

Εξαιτίας των παραπάνω διαφορών στους ρυθμούς μείωσης των νεκρών από τροχαία και των μεταβολών του πληθυσμού τόσο ανάμεσα στην Ε.Ε. και την Ελλάδα όσο και τις πενταετίες στην καθεμιά από αυτές, οι νεκροί από τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους στην Ελλάδα ήταν όλες τις πενταετίες περισσότεροι από εκείνους στην Ε.Ε. Η διαφορά στις τρεις πρώτες πενταετίες αυξανόταν, ενώ στις δυο τελευταίες μειωνόταν. Την τελευταία πενταετία οι νεκροί ανά 1.000.000 κατοίκους στη μεν Ε.Ε. ήταν κατά 61,7% λιγότεροι σε σύγκριση με την πρώτη πενταετία και στην Ελλάδα κατά 64,7% λιγότεροι.

Παρά, όμως, αυτή την πολύ μεγάλη μείωσή τους, οι νεκροί από τροχαία στην Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια είναι πολλοί (πάνω από 600) και η θέση της Ελλάδας ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. στους νεκρούς από τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους έχει βελτιωθεί ελάχιστα. Σε όλες τις πενταετίες τα λίγα κράτη που είχαν περισσότερους είναι εκείνα της πρώην Ανατολικής Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα, ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη στους νεκρούς από τροχαία ανά 1.000.000 κατοίκους η Ελλάδα τις δύο πρώτες πενταετίες κατείχε την 3η θέση, την τρίτη πενταετία τη 2η, την τέταρτη την 7η και την πέμπτη την 6η. Την πενταετία αυτή, τις πέντε πρώτες θέσεις κατείχαν η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Πολωνία.

Πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Η Ελλάδα στις πρώτες θέσεις στην Ε.Ε. σε νεκρούς από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας